maandag 10 oktober 2011

Echte frieten


Omdat delen van de akkers zo nat zijn, blijven veel aardappels in de grond zitten.
De beste stukken worden gerooid, de rest blijft en wordt in het voorjaar doodgespoten en weer onder geploegd.
Vroeger gingen de schoolmeesters met de kinderen na het rooien de akkers op om zulke aardappels te zoeken.
In onze snel-snel-weggooi maatschappij schijnt het niet meer te lonen om hier nog moeite voor te doen.
Mijn lief kwam eergisteren met een zakje aardappels thuis.
proberen.
Ik weet, dat ze gekookt niet lekker zijn, maar hij heeft ze geschild, gewassen en  in reepjes gesneden .
Toen was het mijn beurt.
Eerst goed gedroogd in een theedoek.
Daarna  in kleine porties 5 minuten voorgebakken in frituurvet op 160 gradenC
Dat 30 minuten laten afkoelen( buiten onder het afdak waren ze na 15 minuten al koud)
Daarna heb ik de frietjes gebakken op 190 gradenC tot ze goudgeel/bruin en knapperig waren.

Dat is echt lekker, zei mijn lief.
Lekkerder dan die uit de vriezer of  van de cafetaria.
Dit kwam qua smaak het dichtst bij Belgische frieten.
Er zal de komende tijd vaker geraapt worden op de es:))

12 opmerkingen:

Lutje zei

niks lekkerder dan zelfgemaakte frietjes, die van de frituur zijn zelfs niet lekkerder, dat klopt, en daar nog zelfgemaakte tartaar bij....ik denk dat ik honger krijg ;-)

yvette zei

guerilla friet!!!!!!!!!!

klaproos zei

ik ben geen frieteter assaya, maar ik geloof je op je woord als je zegt dat ze lekkerder zijn dan wat ook: -)

smakelijk ziet het er wek uit in ieder geval.

Anoniem zei

Jij hebt altijd van die leuke weetjes !

colourfullflowergirl zei

Ziet er heerlijk uit,jouw friet, zó van het land, en aan de reactie van je lief maak ik op dat ze heeerlijk waren.
En uit ervaring weet ik dat eigengemaakte frieten het lekkerst zijn. Ik doe er altijd een beetje frietkruiden overheen na het bakken.

fotorantje zei

mmmm lekker krokante frietjes
bij zelfgemaakte heb je soms wel nog teveel dat meelachtige vind ik, is minder mijn smaak, ik vind diepvriesfrietjes best wel lekker
Misschien moet het een belgisch merk zijn hé ;-)

christiene zei

Alleen al bij het zien al loopt het water me in de mond.Het ziet er lekker uit.
Groetjes Christiene.

Helena zei

Zo op z'n tijd een frietje.... en dan nog zo'n verse ook, heerlijk hoor!

curieuzeneuzemosterdpot zei

hmmm .. dat zijn inderdaad de allerlekkerste; zelfgesneden en gebakken frietjes! :-))

als de patatjes bovendien zelfgeraapt zijn ..

tedoeme, anneke, je doet me kwijlen .. ;-))))

Lutje zei

heerlijk :o) deze belgische trots ;-)

gerdaYD zei

Wij willen friet met majonaise
Niet met saté niet met haché maar majonaise
Friet met majonaise
En geen kroket of kotelet met 'n kwak bejonaise
Voor ons geen bal gehakt of frikandellen
Maar friet mag je voor ons altijd bestellen
Wij willen friet met majonaise
Niet met saté niet met haché maar majonaise
Friet met majonaise
En geen kroket of kotelet met 'n kwak bejonaise (...)
© Johnny Hoes
*wink, big smile*
Bedankt lief Anneke, voor je fijne reactie hoor!

HansDeZwans zei

Belgische frietjes, je kon het niet beter verwoorden. :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails