maandag 18 juli 2011

Dat perzikkruidje toch.


De tuin van mijn kleine wereld is momenteel op een wilde chaotische manier sprookjesachtig mooi.
Debleekroze New Dawn heeft nog nooit zo mooi gebloeid en hoewel slagregens keer op keer op de tere bloesemblaadjes geselen en ze als confetti over het tuinpad strooien, gaan er iedere dag weer nieuwe knoppen open.
Zelfs de witte wisteria, doet aarzelende pogingen dit jaar toch in ranken uit te groeien.
De witte vlinderstruik wacht, vol uitgegroeid na de voorjaarssnoei, vol dichte bloemknoppen op de zon en de vlinders.
Onder de Japanse esdoorn bloeit een enkele daglelie in roestrood, de grote witte  hortensia bloeit samen met de onverwoestbare witte haagwinde.
Rond de vijver spiegelen zich de vrouwenmantel, vingerhoedskruid, smeerwortel en hartgespan samen met de ooievaarsbekjes en ander zachtkleurig kruid.
Op de open plek, die wacht op de rozen, die nu nog bij in de moestuin staan, heeft zich sinds een paar dagen een groep perzikkruid gesetteld.
Zo veel, dat het met een duidelijk doel is.
Het plantje met de bruinrood gevlekte blaadjes wordt ook wel Jezusgras genoemd, omdat overleveringen vertellen, dat het bloed van Christus tijdens zijn kruisgang op dit plantje gevallen was.
Het heeft dan ook een functie bij open wonden.
't Zou een goede hulp zijn bij doorgelopen open voeten tijdens de Vierdaagse.
Verder helpt het bij maagklachten.
Maar daarvoor was het niet hier in mijn tuin gekomen
Als gorgeldrank helpt het bij keel- en strottenhoofd ontstekingen en is dat niet wonderlijk?:))

11 opmerkingen:

Pasula zei

Het lijkt me een weelderige tuin. Heerlijk als je er zoveel verstand van hebt. Ik heb alleen een gedeelte kruidentuin met de meest gangbare kruiden zoals bieslook en ik vind het ook nog heel mooi om te zien.

curieuzeneuzemosterdpot zei

wonerlijk, eh, dat alles wat je nodig hebt binnen handbereik is?

je moet het alleen maar willen zien? :-))

is die keel van jou nog niet beter, anneke??

Fluitenkruid zei

Wat heb je je tuin mooi beschreven. Ik vind het altijd weer wonderlijk hoe kruiden verschijnen als wij ze nodig hebben maar misschien hebben we ze ervoor niet goed gezien?
Hoe gaat het nu met je Anneke?
Lieve groetjes

Lutje zei

en ik....ken de namen van die kruidjes nog niet eens....

klaproos zei

geweldig assaya, dat de natuur je dingen aanreikt:-0
echt een toppertje,

ik wens je beterschap vrouwke, hoop dat het snel over is

Chantal zei

Soms is wildgroei juist mooier dan onderhouden gecultiveerde groei in een tuin

christiene zei

Mooi als alles in bloei staat, en je weet ook waar voor het gebruikt kan worden, maar om te zien ook mooi
Kan het perzikkruidje ook iets goeds doen voor jou? Anneke.....
groetjes Christiene.

fotorantje zei

jij hebt alles binnen handbereik voor je gezondheid!
en je weet er ook zoveel over, dat is heel interessant

Marlou zei

Hai Anneke,

wat een mooie beschrijving van al dat bloeit en groeit in jouw "garden of eden"!

Dat Perzikkruid heb ik ook in de tuin.
Fijn, dat het iets voor je keel kan betekenen!

Ik zie steeds weer nieuwe bloempjes en ben daar zo blij mee!

Liefs van Marlou

.

Lutje zei

een leuke woensdag

gerdaYD zei

Voor jou Anneke:

Wat een mooie dag (mooie dag)
Een prachtige dag (prachtige dag)
't Is er een ('t is er een)
Uit een miljoen (uit een miljoen)
Wat een heerlijke dag (heerlijke dag)
De ideale dag (ooh)
Om helemaal niets te doen
Achter in de tuin hangt een heerlijke mat
En met m'n lange gat hang ik in die mat
Want de zon schijnt luid
En m'n tuintje op zuid
Dus voorlopig kom ik er niet meer uit
Wat een mooie dag, ja een prachtige dag
't Is er een uit een miljoen
Wat een heerlijke dag, ja de ideale dag
Om helemaal niets te doen
Het keukenblad is rot
Ook de schutting is kapotter
Tot de dag dat ik dat allemaal fix
Maar vandaag doe ik hooguit drie dingen
En dat is 1, 2, 3 keer niks
Wat een mooie dag, ja een prachtige dag
't Is er een uit een miljoen
Wat een heerlijke dag, ja de ideale dag
Om helemaal niets te doen
Helemaal niets, helemaal niets, helemaal niets te doen
Helemaal niets, helemaal niets, helemaal niets te doen
Helemaal niets, helemaal niets, helemaal niets te doen
Helemaal niets, helemaal niets, helemaal niets te doen
Wat een mooie dag, ja een prachtige dag
't Is er een uit een miljoen (uit een miljoen)
Wat een heerlijke dag, ja de ideale dag
Om helemaal niets te doen (helemaal niets te doen)
© Band Zonder Banaan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails