vrijdag 30 september 2011

Een gewoon aardige vrouw


Hella Haasse overleden, lees ik in een grote balk op het journaal.
Mijn gedachten maken een sprong in de tijd,begin jaren 70, mijn Haarlem tijd.
Toen de Waag nog de Waag was, met spontane muzieksessies van later bekende artiesten en vooral veel goede gesprekken.
Op een avond zat bij mijn binnenkomst, in mijn favoriete hoek een kleine vrouw met kort haar met mijn vrienden te praten.
Een brede glimlach, Hella, zei ze, terwijl ik me voorstelde.
We hebben gepraat over Den Haag , waar we allebei vandaan kwamen en over Nederlands Indië( of Indonesië zoals het nu heette), waar we allebei een link mee hadden. 
Dat was Hella Haasse, vertelden mijn vrienden, toen ze weg was, de schrijfster.
Jaren later heb ik Ariadne gespeeld in haar toneelstuk: Een draad in het donker.
Heb ik haar woud der verwachting op mijn leeslijst gezet, gevolgd door veel meer van haar werk tot mijn boekenplanken buigen onder de zwaarte ervan.
Een wat zure recensent heeft haar ooit omschreven als een vrouw, die schrijft voor mevrouwen.
Maar ik houd nog steeds van haar taalgebruik, het bloemrijke,het beeldende ervan, zonder ooit grof  te zijn.
Vandaag herinner ik me echter niet de schrijfster, maar de vrouw, die jaren geleden vol interesse, vol betrokkenheid naar haar omgeving naast me zat.
Een gewoon aardige vrouw:))

9 opmerkingen:

sandra zei

Een prachtige vrouw.
Ook ik heb 'het woud der verwachting' stuk gelezen, want dit blijft voor mij haar mooiste boek.

Greetje Penning zei

Ik lees haar boeken ook graag. Vooral De verborgen bron herlees ik regelmatig; haar schrijfstijl trekt je helemaal mee... ik had het nog niet gehoord, dat ze was overleden. Wat leuk dat je haar ontmoet hebt!

Fluitenkruid zei

Leuk dat je haar ontmoet hebt, ik heb helaas niet veel van haar gelezen maar zie aan bovenstaande reacties dat er pareltjes tussen zitten.
Fijn weekend, lieve groetjes

Huize HenS zei

"ach gut, ik ben met haar (boeken) opgegroeid" .... hoorde ik mezelf zeggen met daarbij een bijna warm gevoel :-) en wat leuk dat je haar zo ontmoet hebt ooit.

klaproos zei

ach ...
wat jammer nou dat er weer een mooi mens is overleden assaya,
en een berichtje in de balk krijgt.....

voor mij krijgt ze de ereplek,
xxx

wondelgijn zei

Goh, jij hebt dus ooit met Hella Haase gepraat... Ik bedoel.... gepraat! Gaaf!! En nu is ze er niet meer... mooie herinnering heb je dan: praatje met Hella...

Lutje zei

je hebt mooie herinneringen aan haar; koester die....

Kleurrijk zei

Wat mooi dat je haar persoonlijk kende. Wat was ze mooi toen ze jong was. Ik heb ""Heren van de thee"" gelezen, maar ga nu zeker meer lezen. Groeten van Geri

mevrouw Jee zei

Vandaag zag ik een stukje van de ntr documentaire over haar terug. 'Eindelijk iemand die normaal sprak' dacht ik. Dus zonder al die hedendaagse 'jeukwoorden'. Ze heeft een mooie leeftijd bereikt en wat fijn dat je zulke mooie herinneringen aan haar hebt.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails