zaterdag 14 mei 2011

Het zelfvertrouwen van hondsdraf

Als de regenbuien als een lint over mijn dorp heentrekken en ik 's nachts ineens wakker schrik van een forse onweersbui.
Ik luister even en zie door de witte gordijnen het felle weerlicht flitsen.
Dan draai ik me om en slaap verder.
Vroeger, lang geleden was dat anders.
In hun boerderij zaten de boer en zijn vrouw in zulke nachten tegenover elkaar aan tafel.
Zij met de blikken trommel met waardepapieren in een theedoek geknoopt, hij met een scherp mes voor zich op tafel.
Want als het insloeg in het rieten of plaggendak, dan moesten de veetouwen zo snel mogelijk doorgesneden worden.
Angstige nachten waren het destijds, waarin men alles kon verliezen, wat men had.
Men hield zich vast aan elkaar in het vertrouwen, dat de bui verder zou trekken, dat het goed zou komen.
Als ik de volgende dag  naar de stallen ga, is het kruid aan weerkanten van het zandpad zichtbaar gegroeid.
Het fluitenkruid, de koekoeksbloemen, de brandnetels vooral en daarbij ook de hondsdraf(die zo helpt bij brandneteljeuk)
Natuurlijk, dit plantje dat van oudsher verbonden was met onweer( het zou bescherming geven tegen onweer) voelt zich in zijn element met het vele water dat nu gevallen is.
Dat geeft ook aan, dat hondsdraf  te maken heeft met emoties, vooral oudere, die zo diep in je systeem verscholen zitten.
Hondsdraf transformeert die emoties, die negativiteit en laat ze afvloeien naar de aarde, net als een bliksemafleider dat doet.
Met sterke worteltjes in de aarde zorgt het voor groei, voor(zelf)vertrouwen,voor herstel, voor het (her)ontdekken van de eigen mogelijkheden.
De creativiteit van het leven zelf, ligt te wachten in de talloze blauwe bloemetjes:))

update: blogger is vandaag behoorlijk aan het rommelen geweest.
alle reacties op dit log zijn verdwenen.
 vreemd:?!

17 opmerkingen:

curieuzeneuzemosterdpot zei

onweer is en blijft gevaarlijk.
2 weken geleden is er nog een huis volledig afgebrand na een blikseminslag.

hondsdraf is een mooi bloemeke!
klein maar ohzo prachtig! :-))

Fluitenkruid zei

Wat een bijzonder verhaal over dit kleine bloemetje, ik hou er van dit stoere plantje die altijd weer terugkomt.

klaproos zei

wat heb jij toch een fijne manier van vertellen assaya, ik hang aan je lippen weet je,

onweer maakt nog steeds mensen bang, en dieren ook,
maar het is weer over, het leed is weer geleden :-)

hondsdraf, ik hou dervan :-)

gerdaYD zei

Zelf ben ik niet bang in een onweer, ik hou er zelfs van. Maar ik kan me heel goed indenken dat anderen dit niét doen...
OT: leuk gevonden van je knuffelind, de tuinstoelkussens stoelenmatrasjes te noemen!

Chantal zei

Onweer doet me niet zoveel, soms is het wel lekker vind ik zelfs... stom eigenlijk

Lutje zei

Vroeger maakten ze ons bang voor onweer, we mochten dit niet.dat niet. maar nu ben ik er niet meer bang van...en je tekst over dat plantje vind ik wel heel erg interessant

Redstar zei

Ik hou van onweer. Klinkt vast gek. Ik kan er echt van genieten terwijl ik weet hoe gevaarlijk het kan zijn.
Vroeger was het idd anders ja.. De boer kan nu rustig blijven slapen. Gelukkig..

griet zei

jaaaa ik herinner me ook dat we moet mijn moder aan de tafel zaten ,alle spiegels bedekt ,want daar kon ie inslaan,en de tas onder de tsfel zodat we konden vluchten als ie insloeg .
ik toch niet zo vreemd dat ik een panische angst voor onweer heb gehad heel veel jaren lang .
je hebt gelijk kwetsbaarheid laten zien is bijzonder en heel echt dat heb ik ook zo ervaren .
maar is moeilijk om te laten zien ,voor een mens zoals ik ,maar ik voel de warmte en liefde van het weekend nog ,was echt heel mooi .
we zijn echt leerlingen en leraren voor elkaar .xxxxknuffie van mij xxxxxxxxx

Annet zei

dat draaft maar door de tuin en ik haal het niet weg met die poeperige blauwe blomkes....heb 'verbinding' gemaakt met het onweer en ik werd rustig en ja hoor het ging weer goed....geen heftige knallen of fel geflits...rustig onweer:)

Ik heb Rescue gegeven aan de Pers maar zijn vanmiddag naar de dierenarts geweest...hij had een stuke tand (?) in zijn tong......ik stuurde je een mailtje maar het kwam misschien niet aan...

Natuurliefs van Annet

gerdaYD zei

Ja Anneke, ik kon gisteren ook niet op je blog, wat is er daar toch gebeurd? Zou vrijdag de 13de toch een ongeluksdag zijn? Voor Blogger toch wel zo ze zien... Hopelijk komt alles snel in orde! En maak er een fijn weekend van hé meid!

christiene zei

Mooie uitleg Anneke vroeger was alles anders
maar onweer blijft onweer en gevaarlijk.
mooi dat ik je blog weer kan bezoeken
gisteren was het niet mogelijk
Een goed weekend voor jou.
groetjes Christiene.

Lutje zei

de reacties blijven nu, we zijn wat prentjes en reacties

MarjaToBe zei

dat van die bliksem vind ik mooi verteld en je hondsdraf - prachtig

merel zei

je weet het prachtig te verwoorden , en bliksem en donder ... ik luister nog altijd een beetje gespannen hoor, zeker als het dichtbij is

Marlou zei

Hai Anneke,

gelukkig heb ik er niets van gemerkt... van de bloggerprobleempjes.
Maar ben wel blij, dat nu ik er weer ben alles normaal is.

Dat van die Hondsdraf...
Mooi kruidje.
Ik heb het ook in de tuin.
Dat het negativiteit laat afvloeien...
dat kan ik wel merken.
Ik heb er echt baat bij...

liefs van Marlou

.

yvette zei

echt ...het is altijd mijn bloemetje geweest en ik weet nu ook waarom!

Hanneke zei

Kom ik zomaar, via via op een hele mooie blog!
Mooie wijsheden.....ik kom graag nog weer terug!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails