maandag 21 juni 2010

Voorbij gaan aan de dingen


De eerste avond op het eigentijds festival besloot Marja op zoek te gaan naar tekens op de plaats, waar zij de aanwezigheid van een voormalig kasteel vermoedde.
Ik ben ben de andere kant van het terrein opgegaan en kwam op het heideveld terecht.
De energie van de opening had niet geklopt en ik had nog niet het gevoel, dat het festival voor mij begonnen was.
Met die energie kon ik de volgende ochtend niet met de consulten beginnen.
Het vallende duister en trage mistslierten versterkten de stilte van de grote ruimte rondom om me.
Achter me het nog vage geluid van het grote tententerrein.
Dan iets verder weg en steeds luider toen ik het pad afliep, langs de bossingel, die het festivalterrein afscheidde van de heide, gezang.
Mantra’s.
O ja, in de Zonnehal was die avond mantra-zingen.
De eerste mantra heb ik meegezongen, alleen, in de stilte van de heide klonk het als een gebed.
Zocht mijn stem langzaam, maar zeker de stemmen in de Zonnehal
GATE GATE PARAGATE PARASAMGATE BODHI SVAHA
De hartsutra.
Er zijn diverse vertalingen van deze sutra, die geen van allen echt de essentie raken.
De essentie van de inhoud van deze mantra, is dat de vormen en alles wat we via onze zintuigen waarnemen intrinsiek leeg zijn, en dat we aan al die waarnemingen voorbij kunnen gaan. De poort (Gate) door als het ware.
Het gaat in feite om de boeddha van het mededogen. Het mededogen ontstaat als een bijproduct, net zoals de liefde, als het hoogste bewustzijn bereikt wordt, dat van de leegte aller dingen. Dan neem je niets meer persoonlijk, en je laat alles gebeuren, alsof het je niet aangaat, terwijl je je eigen pad gaat. Dat pad is dan het pad van de compassie en de liefde.
Ik ben het pad weer teruggelopen naar het festivalterrein, naar de Zonnehal en heb meegezongen in de grote groep van mensen daar.
Daarna mijn bedje opgezocht in de tent.
Ik sliep al voor mijn hoofd het kussen raakte.
Ik was thuisgekomen op het festival :))

16 opmerkingen:

klaproos zei

alles op tijd en uur hé, je kunt niks haasten,
of afdwingen,
een les in geduldig zijn?

een heel fijne dag voor jou assaya,

Marlou zei

Lieve Assaya,

wat heb je dit mooi geschreven...

Ik heb het met bewondering gelezen.

Heel mooi, zoals je je eigen mantra in je eentje zong. Het gaat om de essentie van de mantra en als die beter tot je doordringt in je eentje...

Prachtig.

En het mededogen... ook al zo mooi.

Liefs, Marlou


.

Walter zei

Wil wel reageren, maar het "moet" een wijsheid zijn.
Die bewaar ik voor mijn eigen weblog, maar zelfs daar beginnen ze af te brokkelen,hihihi.
Gaat dus waarschijnlijk erg goed met me!
Koes!

Fluitenkruid zei

Soms vind je alleen en in de rust van de natuur weer wat je zoekt.

Roelien zei

Mooi, heel mooi.

Jasmine zei

The silence of the moors can be so beckoning.

kruidje zei

Ja he - gelukkig hebben wij zelf die creeerende vermogen om alles in onze omgeving te transformeren en dat hebben we dat weeken op het eigentijds festival zeker gedaan!

merel zei

doet deugd hé, dat 'thuiskomen'

Assayya zei

@ klaproos.
nee, geen les in geduld( nog eens goed lezenLOL)
wel het niet klakkeloos oppeuzelen wat er op je "bordje komt, maar dit zonodig in liefde tranformeren:))

Lutje zei

en zo zou het moeten zijn, ergens naar toe gaan en je goed voelen....
en....ik hoop dat de voorspellingen van je lief uitkomen!

Imna zei

Mooi als je dit zo mag beleven :-)

curieuzeneuzemosterdpot zei

da's heerlijk thuiskomen op deze manier, assayya!

de leegte der dingen ..

ik denk dat maar weinig mensen zich tot die staat kunnen 'verheffen'?

Lutje zei

Een fijne dinsdag

callemie zei

dat pad wil ik wel elke dagen bewandelen !!!!
even alles leegmaken rondom je
en genieten
dat doe ik vaak!
liefs

christiene zei

mooi als het voeld als thuis
en lekker in slapen.dat wil denk ik zeggen dat jij goed in je vel zit.
fijne dag groetjes Christiene

fotorantje zei

mooie ervaring voor je

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails