zondag 6 juni 2010

In de ontspanning van de valeriaan


Ze komt binnen met een knuf , brede lach en een lijf vol drukke vrolijkheid.
Maar samen met haar weekendtas draagt ze ook een niet zichtbaar rugzakje vol spanningen en op gekropte onzekerheden mee.
Ze uit zich in nerveus drukdoen, tot ze zich langzaam kan overgeven aan de rust van mijn huis.
Zacht wit en roze geef ik haar, de kleuren en de energie van valeriaan.
Dat maakt het loslaten makkelijker, laat emoties en spanningen simpelweg stromen.
Water is een belangrijk element bij valeriaan,die het liefst bij water staat en haar kopje laat hangen zodra ze geplukt wordt.
Valeriaan werd in de laatste grote oorlogen gebruikt als een rustgever bij shellshock, bij soldaten, die door oorlogsgeweld getraumatiseerd waren.
Voel je, hoe alleen al door naar dit bloemetje te kijken, je als het ware losser in je vel gaat zitten?
Hoe ontkrampend dit werkt?
Fysiek helpt het dan ook tegen vastzittende darmen, spanningshoofdpijn, de krampen van PMS.
En het heeft een pijnstillende werking op zenuwpijnen , bv in schouder, nek en rug.
De wortel van de valeriaan(die ook wel duvelsdrek wordt genoemd) wordt ook wel gebruikt voor het maken van liefdessachets.
Mijn katten zijn/waren altijd gek op de geur als ik druppels op mijn handen had gemorst.
De kat van mijn moeder gaf vroeger spinnend kopjes tegen het (homeopatische) valeriaanflesje op de vensterbank.
Ik gebruik zelf in mijn praktijk liever de Bach methode van de valeriaan, omdat die minder versuffend werkt:))

25 opmerkingen:

klaproos zei

met deze wijsheden duik ik mijn bedje in, het was laat vannacht, vroeg vanmorgen en morgen een lange dag :-)

ik kan wel wat van dat spul gebruiken assaya
slaap lekker

ALeks zei

Dank je wel,hoe kon ik Valeriaan vergeten?!! Ik ga het morgen aanschaffen,fijne nacht en groetjes van mij! :)

Walter zei

ben reeds te ontspannen om te reageren...hihihi.
Welterusten!

Morgaine zei

Oké dan, van de Bach wist ik nog niet, nu wel, want ik wilde al vertellen, dat ik ooit valeriaan tabletjes had en daar zo van uit mijn mond ging ruiken :S Zeer onprettig ook al werkt het idd wel.

maar eigenlijk ben ik deze tijd gelukkig voorbij, dat hou ik graag zo, de plant en bloemen zijn wel prachtig, zag ze in spanje in het wild en wowwwwwwwww POWER

XXX

curieuzeneuzemosterdpot zei

mooi bloempje met heel wat goeie eigenschappen!

lijkt wat op seringen??

marieke zei

Ja Assaya, ik ken het en ik weet dat poezen er helemaal gek op zijn, ze raken haast buiten zichzelf.
Bachdruppels zijn inderdaad verbazingwekkend goed, soms maak zo nodig ik wel eens een cocktailtje van het een of ander. Maar de Bach-rescue druppels zijn sowieso van belang om die te hebben. Ik denk dat daar ook wel wat valeriaan in zit.
Wat is het toch fijn om deze dingen te weten, vind je niet?

Assayya zei

de originele rescue druppels bevatten:Rock Rose / Zonneroosje - tegen gevoelens van paniek
Cherry Plum / Kerspruim - om kalm te blijven in momenten van radeloosheid
Clematis / Bosrank - om helderheid van geest te ondersteunen
Star of Bethlehem / Vogelmelk - tegen schok en schrik
Impatiens / Reuzenbalsemien - tegen ongeduld en irritatie

in de rescue zalf zit ook nog Crabappel/wilde appel - voor zuivering.

waar Bach ophield, gingen anderen verder.
ik maak ook m'n eigen remedies:))

Lutje zei

ik ken niks van dat spul, maar nu ik erover lees denk ik dat ik een tijdje geleden op aanraden van een vriendin bachbloesems ging kopen om beter te kunnen slapen als ik nachtpost heb, (straks heb ik dat ook weer) en in die winkel raden ze me natuurlijk iets anders aan waarvan ik nog niets langer geslapen heb...(toch maar de bach methode dan...

Fluitenkruid zei

De bachbloesems en valeriaan blijven goed werkende middelen, mijn advies gaat daar ook vaak naar uit :-)

gerdaYD zei

Een prachtige bloem met een zo te zien fijne uitwerking. Ik hoop alleen dat jij het niet nodig hebt en heerlijk in de igen tuin, tussen als dat moois wat jij cultiveert, tot rust komt...

Marlou zei

Lieve Assaya,

ja... wat zit er een enorme kracht in dat piepkleine bloempje!!!

Ik had eens de poezen van mijn dochter te logeren. Ze waren erg nerveus en bang. maar toen ik een potje "Goede nachtrust thee", waar valeriaan in zit had gezet kwamen ze bij me en gaven me kopjes en de theepot kreeg kopjes en vanaf die dag was alles goed gedurende alle drie de maanden, dat ze bij me waren.

Prachtig!

liefs van Marlou


.

Martine zei

Het zijn toch gelukkige mensen die jouw huis mogen binnenkomen.
XXXm

oma leentje zei

Wat een heerlijke rustgevende post is dit. Ik gebruik idd ook Valeriaan. soms kruipt het leven via mijn rug mijn lijf in. Een paar dagen valeriaan en hup ik kan er weer tegen. En zonder mijn Nachtrust thee had ik heel wat nachten had ik heel wat nachten niet geslapen. Liefs leni......

Imna zei

Nog een tip waar ik het kan halen Assayya, zou het goed kunnen gebruiken :-)
Dikke knuffel en maak er een mooie maandag van.

fotorantje zei

wat interessant allemaal!

rescue gebruik ik ook soms
vooral dan als ik me beetje stressie voel om wat er te gebeuren staat

Hagazussa zei

Gelukkig heb ik altijd een flesje in huis. Vaak haalt het meteen de druk van de kurk.

Liefs, Haagje

christiene zei

Een schoon bloempje op zich is al mooi om naar te kijken.
fijne dag
groetjes Christiene

Marius zei

Ik laat geen wijsheid achter, maar krijg het geschonken. Dank je wel Assaya.

Pasula zei

Ja ziet er mooi uit, al ben ik redelijk ontspannen momenteel.

marieke zei

Okee Assaya, Dank je wél, dan maak ik voortaan mijn eigen rescue, want de meeste bloesemdruppels, -ik geloof trouwens alle- heb ik al los in huis, al gebruikte ik ze al een hele tijd niet meer, was niet meer nodig. Maar soms maakte ik wat voor Jan, dat lag er maar aan wat nodig was. Fijn dat je de samenstelling geeft.

wim22 zei

met veel aandacht gelezen,...
nu even ontspannen ;-)
groetjes!

"Création" zei

Prachtig de mooie eigenschappen van deze fraaie plant. En inderdaad zijn katten er gek op, voor hun is het een soort liefdes serum...van gekkigheid weten ze niet hoe ze moeten kroelen. En valeriaan help erg goed, neem het wel eens in Italië als we zo'n 60 tunnels moeten nemen die niet bepaald mijn favoriet zijn...

Lieve groet, Josephine

kruidje zei

Het is de wortel die je gebruikt, maar ja die bloemetjes zijn zo fijn.
En weet je ook die veerachtige blaadjes doen me wat.

Marlou zei

Lieve Assaya,

ik wens je een mooie, ontspannen dag toe!

Liefs van Marlou


.

will-Art zei

Schitterende foto!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails