zaterdag 29 oktober 2011

Zeg, ken jij de mosselman...

Vroeger plukten we ze op de Ameland van de golfbrekers, de stroken basaltblokken, waar mossels in hele trossen op een natuurlijke manier aan vast groeiden .
Het was een spel, ze te plukken op de gladde met wier bedekte rotsen, terwijl de groene ziltige golven over onze voeten spoelden,
Emmertjes hebben we op die manier gevuld, vroeger.
Vandaag nam ik een foliepak mosselen mee van supermarkt.
Gesneden preitje, vers uit de tuin, wortels, uitje en knoflook  gesneden en in olijfolie/roomboter geroerbakken, een scheut witte  wijn erbij,wat tijm en een blaadje laurier, dan de peper- en zoutmolen erboven.
Een typisch geval van koken uit de losse pols.
Het hele spul in een grote gietijzeren pan, de mosselen erbij en even op hoog vuur doorroeren.
Dan heet water opschenken tot 3/4 van de pan en 4 tot 5 minuten laten koken.
Afgieten in een vergiet en 
in een grote schaal met knoflooksaus(ook zelfgemaakt) geserveerd.
Mmmmmmmm:)) 

13 opmerkingen:

Lutje zei

dit logje doet me zin in mosselen krijgen :o)

klaproos zei

heerlijk assaya,
ik heb in zeeland heerlijke mosselen gegegten met citroen die waren zalig,
maar in chateau la motte,
de aller aller lekkerste, mosselen in knoflooksaus,
het water loopt me uit de mond:-)

zo lekker ha dik ze nog nooit gehad:-)

* smullen *

christiene zei

Ha Anneke, het ziet zo lekker uit dat ik zo zou willen aan schuiven.
Groetjes Christiene.

gerdaYD zei

Mossels mmmmmjammie, eigenlijk ééntje van mijn topdrie lievelingsgerechten. Dus bedankt voor deze weer enigszins andere manier van klaarmaken, ik geef je recept aan mijn kokkie Lefla door!
Fijn weekend meid...

OT: wawww Anneke, jij zag als énige ook het magisch realisme die ook ik in de foto zag...

Helena zei

't kan slechter :-)))) Wat een genieten kan dat zijn he die mosseltjes; heerlijk, we hebben ze hier ook al een paar keer gegeten (en zijn nog niet uitgegeten hoor).
geniet van het weekend!

curieuzeneuzemosterdpot zei

ik ben geen mosselliefhebber, maar de soep ervan ..

njammie! :-))

lekker weekend, anneke!

Greetje Penning zei

ik vind ze ZO lekker... jammer genoeg word ik er daarna altijd zo ziek van, maar een paar probeer ik toch altijd wel!

"Création" zei

Jammieeeee ik kom er aan Anneke, en nu maar hopen dat er nog iets over is. SUPER receptje, en alles uit de losse hand dat is atijd het beste, je voelt precies wat er nodig is.......

Fijn weekend,

Lieve groet,
Josephine

fotorantje zei

smakelijk Anneke!

Harnett-Hargrove zei

Nice meal to sit down with as the weather turns chill. -J

MarjaToBe zei

En weet je wat wij vandaag eten:) Precies - Mosselen!!

merel zei

ik ken de mosselman, maak mosselen voor mijn ventje , maar zelf lust ik het niet
Toch een recept om uit te proberen

colourfullflowergirl zei

Ik heb het ooit een keer besteld in een restaurant omdat ik het er zo lekker uit vond zien.
Maar ik vond het niet lekker..
Dus voor mij geen mosselen meer.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails