maandag 12 september 2011

Net als mijn oma

In de  keuken van het vooroorlogse huis van mijn oma nam dit stelletje een prominente plek in.
zand, zeep en soda.
Iets anders was er eerst immers niet.
Met het zand werd het vet van de handen geschuurd en ook de aangekoekte pannen werden ermee schoongemaakt.
Samen met een klodder van de groene zeep, werd het granieten aanrecht brandschoon geboend samen met het rood wit betegelde gootsteentje
Soda, daar werd de melkkoker me weggezet zodat de onvermijdelijk vaak verbrande melkbodem los weekte.
Met warm sodawater werden ook splinters  toegankelijk gemaakt voor de pincet.
Van groene zeep maakte mijn oma een sopje en dan toverde mijn opa een kalkstenen bellenblaaspijpje( die hij samen met de doos sigaren  bij de sigarenbaas had gehaald) uit zijn jaszak, goed voor een middag bellenblaasplezier en als het pijpje niet viel voor meer dagen.
In mijn keuken staat sinds kort ook een triootje zand,zeep( geraspte marseillezeep) en soda.
Niet in zo'n mooi nostalgisch emaille stel, maar misschien loop ik daar nog eens tegenaan voor weinig.
Ik heb het gewoon in plastic diepvriesdozen.
Het hoofddoel is echter, de ons via reclames opgedrongen synthetische huid- en milieuonvriendelijke schoonmaakmiddelen zo veel mogelijk laten staan.
Mijn oma deed het zo slecht nog niet:))

17 opmerkingen:

Fluitenkruid zei

We gaan al meer terug naar de wijsheden van vroeger, het was zo gek nog niet toen.
Lieve groetjes en een mooie nieuwe week

Walter zei

Gekke tijd leven we, hè? Maar volgens mij beginnen er toch steeds meer mensen "wakker" te worden, aangaande deze consumptie maatschappij. Inclusief ikzelf! Misschien is dat fijne schelpenzand voor vogelkooitjes wel aardig als schuurmiddel in combi met..Ik ga het proberen.
Dank voor je zoveelste wakkerschudsel, ;-)
Groetjes!

yvette zei

het wordt steeds duidelijker hè Anneke...we hebben maar zo weinig nodig.

liefs

Huize HenS zei

Nog altijd in mijn keukenkastje....groene zeep en soda (alleen dat zand schuurt me net iets te veel Anneke :-)...het was idd zo slecht nog niet!

fotorantje zei

ach jammer dat je geen zo'n setje hebt, ik dacht echt dat het al al die jaren mee verhuisde van generatie naar generatie
Ja het kan allemaal eenvoudiger en milieuvriendelijker , maar ik denk dat de drukke zich voorbijlopende mens daar geen tijd voor heeft, spijtig genoeg

klaproos zei

doe oude middelen werken vaak het beste hé.

ik hou van alledrie

Anneke zei

@fotorantje; de tweede vrouw van mijn vader, heeft, omdat ze al zijn banden met het verleden wilde doorsnijden, alle "ouwe troep" destijds weggedaan.
alle fotootjes van ons, al het antiek en curiosa van oma, al het persoonlijke,
sneu hè:))

sandra zei

Die oude middeltjes zijn zo gek niet. Maar ik heb van de drie alleen soda in mijn gootsteenkastje staan.

Jet. zei

Ach ja alle oude middeltjes zijn zo gek nog niet hoor .
Soda staat bij mij ook in het aanrecht kastje .
En een groot stuk sunlight zeep .
Dat bellen blazen met zon wit pijpje ken ik nog wel .
Nu zit het in een plastic flesje !!

griet zei

Ja ik weet nog dat wij ook veel met soda deden ,nu alleen nog dat het tegen zwerende vinger werkt hi .
ik las dat je een hele zooi had in gebotteld en zo of hoe je dat noemt ,kun je weer een winter lekker smikkelen .
Ik denk dat ons kleinknuffie ook heel gevoelig is ,en veel oppikt ,hij is zo doenerig ,en zo slim ,maar heel gevoelig ook zo klein als ie is .
Hij zit nu ook op creche ,maar volgende week ook hele dag ,ik ben benieuwd hoe dat gaat.
ik vind dit hersftstorm weertje heerlijk ,zou zwel uren willen wandelen langs het water ,maar helaas is dat vandaag not done want mijn lijf wil niet ,dan maar kijken naar de wind xxxx knuffie van mij xxxxxxx
,

Annigje, zei

Ik heb heerlijke herinneringen aan die tijd bij mijn oma .
Soms droom ik er nog van , en hoor de bomen om het huis ruisen ,de koekoek die je altijd riep .
Op het stap bij de sloot waar ze de pannen in het water boende ,
de was uitspoelde ,waar je de water torretjes zag lopen en de waterspinnetjes ,de visjes ,
het water was zo helder ,
wat missen onze kinderen veel denk ik wel eens , die rust die er was ,
ook daar kan ik naar terug verlangen hoor!
en de stilte zo heerlijk , geen auto,s , alleen vogels , en kikkers ,het zoemen van de bijen !enz .

curieuzeneuzemosterdpot zei

de scouts poetsen hun potten en pannen nog altijd met zand. iets beters bestaat niet! :-))

ik hoop voor jou dat jij heel snel zo'n setje tegen het lijf loopt, anneke, want dat zou de max zijn! :-))

Lutje zei

Ik denk dat dat typisch nederlands is, want bij mijn oma hadden ze alleen sunlight zeep

Anneke zei

@lutje; niet alleen typisch nederlands.
toen ik jaren geleden in duitsland woonde werden daar ook vaak basic producten gebruikt.
wij zijn alleen megetrokken in de amerikaanse hype van steeds maar nieuwe producten:))

Christiene zei

Ha Anneke,zo beloven allemaal het zelfde en
rekken vol.Maar zand zeep en soda liggen op een andere plaats.
Groetjes Christiene.

"Création" zei

Je hebt helemaal gelijk Anneke, hier ook altijd nog zachte zeep en soda in het gootsteenkastje.
Ook schoonmaakazijn en poetssteen met kalk, werkt beter dan alle troep die ze tegenwoordig verkopen.

Alhoewel ik wel eerlijk moet bekennen dat er ook een aantal zaken in mijn kastje staan die minder goed zijn voor het milieu...

Liefs Josephine

merel zei

die oma middeltjes zijn inderdaad niet slecht , en ook veel beter voor het milieu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails