maandag 8 november 2010

Tijmsiroop en kippensoep


De afgelopen dagen stonden in het teken van de twee knuffelkinderen, die ziek zijn geworden.
Zondag werd het de oudste bij mij gebracht, omdat haar mamma met haar paarden bezig wilde.
Als een ziek vogeltje heeft ze bij mij op de bank gehangen, hoesten, koortspieken.
’s Avonds kwam mijn zoon langs voor een kop koffie.
Het kleinste knuffel kind , dat al verkouden was, bleek nu ook echt grieperig te zijn.
Hij had voor de volgende dag vrij genomen.
Ze hoefde, ze mocht niet naar de opvang, fijn de hele dag haar pappa bij haar.
Vandaag stond bij mij een 6 ltr soeppan op het vuur.
Kippensoep is toch het beste medicijn, vooral al de kip in de soep uit een van onze eigen hokken afkomstig is.
Op een klein pitje stond ook een pannetje water met tijm( ook uit eigen kruidentuin) te trekken, suiker erbij en als het afgekoeld is eventueel honing erbij en je hebt de mooiste hoestsiroop:))

NB. babies en zwangere vrouwen mogen geen honing hebben.
Dit ivm de mogelijke aanwezigheid van de bacterie, die botulisme kan veroorzaken.
Wat betreft de zwangeren, hierover zijn de meningen wb het gebruik van honing verdeeld.
Toch kun je niet voorzichtig genoeg zijn

14 opmerkingen:

klaproos zei

:-)

uche uche.. ik denk dat ik ook even bij jou op de bank kom kruipen assaya:-)


:-)

heerlijk om zo je knuffelkindjes te vertroetelen:-)

Marius zei

Mooie zorgzaamheid Anneke en verrukkelijke, heilzame soep. (Vroeger logeerde ik vaak bij mijn Oma, ik herinner me er alles van - was ik verkouden of zoals je knuffelkids, dan stond ze er op dat ik een geklopt ei met cognac dronk en anijsmelk, en overdag zeer gevulde kippensoep. Fantastisch.!)

"Création" zei

Ach gossie, die zieke knuffeltjes, kippensoep en soep in het algemeen, is zeker een goed medicijn tegen grieperigheid en vaak ook het enige waar je zin in hebt. En je eigen hoestdrankje zal wonderen doen, zo lief als je het omschrijft en maakt, vol overgave dat voel ik.

Lieve groet, josephine

Anoniem zei

Ik doe er altijd een mergpijp bij in , dat is volgens mij ook zo,n kracht middel .
Ik heb de griepprik niet genomen , dus zal maar veel kippensoep gaan maken .
Sterkte met je knuffel kindjes .
Liefs Annie

Hagazussa zei

Zo zullen ze wel snel beter worden, soep, siroop en liefde en aandacht.

Liefs, Haagje

Marlou zei

Lieve Anneke,

heerlijk... die kippensoep!
Mijn moeder maakte heel vaak kippensoep.
Want, zei ze, dat is het beste medicijn.
Ook als je verdrietig was: kippensoep!
Was je gevallen: kippensoep!
Grieperig op de bank: kippensoep!

Ik ben dan wel vegetariër, maar kippensoep mag ik zo af en toe graag eten. Wel van een hele goeie kip natuurlijk... Eéntje, die een superfijn leven heeft gehad!

Mmmmm....

Jij bent een lief mens!
XXX, Marlou


.

Fluitenkruid zei

Mijn oma bracht altijd zo'n grote glazen fles dubbeldrank, we waren dan zo weer beter :-)

Martine zei

De moeder van een indische vriendin maakte altijd kippensoep als er iemand ziek was en noemde die ellendesoep.
De soep was heerlijk en de ellende loste snel op.
XXXm

griet zei

ik denk dat het hele land ziek is hi ,dick heeft het al voor de 2e keer in 2 maanden
ik verbaas me er over dat ik het nog niet heb ,iedereen zit tegen me aan te niezen en hoesten hi .
goed dat er oma's zijn die lekkere kippesoep kunnen maken ,en voor de knuffeltjes willen zorgen als ze ziek zijn ,wil ook niet iedereen hoor .
zo en nu ga ik effe uitwaaoen vanmiddag komt mijn cursus in wonderen groep altijd leerzaam
xxknuffie van mij xxxxxxxxxxx

sakuraimogenyakarin zei

Ohw, dat laatste wist ik niet... Weer iets bijgeleerd!

marjatobe zei

Hi Granny - lijkt me een heerlijke soep.
Ja ik weet het - gewone kippen die bij jezelf zijn opgevoed - smaken zo lekker

Mmmm lijkt me heerlijk om ook een bakkie soep bij je te halen

sandra zei

beterschap met de knuffelkinderen!

curieuzeneuzemosterdpot zei

tss het pruttelen van je soep en je siroop lees ik vol verbazing dat baby's en zwangere vrouwen geen honing mogen hebben?

heb je daar ook een verklaring voor, assayya?

ik hoop dat je twee schatjes intussen alweer opgeknapt zijn van jouw gezondheids'bommen'! :-))

gerdaYD zei

Lieverd, die kippensoep zal JIJ nu ook wel nodig hebben... sterkte hoor!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails