maandag 2 mei 2011

Angst regeert



Sinds vandaag bereiken allerlei verontruste berichtjes met vragen  mijn mailbox en zie ik allerlei gelijkluidende blogs.
Mag ik geen kruiden meer gebruiken, kopen of verbouwen?
Ben ik met look, munt en roosmarijn in mijn tuin net zo strafbaar als iemand met een wietplantage?
Verdwijnen nu alle kruidenproducten uit de handel?
Kan ik voortaan alleen nog reguliere geneesmiddelen krijgen en gebruiken?
Helpt het een petitie te tekenen?
Juist uit de spirituele hoek kwam de afgelopen weken een ware hoax aan oproepen om tegen dit zg EU verbod in opstand te komen.

Voor de goede orde en ter geruststelling.
Deze soep wordt niet zo heet gegeten als ze virtueel wordt opgediend.
Mijn hartgespan,rode zonnehoed, goudsbloem mogen met nog 56 andere medicinale planten vrolijk in mijn kruidentuin blijven staan samen met de andere keuken of verfkruiden die niet onder het hoofdstukje geneeskruiden vallen( Maar het soms wel zijn. Je mag ze zo alleen niet benoemen of verhandelen)
Geneeskruiden, die hun waarde hebben bewezen(ook de Chinese, Afrikaanse enAyurveda producten), 30 jaar of meer(waarvan 15 jaar in de EU-staten) hebben de afgelopen  7 jaar een kans gehad via vereenvoudigde registratieprocedure( ook op basis van hun bewezen effectiviteit)
Alles wat nu hierna kwam/komt krijgt het moeilijker om legitiem geregistreerd te worden, that's all:))

19 opmerkingen:

Walter zei

Nou zeg, het zou toch van de gekke worden!
Aan de andere kant worden we commercieel vol gepompt met reguliere medicijnen. Uit protest eet ik vandaag brandnetelstammppot met een paardebloemsalade en had ik gerookt dan had ik een wietje opgestoken! Alles uit eigen tuin natuurlijk... ;-)

fotorantje zei

ik hoorde er ook van
direct mogen we niks meer
t is toch gewoon puur natuur

Greetje Penning zei

ach, ja, je zegt het precies goed, allemaal angstkwekerij... ik maak me er in ieder geval niet druk om. Ze kunnen nog zoveel verbieden, ze doen maar; veranderen we gewoon de naam ;o)

in feite hebben alle kruiden, bloemen, planten en bomen geneeskracht... ssst, niet verder vertellen hoor, straks gaan ze alle groen nog verbieden ;o)))

Haagje zei

Haha, ik maak zelf wel uit welk kruidentheetje ik drink EU verbod of niet. Hoe willen ze dat controleren...... het idee alleen al bezorgt me de slappe lach.

Liefs, Haagje

Haagje zei

Hier nog een link naar een artikel hierover, met een voorbeeld brief en argumenten die in een zelf geschreven brief gebruikt kunnen worden, voor het geval je toch tot 'harde'actie over wilt gaan.

Anneke zei

@haagje: kruidenthee is dan ook niet verboden, gelukkig niet.
alleen de massa hysterie maakt het weer groter dan het is.
plus mensen, die zulke berichten lezen en dan hun eigen conclusies trekken:))

Anneke zei

haagje@ om moeder theresa te citeren, ik zal niet er tegen demonstreren, ik wil wel actie voeren vóór kruiden

Haagje zei

Ik weet het, ik had het een aantal weken geleden al gehoord. Dus ik dacht nu met jou bericht, zou het nu 'echt' waar zijn? Het is natuurlijk wel een domper voor mensen (ik ken er eentje) die net een opleiding kruidengeneeskunde achter de rug hebben en zelf hun middelen maken.

Greetje Penning zei

ja precies, overal waar je energie in steekt, groeit. Dus vecht je ergens tegen, dan wordt het alleen maar erger. Ben je ergens vóór, dan zal dat óók groeien! Universele natuurwet.

klaproos zei

zie je wel :-)
dat wist ik toch......

dank je wel assaya, heb net een handjevol brandnetels geplukt:-)

dat mag toch ook:-)
xxx

Martine zei

angst is altijd een slechte lijdraad. Ik ben niet angstig maar heb toch de petitie getekend omdat dat niet schaadt.
XXXm

sakuraimogenyakarin zei

Ergens vind ik het niet slecht. Enfin, ik begrijp de reden waarom ze het doen. Weet je hoeveel dingen er als 'geneeskrachtig' worden verkocht, het eigenlijk niet zijn en daardoor mensen meer kwaad dan goed doen? Het punt is dat er nu een regelgeving voor is en de 'niet-zo-met-kruiden-bekende' mens nu eindelijk een beetje weet hoe het zit.

Langs de andere kant... Ze zouden zich beter bezig houden met reclames als die van Actimel ook te verbieden. Daar steken mensen ook massa's geld in en het brengt nog minder op dan de kruiden!

curieuzeneuzemosterdpot zei

ik ga morgen mijn tuintje een extra verwenbeurt geven! :-)))

Lutje zei

ikzelf heb alleen maar munt staan voor mojito's te maken want meer plaats heb ik niet op mijn terrasje

Marlou zei

Hai Anneke,

ik ga gewoon mijn eigen gangetje.
Verbod of geen verbod...
Jij toch ook?!

Je blog ziet er mooi uit. Je hebt er lekker aan gesleuteld.

Liefs, Marlou

.

Fluitenkruid zei

Hopelijk valt het allemaal uiteindelijk wel mee.

gerdaYD zei

Waarom verbieden ze de alcohol bijvoorbeeld niet? Dat heeft al veel meer schade aangericht dan kruiden dat ooit zouden kunnen doen!

Chantal zei

Klazien uut Zalk zou er niet blij mee zijn geweest

Kleurrijk zei

Ik heb blijkbaar iets gemist. Naast alle nieuws over Osama en Obama, de Royals, Libie en Syrie, Wilders en Kroon is dit niet tot mij gekomen. Ik hou gewoon mijn kleine kruidentuin en blijf erover lezen. En vind informatie erover en blogs die het erover hebben erg inspirerend.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails