donderdag 4 november 2010

Dare to fly


De zwaluwen, die geboren zijn in het nest boven in de tractorschuur, zijn uitgevlogen en nu al halverwege hun tocht naar Zuid-Afrika.
Moedige vogeltjes, om ieder jaar zonder aarzelen, de tocht te maken naar een vaak nog onbekende bestemming en alle zekerheden achter zich te laten.
Omdat ik nu weer veel met paarden bezig ben, kom ik ook weer oude ruitervrienden tegen.
Zo ook laatst een man, die de springsport ingegaan was, terwijl ik voor dressuur gekozen had.
Hij vertelde: hij had jaren geleden het aanbod gekregen om voor een grote springstal uit te komen, maar hij had het niet gedurfd, hij had gekozen voor zijn vaste baan en een vast inkomen.
Nu zat hij al twee jaar thuis met hartklachten, zou misschien ook afgekeurd worden.
Ik heb een vriendin, die zolang ik haar ken, zegt weg te gaan bij haar man, omdat die haar remt in haar groei.
Maar toch, ze blijft kiezen voor de financiële geborgenheid, de veiligheid, dat er altijd geld zal zijn, niet vertrouwend op de eigen vleugels.
En ik zelf, zal ik zelf alles wat ik heb, durven achterlaten voor een nog onbekend avontuur, misschien zelfs voor  momenten van volmaakt geluk, voor mijn zielsopdracht.
En jij webbie, zou jij het durven te vliegen, het onbekende tegemoet? :))

20 opmerkingen:

Lutje zei

ja, want op dat gebied ben ik nogal nieuwsgierig...

gerdaYD zei

Eigenlijk heb ik dat al mijn leven lang gedaan, Anneke. En ik heb daar nooit ofte nimmer spijt van gehad. Dus ik hoop dat jij, als puntje bij paaltje komt, ook de stap zou durven wagen, en route pour des nouvelles aventures!

Marlou zei

Lieve Anneke,

dat is wel een moeilijke vraag...
Ik denk het niet.
Ik heb zo'n fijn leven...

Soms droom ik wel eens van voorgoed te wonen in de Alpen.
Maar dan kijk ik hier om me heen en denk ik: nee!
Ik blijf hier!

Ik laat het uitvliegen over aan de jonge mensen om me heen...

Liefs van Marlou


.

Roelien zei

Wat prachtig beschreven van die moedige zwaluwen en wat mooi hoe je de vergelijking trekt naar de mens. Het is soms zo moeilijk om te kiezen, echt te kiezen. Wat dat betreft doen vogels (dieren in het algemeen) dat beter, hun instinct geeft hun voldoende basis om te vertrouwen, terwijl de mens blijft denken (en rekenen). Je stelt een vraag waarop iedereen graag volmondig ja wil zeggen denk ik, maar of het ook uitgevoerd wordt is een tweede. In mijn praktijk merk ik dat veel mensen niet doen wat ze willen omdat ze anderen geen verdriet willen doen, maar ook daar ligt vaak weer een onzekerheid, angst aan ten grondslag die belemmerend is voor de persoon zelf, niet voor de omgeving...

Ik ga er eens over nadenken vandaag (het is het derde denklogje al vandaag, er zijn veel zware thema's op dit moment in blogland), dank je Anneke en een fijne dag!

klaproos zei

ik denk ja.....

het is me uiteindelijk ook overkomen...
en ik kan je zeggen,ik ben er alleen maar beter van geworden,
ik dacht altijd dat ik heel veel niet kon missen, maar uiteindelijk.....

Martine zei

Ja ik durf, ik heb het al eens gedaan.
Uit ervaring weet ik dus dat zekerheid en veiligheid niet bestaan maar wel dat fantastische gevoel als je op je eigen benen gaat staan en doet wat je hart je ingeeft.
XXXm

marjatobe zei

Het gaat in fases - ik gun je die reis - wat dat geeft ook zoveel ruimte en vrijheid. De volgende reis zit er al weer aan te komen.
Ik ga steeds meer durven en sta steeds meer in mijn kracht. Ook radio helpt me er mee

Fluitenkruid zei

Ik heb het al eens gedaan en het was minder eng dan ik had verwacht.

Walter zei

ik wou bijna iets blootgeven, kon nog net op tijd mijn vinger van het toetsenbord weghalen.
Hahaha! Is je "nood van de dag" nieuw of valt het me na al die jaren nu pas op?? ;-)

sakuraimogenyakarin zei

Ik kom er wel als ik wil... Vliegen is belangrijk. De stap zou groot zijn, maar ik vlieg wel... Ooit :)

wim22 zei

Dat is nog eens iets om over na te denken...
Meestal kies ik voor zekerheid. Of ik blijf te lang twijfelen. Al beschouw ik mijn keuze voor het huwelijk en gezin ook als een groot avontuur naar het onbekende :-)
Die andere grote wending ivm beroep, gebeurde gewoon van de éne op de andere dag, zonder dat ik er bewust voor kon kiezen.
Tja, dit is een thema waar ik nog even verder over nadenk...
Groetjes :-)

merel zei

soms droom ik er wel eens van mijn vleugeltjes te strekken als een echt mereltje (alhoewel mereltjes vliegen niet ver weg hé) maar het ook echt doen .. ik weet het niet

Harnett-Hargrove zei

I fly everyday... it is important to me. -j

Helena zei

Mooi geschreven Anneke en ja, ik zou zeker vliegen (heb ik ook al gedaan :-)) gelukkig, maar zeker wel met een grote realiteitszin - en ook dan blijft het spannend (genoeg) hoor.
Wens je een hele mooie dag toe (en niet vergeten, fladderen is ook mooi!)
Dikke knuffel

Marius zei

Er zijn er velen in vergelijkbare situaties en zeer velen ook die desondanks blijven. Vandaag, met al wat ik nu weet en heb ervaren, zou ik gaan - voorheen bleef ik, uit plichtsgevoel.

Wondelgijn zei

Ik heb het al eens gedaan... Ben het diepe in gesprongen, bij mijn ex weggegaan en heel erg gelukkig geworden!
En toch... het blijft moeilijk. Want ook nu sta ik weer op zo'n kruising. Niet om bij mijn lief weg te gaan (daar ben ik te gelukkig voor), maar om het roer op werkgebied om te gooien... Erg onzeker natuurlijk ivm het missen van inkomsten, maar het houdt me wel bezig...

christiene zei

Een moeilijke vraag Anneke
ik heb er nog niet voor gestaan
maar ik heb het goed naar mijn zin.
Fijn weekend.
groetjes Christiene.

Jet zei

Een boeiende vraag , zou je als het er op aan komt het doen dat blijft een vraag .
En zo gaat dan de tijd voorbij !
Zulke vragen blijven in een mensen leven vaak door iemands hoofd spoken .
Denk dat je meerdere mensen tot denken hebt gestemd .
Liefs Jet.

Anoniem zei

Ooit ga ik een keertje uitvliegen naar Colombia , maar zal daarvoor al mijn moed bij elkaar moeten rapen , en dan doe ik het niet voor mij zelf , maar voor een ander .
Fijn weekend Liefs Annie

curieuzeneuzemosterdpot zei

ik vlieg elke dag op de golven van mijn hart, het onbekende tegemoet, en iedere avond land ik in mijn warm, knus nestje? :-))

af en toe maak ik de oversteek naar vreemde continenten, maar dan laat ik mij dragen door metalen vleugels? :-)))

fijn weekend, assayya!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails