zaterdag 3 september 2011

E621, de giftige smaakmaker



Net zoals Sneeuwwitje geen erg had in het gif in de haar aangereikte appel, doen we ons nietsvermoedend te goed aan het toegevoegde gif, dat fabrikanten menen in hun producten te moeten doen
E621; mononatrium glutamaat, wat is het?? lees hier.
Het is bewezen de oorzaak van  vetzucht, hersenbeschadigingen , vaak onverklaarbare hart en vaatziekten en zenuwgerelateerde aandoeningen.
Waarom wordt evenals bij de fabrikanten, die werken met aspartaan, deze concerns nog steeds door overheden en gezondheidsraden de hand boven het hoofd gehouden en wordt de toenemende onrust gebagataliseerd?
Zelfs op wikipedia staat een nietszeggend bericht, wat bij mij de twijfel oproept over het waarheidsgehalte en de onafhankeliikheid van deze web-encyclopedie.
In mijn voorraad kasten daarom steeds meer basis producten, alles vermijdend waar een reeks van bijna niet te lezen ingredienten van onduidelijke afkomst staan.
Gelukkig laten wel steeds meer producenten de zg  smaakversterkers achterwege, maar vooral in producten van de grote ketens als Aldi en Lidl vindt je dit gevaarlijke goedje nog te vaak terug.
Dan vind ik mijn weg iets makkelijker naar de misschien iets duurdere, maar wel veiliger biologische winkel:)) 

8 opmerkingen:

Lutje zei

ik ga daar nu ook eens op letten!

Fluitenkruid zei

Hoi Anneke, wat een goed stukje. Ik ben ongeveer een jaar aan het eten zonder E621 wat inhoud dat je bijna alles zelf moet klaarmaken omdat het in veel voorverpakte levensmiddelen zit.
Een hoop werk maar zeer de moeite waard.
Fijn weekend, lieve groetjes

klaproos zei

zaak om het zelf góed in de gaten te houden assaya,
fijn dat jij aan het bloggen bent,
ik kies ook voor blogger:-)

sandra zei

Goed stukje. Door de allergie van mijn moeder voor E621, ben ik daar ook over gaan lezen en vond dit inderdaad terug in heel veel kant en klare producten (kruidenmixen e.d.)
En ik moet zeggen dat wanneer wij een keer uit gemakzucht naar een kant en klaar product grijpen, de smaak ons tegenvalt, te chemisch is en we na het eten liters water drinken omdat je een gevoel van onlesbare dorst hebt.
En dat klinkt dan niet echt gezond, toch?!

Wondelgijn zei

Wij eten, koken, kopen al een tijdje biologischer dan een aantal jaren geleden. Bevalt goed, hoor!!
ps, ik heb een ander blog. Web-log en migratie is een gevaarlijke combinatie.... *zucht* Ik ben nu te vinden op: www.wondelgijn.nl
Tot daar??

Huize HenS zei

Ook wij proberen zoveel mogelijk op te letten, maar moet eerlijk bekennen dat ik er soms gewoon niet bij stilsta, dus dank je wel wel :-))
Ook ik ben net als Klapper en Wondelgijn 'om' naar blogger zoals je ziet...kan het bloggen toch niet laten en idd *zucht* had ook niet zoveel geduld nu.

fotorantje zei

ja die E's zijn geen goeie dingen
en eigenlijk die Lidl producten daar smaak je dat dat het niet is zoals in de betere merk produkten, ik koop al lang niks meer van eetwaren in de Lidl

will-Art zei

Om ons in verwarring te brengen, geven de fabrikanten geregeld een nieuwe naam aan hun goedje. We kunnen maar best extra uitkijken.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails