zaterdag 18 september 2010

Duindoorn geeft licht en lucht


Het is grappig, hoe terwijl mijn Nepal reis zich verschuift naar volgende voorzomer, Tibet en Nepal op de een of andere manier naar mij toekomen.
Een Nepalese ketting en Tibetaanse touwwierook, die ik op het ETF kreeg.
Een gesprek op de afgelopen bijenmarkt met een man, die daar stond voor een Nepalees kindertehuis en school.
Ik kreeg een gebedvlaggetje van hem en diverse nuttige tips voor een verblijf daar (+visite kaartje voor verdere vragen. Altijd handig)
Deze week doen de ontelbare sporen van al die paddenstoelen, waar ik in de bossen hier zo van geniet, een aanslag op mijn immuunsysteem, in de vorm van een hooikoortsaanval.
Ik voel benauwdheid, mijn keel is droog en pijnlijk en het energielevel laag.
Ineens valt mijn blik in de voorraadkast op de pakken duindoornsap, die ik laatst in Duitsland heb gekocht.
De bessen van de duindoorn( een plant, die van oorsprong uit Tibet komt) bevatten oneindig veel meer vitamine C dan sinaasappel of welke vrucht ook.
Ook zit het vol met anti-oxidanten, die de vrije radicalen( schadelijke stoffen, die je lichaam aanvallen) aanpakken.
Duindoornbessen verhogen het eigen immuunsysteem van je lichaam.
In de Chinese geneeskunde wordt de duindoornbes al eeuwen met succes gebruikt.
Duindoornolie helpt ook bij brandwonden.
Duindoorn leeft op schrale bodem bij de eerste duinranden bij de zee of soms op zandgronden bij spoorbanen waar bijna geen voeding in de bodem zit.
Het is of ze van licht en lucht leven, deze absorberen en zo middels hun bessen weer verdergeven
Mijn duindoornbesjes, die in kleur zo lijken op de kleding van de Tibetaanse monniken helpen me een buffertje te leggen voor de winter, die komt:))

13 opmerkingen:

klaproos zei

toch een teken dat je bijna moet gaan reizen assaya:-)
al dit soort subtiele hintjes...
ik voel een droomreis komen :-)

fotorantje zei

heel interessant!
ik hoop dat het vlug helpt
en jaja dat zijn heel zeker hints naar de reis die op komst is

Imna/Helena zei

en zo gaat het gewoon zoals het gaan moet :-)
Dikke knuffel en een mooi weekend Assayya

Tal zei

Off topic: Ik vond het toen zo vreselijk guitig, hoe dat ventje zijn hoofd beetje schuin hield en zei: Stom è!!!!

En wat het ontbijt betreft, ja, ik moet er een gedacht van maken om die verdomde pc pas op te starten ná mijn ontbijt! Dát ware dé oplossing!!!

Mamapippa zei

Het is een teken van hogerhand ...
Interessant, die weetjes !

Marlou zei

Heee, dat is een mooie tip.
Ik leef vlak bij de duinen.
Misschien moet ik maar eens gan oogsten?

Lijkt me helemaal geschikt voor mij!

Hoop, dat het bij jou aanslaat!

Liefs en nog een fijn, zorgeloos weekeinde verder!

marlou


.

gerdaYD zei

Wat naar je moet komen, komt uiteindelijk ook naar jou toe hé assayya. Beleef het maar als een voorteken...

Fluitenkruid zei

Mooi die seintjes van boven. Ik gebruik heel graag de duindoorn producten van Weleda, ze ruiken ook nog eens heel erg lekker.

Lutje zei

zo had ik die nog nooit bekeken, maar als jij u zelf daar zo bij voelt dan is die reis misschien vlugger op komst dan je wil

Jasmine zei

Hope you feel better soon x

Eyes zei

Toch wel heel bijzonder dat een plant die leeft op zulke schrale grond zelf zoveel voedingsstoffen voorbrengt. Zouden we dan uiteindelijk toch van de lucht en het licht kunnen leven?
Ik hoop dat je energiepeil spoedig weer omhoog gaat! ☼ ♥

merel zei

ik denk dat je zo ongeveer klaar bent voor die grote reis

kruidje zei

Uit Oenkerk had ik zelfs duidoorn siroop mmm lekker :)
Leuk dat je naar Nepal gaat. Ik proef de drang tot reizen ook weer:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails