donderdag 30 juni 2011

Lust je nog peultjes?


Net zijn de laatste peultjes geoogst, een emmer vol.
Sommige mochten al bijna gedopt worden, maar ze houden de zachte delicate smaak.
Op de plek van de peulen zal  boerenkool geplant worden, de geplante spruitkool hang nog slapjes in hun nieuwe bed.
En eindelijk zie ik ook een explosieve bloei van aardbeien.
De eerste bloei was na de vorst in mei totaal kapot gevroren, net als een van mijn druivenstokken trouwens
Het word een slecht aardappeljaar.
Ik zag aardappelboeren hier met bedrukte gezichten de stammen bekijken, drie aardappels aan een stam, dat lijkt niet best.
Maar mijn bessenstruiken hangen zwaar dit jaar, ik heb allerlei soorten bij elkaar tot jam/compote gemaakt.
Summerfruit staat op de etiketten op de glazen potten.
Ja, die naam dekt de lading wel, emmers vol zoete zomervruchten heb ik  verwerkt, rode, witte,zwarte, josta- en kruisbessen, bosaardbeitjes, frambozen
Omdat mijn lief, de tuin mocht doen deze zomer en omdat mijn lief gek is op sperziebonen, staat de tuin er vol mee.
Ik heb al een weckketel tevoorschijn gehaald de andere staat nog bij de stallen tussen het stro.
De komende tijd zullen er heel wat weckglazen ingezet worden.
Want rode bieten krijg ik ook, heel veel.
Nota bene van iemand, die ze zelf niet lust, maar wel vindt, dat ze in zijn moestuin horen.
Mijn voorraadplanken raken weer prettig gevuld
In de hal hangen bossen kruiden te drogen
Dat ruikt zo lekker:))

11 opmerkingen:

klaproos zei

heerlijk zo'n eigen tuin assaya, dat had ik bij mijn oude huis,:-) heerlijk om te ruiken, maar ehh het werk mis ik niet hé, geen seconde, ik ben nu zo vrij als een
vogeltje:-)

Lutje zei

Dit doet me denken aan mijn moeder, we deden dat thuis ook zo, vooral pruimen in een weckglas vond ik lekker

MarjaToBe zei

Ik doe er niet zo veel mee - mijn avontuur loopt meestal op niets uit - maar ik kan me die oogst en plezier wel voorstellen:)

Fluitenkruid zei

Haha zo heb ik fruitstruiken die meer door vogels leeggepeuzeld worden dan door ons :-)
Succes met oogsten en verwerken, zomerfruit is zo heerlijk! Lieve groeten Jannet

Chantal zei

Kruiden in de gang, aparte plaats daarvoor, maar geurt vast lekker

gerdaYD zei

Sorry, ben wat achter op de blogs, ook op het jouwe, maar je begrijpt het wel hé, waarom.
Fijn hé, zo'n moestuin, had dat vroeger ook. Succes met de oogst en de verwerking ervan lieve meid!

Martine zei

Bessen, peultjes en rode bieten, hmmmmmmmmm
de rest hoeft voor mij niet.
Geniet van het jammen!
XXXm

sakuraimogenyakarin zei

Ik kan niet wachten om hier ook mijn eigen kleine tuintje te hebben. Het is wel wat werk, maar de beloning daarna is zo grooot!

Greetje Penning zei

onze peultjes (we hadden ze vroeg staan) beginnen na 4x er van oogsten, weer opnieuw te bloesemen! ben benieuwd of de 2e ronde net zo zoet-lekker wordt.

zo fijn, een eet- en pluktuin!

colourfullflowergirl zei

Wat grappig: iemand die rode bietjes verbouwt omdat ie vindt dat het op een groente tuin hoort...haha. Bietjes van het land, nèt gekookt en dan pellen en net als een appel opeten...heeeerlijk!!

Marlou zei

Hai Anneke,

jaha... vorige week hing er een zakje peultjes aan mijn voordeur.
Een van mijn vriendinnen heeft net een moestuin en is er zo lekker in aan het werk!
Ik vind die pasgeplukte peultjes zo ontzettend lekker!!!

Liefs, Marlou

.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails