woensdag 16 november 2011

Zwarte Piet discriminerend?



Enigszins verbaasd keek ik deze week naar een nieuwsuitzending over een intocht van Sinterklaas, die verstoord was door een paar donkergekleurde medelanders, die in de zwarte pieten een symbool van de vroegere slavernij meenden te vinden.
Een paar jaar geleden was dit ook al een beladen thema rond 5 december en dwaalden er ineens regenboog gekleurde pieten door ons land.
Maar waarom niet het hele probleem uit de wereld helpen, de zwarte pieten hebben niks met slavernij te maken.
Ze zijn afkomstig uit de oudheid, nog van voor het christendom.
Bij de Germaanse goden was Wodan (Odin) de oppergod.
Op zijn witte  paard Sleipnir reed hij door de lucht omgeven door  raven, die hem vertelden wat er in de wereld gebeurde.
Verder werd hij vergezeld door de gevallen strijders, hiun gezichten zwart gemaakt.
Voor de jacht  droeg Wodan  in  zijn hand een lange speer.
En als in de jachtmaand de wind huilde om  en de bomen zwiepten, de luiken klepperden, dan joeg Wodan vergezeld door zijn zwarte makkers door de nacht, die alleen belicht werd door de maan. 
Zie je het plaatje voor je en nu de link naar het Sinterklaas feest?
veel Sinterklaasgebruiken komen uit de oude  tijden en zijn later overgoten met een christelijk sausje zoals de meeste jaarfeesten die we vieren:))

20 opmerkingen:

mevrouw Jee zei

Ja, helaas is er veel verloren gegaan en wordt er veel met een nieuwe bril bekeken. Een argwanende bril.
Juist die achtergronden zijn zo interessant maar 'leven' niet echt meer. Jammer hè?

Valhalla zei

Iedereen weet toch gewoon dat het geschminkte Nederlanders zijn? Misschien moeten we het die mensen vertellen :O

Ik wist dat niet, van die gezichten van de strijders. Is Sinterklaas eigenlijk ook al zo'n vreselijk heidens feest? O_0

(breintje van meisje van drie snapt veel maar dat sinterklaas odin is... hmmm hoe leg ik dat nu weer uit)

mooi verhaal!

curieuzeneuzemosterdpot zei

wie een hond wil slaan, vindt altijd een stok, anneke!

laten we nu maar gewoon genieten van sinterklaas én zijn pieten, zonder daarbij verder na te denken. ;-))

Lutje zei

tegenwoordig zijn er zoveel hulpsinten dat je nog nergens meer kan binnengaan of de sint zit er, het is wat overdreven

klaproos zei

er zullen "altijd"mensen zijn die ergens tegenaan willen schoppen assaya..

jammer hé

muireannz zei

Maar de Zwarte Pieten zijn toch geen slaven? Ze werken met/voor Sinterklaas. Sommige mensen maken overal problemen van...

Er zijn trouwens nog meer legendes met het Sinterklaasfeest verweven. Die heilige man is niet zo eenduidig terug te voeren naar zijn 'oorsprong'.

Annigje, zei

Dit verhaal kende ik niet Anneke ,
was mijn blog nog aan het veranderen , en jij gaf al een re ; ik was nog niet klaar .
Liefs

Mapi zei

Wat een mooie uitleg !
Soms kan je zo vreselijk moe worden van al dat gezeur.
Liefs en een fijne avond
Mapi

fotorantje zei

acht, t is altijd iets hé
gewoon genieten van de sintperiode en de lieve zwarte pieten, die zien er altijd vrolijk uit en voelen zich zeker geen slaaf

Hanneke zei

Dank je voor de wonjo tip. Heb het alvast opgeschreven. Zuidlaren kan ik wel vinden, ben daar naar school gegaan. Ga er dus volgend jaar zeker heen. De sislinethee, daar stond laatst een heel stuk van in de krant, ga ik ook eens proberen.

gerdaYD zei

Fantastisch! Jij hebt al die Zeurpieten goed van antwoord gediend en bovendien is jouw visie correct (voor zo ver ik dat kan nagaan). Anke, je bent een meid naar mijn hart: laat ons AUB dit symbool van liefde (want dat is het toch uiteindelijk) behouden: Sint én Pieten. Voor de kinderen, maar ook voor ons die, diep in ons hart, kind zijn gebleven...

Helena zei

Gelukkig kunnen er ook nog heel veel mensen gewoon genieten van dit kinderfeest :-) en diegenen die toch blijven zeuren, verwijs ik naar jouw prachtige uitleg (die ik overigens ook niet kende, dus dank je wel :-))
Wens je een mooi weekend!

merel zei

dit is nu eens een heel interessant weetje , wist ik helemaal niet

Lutje zei

een fijne zondag

christiene zei

Ha anneke een heerlijk kinder feest al jaren.En dat moet zo blijven.
Groetjes Christiene.

colourfullflowergirl zei

Ik vind het gewoon een leuk feest, dat ik nu samen met mijn kleinkinderen vier, op een leuke, normale, on-overdreven manier. Laat de mensen maar kletsen. Het is maar net wat je er zelf van maakt.....

Renée zei

Sinterklaas, een feest voor de kinderen en die denken alleen maar aan sint en piet,snoepgoed, schoentje zetten en wat er nog meer bij komt. Laten we het maar zo houden en tegen 5 december weer ongecompliceerd geloven in de goedheilig man en zijn hulpen, dat doe ik nog steeds en ben al jaren geen kind meer.
Mooie uitleg heb je gegeven over het 5 december gebeuren.
Vrolijke groetjes Renée

yvette zei

Dank je assaya, zo is het maar net!
zeuren is een sport geloof ik.

Helena zei

Kom je even een mooi Sinterklaas-weekend wensen Anneke en ik hoop dat alles goed gaat met je.

will-Art zei

alsof gewone mensen, ook blanke, geen slaven zijn in deze wereld...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails