donderdag 17 juni 2010

Teveel jassen


Ik heb een Eigentijdsfestival vriendinnetje.
Mijn tent staat nog maar net, als ze ineens weer achter me staat net als de voorgaande jaren en we ons weervinden in een innige knuff.
Net zoals we ook aan het einde van het festival weer afscheid van elkaar nemen.
Tot volgend jaar,…misschien.
Ze haalt een deken uit haar tent om naast haar te genieten van de rust en de zon en ’s avonds vinden we elkaar soms ineens bij het kampvuur, hard zingend, lachend en meewiegend op de melodie van de gitaar en de drums.
Er staat op het markt terrein ook een kraam met prachtige kleding, handgemaakt met veel liefde.
Ontdek de godin in jezelf staat met grote letters te lezen.
Als ik in een van de zeldzame pauzemomenten over de markt wandel, langs deze kraam, staat mijn vriendinneke daar een jas te passen.
Prachtig, met veel stiksels en ingewikkelde motieven in machine borduur.
Wat ben je mooi zo, zeg ik.
En ze straalt.
Maar de jas, waar zoveel werkuren in zitten, is te duur voor haar.
Als ze hem uittrekt en weer terughangt in het rek, zegt ze: maar ik heb ook al zoveel jassen, teveel eigenlijk.
En terwijl ze dit zegt, voelen we allebei de symboliek hierachter.
Teveel jassen, trauma’s, negatieve ervaringen, die je met je meedraagt, omdat je ze eens hebt aangetrokken.
Ik moet eerst maar eens wat jassen wegdoen, zegt ze.
Ik ook.
Ik moest hier ineens weer aandenken, toen de stang in de winterkledingkast het begaf onder het gewicht van teveel jassen.
Hoeveel jassen heb jij teveel??

20 opmerkingen:

Walter zei

Oi, eigenlijk heb ik er één te weinig..Namelijk één die me echt bevalt! (hihihi)
Groetjes.

Hagazussa zei

Heel toevallig gooide ik twee weken geleden zo'n vier, vijf jassen weg. Allemaal lang gedragen en allemaal met een verhaal, maar ook tot op de draad toe versleten. Van eentje kon ik niet zo één twee drie afstand doen, al weet ik wel al dat ik em nooit meer zal dragen.

Liefs, Haagje

klaproos zei

ik heb een jas,...
een die me past als een huis:-)

perfecte combinatie,
xxx

christiene zei

ik heb een jas die past en met goed weer blijft ze in de kast

Morgaine zei

Eigenlijk niet, hahaha, ik heb jassen tekort het begint weer te komen, ik heb 2 winterjassen, één voor de net lang en heel ladylike gala jas met nepbontjes en een korte winterjas afgelopen winter verplicht gekocht voor op de fiets en dagelijks leven, en van het voorjaar heb ik verplicht en zomerjasje gekocht...

Het helpt overduidelijk als je heel veel afvalt telkens en daardoor je jassen veel te groot worden, en ik ben radicaal, ik geef door of af bij kringloop of Leger of tweede trefpunt etc.

Wat ik nu nog graag wil? Een spijkerjasje, die is ook al door gegeven die ik had en mij veul te groot en dat wil ik ook weer in de kast een goed fijn zittend spijkerjasje voor de zomer erbij :D

XXX

Lutje zei

o nee, ik zou eigenlijk dringend een zomer een goeie winterjas moeten kopen

Fluitenkruid zei

Als ik de reactie van Morgaine lees heb ik er precies genoeg :-)

Martine zei

Teveel!
Iedere keer als ik begin met opruimen denk ik, die zou nog wel eens van pas kunnen komen.
Zo gaat dat met textielvrouwen, er wordt geen cm textiel weggegooit.
Maar dat is niet echt een antwoord op je vraag hè?
XXXm

gerdaYD zei

Aan de jassen die hangen
‘t Etiket van Louise
Clouseau kocht er ook een
Maar die past niet precies (...)
© Raymond van het Groene Woud
*wink, big smile*
Als de stang het begeeft, dan heb jij er blijkbaar genoeg hé, assayya? Hihi.

Marlou zei

hai Assaya,

jassen...
je hebt gelijk.
Teveel!!!

Liefs van Marlou


.

wim22 zei

het aantal 'jassen' dat je kunt dragen, hangt af van de sterkte van de 'stang'...
Nu hou ik het bij de echt noodzakelijke,
want de stang begaf het ooit al.
Groetjes :-)

fotorantje zei

die samenkomst lijkt mij wel heel erg leuk en inspirerend
jassen, een lente en winterjas
en dan een paar die te klein zijn, waar ik hopelijk ooit nog eens weer in kan, en dan zullen die die nu passen te groot zjn, dan heb ik er weer te veel, hihi

en de figuurlijke jassen, ja eentje die veel te zwaar werd heb ik achtergelaten en nu ga ik met een veel lichtere jas door het leven, heerlijk

griet zei

ja soms kan een opmerking je wel aan het denken zetten ,ik heb een paar jassen ,niet zoveel ,want ik loop vaak in zo'n dik vest over d edijk ,dat zit lekker en ik kan er tegen opleunen.
vanmorgen gaf vriendin van verdronken zoon ook zo'n opmerking,we hadden het over de lom school waar hij op had gezeten ,en ze zei hij verzoop tussen al die kinderen in die vorige klas ,ik nog ja daar kun je tussen verzuipen ,en ze zegt hoor je nou nog wat ik zeg ,ik ben meestal heel scherp ,maar had het effe niet door haar zoon verzoop met recht tijdens het zeilen .
zo zit je met een woord ineens weer in zo'n gesprek over haan zoon xknuffffie van mij xxxxxxxxx

kruidje zei

Leuk he die contacten - en het leuke is ook dat ik daar ook een gezicht bij heb.
Genieten zonder te hebben is ook heerlijk - want het stimuleert je fantasie.
Die binding die jij met haar hebt is speciaal!

Marius zei

Er wordt ook zoveel fraais gemaakt, dat het gemakkelijk allerlei stemmingen en toestanden er in op te bergen (of te verbergen). Ik heb alleen maar een winter- en zomerjas; na drie jaar zien ze er beide nog haast evengoed uit - waarom zou ik ze vervangen?

colourfullflowergirl zei

Mooie kleding hè, van de godin in jezelf...ik heb verscheidene kledingstukken van hen. Heb er nog even aan gedacht om ook naar dat festival te gaan. Was bij Zeewolde tòch? Misschien volgende keer....fijn weekend!!

yvette zei

er bestaat een jassentherapie...echt.

Anneke ik ben te lang niet op je blog geweest....

maar ik heb je lief!

yvette

Boomvader Ruerd zei

Hey Assaya,

Ik ben wel blij dat ik niet ben gegaan het voelde niet goed en ik had zowiezo niet gekund met die renovatie dus ik heb er vrede mee.
Zit toch op een ander spoor, wie weet ooit kom ik erop terug maar dan ga ik als deelnemer en niet aals vrijwilliger want ik voelde me ergens toch gebruikt en daar pas ik voor.

Hartsgroet

Boomvadertje

marieke zei

Ik heb er niet één teveel Assayya.

één voor de winter, en die draag ik al 9 jaar, en een zomerjas die in 7 jaar bijna nooit gedragen is geweest, want in de zomer wil ik geen jas meer aan, ook geen sokken of kousen eigenlijk.

Just Me zei

Fysiek gezien heb ik er 5 waarvan nog 2 waterdicht voor op de fiets, de andere blijf ik dragen voor tegen de wind en 1 voor bij de zweethut aan het vuur.

Geestelijk, denk ik dat ik nog wel een paar teveel heb. Ik ben bezig om afstand te doen van 2 jassen wat niet altijd even makkelijk verloopt.

Ik vind het mooi verwoord…

Fijne vrijdag en een mooi weekend.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails