donderdag 7 oktober 2010

Voor altijd samen



Dit voorjaar wist ik al vanuit mijn helder-wetendheid, dat deze zomer Prince z’n laatste zou zijn.
Mijn man wist gister zelfs nog te herinneren, dat ik toen gezegd zou hebben" in oktober is hij er niet meer".
Maar de zomer kwam en ik vergat, hij was nog zo goed ondanks z’n perioden van verwarring.
Maar ergens moet er lichamelijk ook iets mis zijn geweest, zijn gaan woekeren.
Ineens at hij deze week  niet meer, werd dinsdag onrustig tot ’s avonds pure paniek( van pijn??)
Dronk wel , vaak, veel.
De andere honden begonnen hem uit te stoten.
Hij mocht niet meer bij ze liggen.
Ik heb hem meegenomen naar boven, naar mijn kamer.
Daar lag hij even tot de onrust, de paniek weer begon.
Midden in de nacht heb ik nog een wandeling met hem gemaakt, gezegd, geef maar aan wanneer we terug moeten.
We hebben heel lang gelopen in de stilte van het bos.
Niet geslapen, Prince af en toe even, gloeiend van de koorts.
’s Ochtends zag ik dat z’n tong meer blauwig dan roze was.
en z'n mooie ogen, de pupillen wijd open.
Van hart tot hart heb ik hem gevraagd wat hij wilde.
En het moest stoppen, gaf hij aan, hij was klaar, het was op.
En dat heb ik ook beloofd.
Ik heb mijn handen op Prince gelegd , voor healing, niet om hem beter te maken, maar om het overgaan lichter te maken.
Terwijl vanuit mijn handen de energie stroomde, was ik ineens niet meer alleen.
Dikkie, die vorig jaar overleden is, kwam me helpen, kwam Prince ophalen.
O, geweldig trouwe kameraad, over de dood heen.
Ik maakte ruimte, zodat hij erbij kon liggen en Prince werd zichtbaar rustiger.
Toen ik uitgehuild was, heb ik mijn man ingelicht.
Hij heeft onze dochter gebeld en zij heeft ’s middags de zware gang naar de dierenarts moeten maken, het was haar hondje.
’s Middags heeft de lage open doos met Prince erin in de kamer gestaan, zodat de andere honden afscheid van hun vriendje konden nemen.
Dommel heeft nog even bij hem in de doos gelegen, dicht tegen hem aan.
Lys heeft een likje over z’n kop gegeven en Dribbel lag voor de doos, verdrietig.
’s Avonds in het schemer hebben we hem z’n laatste rustplaats gegeven bij de stallen naast Dikkie, vriendjes voor altijd:))

~~~~~~~~~~

Dank jullie wel voor de lieve reacties, ze verzachten de pijn van het verlies:)

21 opmerkingen:

klaproos zei

...
het spijt me zo voor jullie, om dat mee te maken, ik hou het niet droog, omdat ,
ach, je kent het van zó dichtbij....
het doet zó zeer hé.....
ik weet dat prince een heerlijk leven heeft gehad bij jullie...
en dat maakt dat het dragelijk is,
evengoed... toch heel veel sterkte de komende tijd,

dikke knuffel
xxx

sakuraimogenyakarin zei

Wat een verdrietig nieuws. Ik kon het ook niet laten om een traantje weg te pinken. Ik kan je verdriet ergens voelen door het afscheid dat ik zelf heb moeten nemen deze week.

Heel veel sterkte toegewenst! Het is alvast een troost om afscheid te kunnen nemen waarschijnlijk! Laat hem maar altijd lekker in jouw hart wonen!

Walter zei

Wat mooi en toch wat intens droevig....

Marlou zei

Ach lieve Assaya,

ik moet er van huilen.
Zo'n verdrietig verhaal...
Maar ook zo'n mooi verhaal.
De kleine Prins.
Dicht bij Dikkie...

Dag jongens, slaap zacht...

een aai van Marlou


.

Annet zei

Wat mooi beschreven dit einde...alsof er een nieuw begin aankwam....en dat je het voorvoelde....

Aangrijpend Assaya in meerdere opzichten...ik geef mijn golden retriever ook veel Reiki...vooral toen ze net bij ons was.....gloeiend heet werd het soms......

Kan er uren over praten.....

Omringd door liefde....Annet xxx

"Création" zei

Aangrijpend en prachtig omschreven Assayya, jullie waren allen een grote steun voor elkaar.
Zo moeilijk allemaal, veel sterkte...

Lieve groet, Josephine

Hagazussa zei

Jouw woorden zijn een mooi monumentje voor hem. Prachtig gedaan.

Liefs en sterkte, Haagje

Lutje zei

ik ben er effe stil van....
maar ik wens jullie veel sterkte

gerdaYD zei

Een heel mooi ingetogen logje... Ik kan je verdriet heel goed begrijpen lieverd, en hoop dat je het een plaats in je hart zal weten te geven.
PS: bedankt voor je lieve reactie gisteren, en héél veel sterkte gewenst!

Fluitenkruid zei

Verdrietig maar ook mooi hoe Dikkie Dik zijn maatje heeft opgehaald en het afscheid van de andere honden. Ontroerend..
Sterkte Assayya x

Martine zei

is het niet altijd de grootste liefde die ons het grootste verdriet brengt.
Maar zonder.................
Sterkte wens ik jou lieve meid.
XXXm

Anoniem zei

Weinig woorden , alleen kippenvel .
Lieve groet Annie

Jet zei

Zit het met kippenvel te lezen .
Wat een verdriet en wat is hij mooi "overgegaan ".
Heel ontroerend .
Sterkte meis .
Liefs Jet.

curieuzeneuzemosterdpot zei

wat een mooi, innig afscheid, assayya!!

het getuigt van héél veel liefde!!

ik wens jullie heel veel sterkte,

christiene zei

Assayya,heel veel sterkte voor jullie.
Erg mooi stukje over jou hondjes.
vergeten doe je ze nooit.
nou is het gemis en over een tijdje zie je weer de leuke dingen voor je die samen hebt beleefd.
lieve groetjes
Christiene.

Imna/Helena zei

Ook ik hou het niet droog bij het lezen lieve Assayya. Je weet dat ze het goed bij je hebben, maar dat maakt het verdriet even niet minder ... en dat mag er ook zijn natuurlijk, het hoort erbij.... maar toch. Dierenliefde is zo bijzonder...
Dikke knuffel

griet zei

ik kan me zo goed voorstellen dat je veel verdriet om zo'n vriendje kan hebben .
en wat heb je daar bijzonder over geschreven .
sterkte lieverd en warme arm om je heen xxxxxxxxx

Just Me zei

je verhaal raakt me en niet alleen omdat het hier over afscheid gaat. Het raakt me om de wijze waarop je met hem communiceerde, contact maakte, hem liefdevol bij je nam, de wandeling maakte, afstemde op hem. Voel je liefde voor hem.
Hoe je healing gaf, plek maakte voor diegene die al aan de andere kant was…

Zo mooi en liefdevol, sterkte de komende dagen, tijd.
Ik word er stil van.

colourfullflowergirl zei

Ach Assaya, ik lees net dat je je vriendje moet missen...ik weet hoe moeilijk dat kan zijn. Een schrale toost is het, dat bij jullie zijn thuis was...een heel liefdevol thuis.
Warme omhelzing voor jou.....

yvette zei

lieverd, dat heb je heel mooi gedaan, wat heb jij veel gegeven.
Troost het je een beetje?
Te weten dat je niet alleen was?
liefsliefsliefs

fotorantje zei

wat een intens moment
droevig maar toch ook heel mooi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails