dinsdag 4 mei 2010

Herdenken


Op 4 mei ben ik in gedachten bij mijn vader, die in de tweede wereldoorlog door twee SS-ers met getrokken pistool werd opgehaald, op transport gezet werd naar Duitsland, maar ergens op wonderbaarlijke wijze heeft kunnen vluchten.
Te voet de tocht door Duitsland en ons land naar Den Haag heeft gemaakt, ver weg van zijn geboortestad in het noorden, ver weg van zijn ouders.
Daar ondergedoken heeft hij de hongerwinter in z'n ergste vorm meegemaakt.
Geleefd met de angst verraden en weer opgepakt te worden.
Twee jaar, die hun sporen onuitwisbaar bij hem nagelaten hadden.
Na mei 1945 was de oorlog tot aan zijn dood nooit uit zijn denken, nooit uit zijn lijf verdwenen.
Op 4 mei zijn de lijnen weer heel dun, in mijn rookvrije huis ruik ik af en toe zijn sigarettengeur,
hij is even heel dichtbij:))

23 opmerkingen:

Walter zei

Herdenken en herinneren...
Groetjes.

Morgaine zei

Ik wens jou heel veel sterkte op een dag als deze

XXX

Lutje zei

ik heb dat op 20 maart en 25 oktober met mijn vader....
veel sterkte voor jou en koester ook mooie herinneringen

Fluitenkruid zei

Het is voor ons bijna onvoorstelbaar wat deze mensen meegemaakt hebben. We moeten er voor zorgen dat ze nooit vergeten worden. x

Boomfather Ruerd zei

Herdenken de wenken van degenen die ons zijn voorgegaan.

Wakkere groet

klaproos zei

sterfdagen zijn altijd gekke dagen hé,

maar de manier waarop is natuurlijk wel erg bepalend ook ...

vandaag is het de trouwdag van mijn ouders,
ook zo'n dag ...

kom assya,
hug me please....

(---------xxxx---------)

gerdaYD zei

Héél veel sterkte gewenst mijn lieve assayya, op deze voor jou wel heel erg moeilijke herdenkingsdag. Jij hebt met dit schitterend log een mooie ode aan je vader gemaakt...

kruidje zei

Fijn dat je er over kan praten
Ja hij heeft wat meegemaakt, maar ook geleerd vertrouwen te krijgen in het leven zelf.
Wat niet altijd even goed is gegaan.
Ik leg een bloemetje in het rengerspark!!

Pasula zei

Mooi hoe je dit neergezet hebt. Heel erg dat je vader al die tijd met angst geleefd heeft. Bijzonder dat je zijn geur ruikt, koester het Assayya.

christiene zei

Herdenken hij blijft in je gedachten en vergeten nooit
hij is heel dicht bij je Assayya
diep in je hart.
groetjes Christiene.

merel zei

Sterkte he. We kunnen ons niet voorstellen hoe die oorlogsjaren geweest zijn, het is goed om er af en toe aan herinnerd te worden en te denken ... dit nooit meer

fotolog Albert y Mara zei

Op 5 mei 1945 werd Nederland bevrijd. Pas op 15 augustus 1945 kwam er met de capitulatie van Japan een einde aan de oorlog op het grondgebied van het Koninkrijk der Nederlanden. Dit laatste feit werd pas in 1970 voor het eerst in Nederland herdacht. Vanaf 1988 vindt jaarlijks een herdenking plaats bij het Indisch Monument aan de Teldersweg in Den Haag.

Beste Assya, dit wilde ik even kwijt. Mijn vader heeft 3,5 jaar knijp gezeten in een Jappenkamp. Je wilt niet weten hoe wreed de Jap was. Hij heeft er nooit over willen praten. Had ie dat maar gedaan, dan hadden wij als kind veel zaken beter begrepen.

Sterkte bij jouw herdenken, ik doe het weer op 15 augustus a.s.

Ik groet je als Indo (rocker).
Salu2
Albert

Boomfather Ruerd zei

Hey assaya wat fijn dat je mijn culinaire creatie kunt waarderen, wat dat betreft ben ik best in mijn nopjes met wat ik op dat vlak bereikt heb!

Dankgroetjes ut Sneek,

Boomvader Ruerd

callemie zei

diegenen die het meemaakten
vergeten het nooit
hun familieleden ook niet hoor
sterkte meid!

Imna zei

Wat heb je dit mooi opgeschreven Assayya. Ik herinner me als kind de verhalen van mijn moeder, hoe ze boven in de windmolen klom om te zien waar de bommen neerkwamen, de boer die stond te schreeuwen of ze wel goed bij haar hoofd was...."dat ze vanuit de lucht nooit konden zien of ze 'mof' was ja of te nee...."
Wij vonden de verhalen prachtig. Pas later ga je begrijpen welk een angst er geweest moet zijn en hoeveel ze ook niet verteld heeft en nooit meer zal vertellen.....
Hele dikke knuffel

ria39 zei

Dit is een dag om nooit te vergeten.
Jouw vader kon het niet, maar ook
voor jou blijft het een herinnering.
Ik leef met je mee, zoveel jaren na datum.
Ik herinner mij die jaren ook nog heel goed, wij waren toen op de vlucht. Ik was 5 jaar.

Sterkte op deze moeilijke dag,
ria

Kleurrijk zei

Ik denk ook aan mijn vader Assaya. Ook hij is zijn hele leven kapot geweest van wat hij in de oorlog heeft meegemaakt.
Ben je ook geschrokken van de Dodenherdenking? Ik wel, ik voel me er nog steeds rot door.
Maar gelukkig komt het fluitenkruid op. Daar heb je helemaal gelijk in.
dat maakt me weer blij.

curieuzeneuzemosterdpot zei

heel veel sterkte, assayya.

laat de mooie, dierbare herinneringen maar verderleven ..

"Création" zei

Veel sterkte Assayya op deze voor jou extra moeilijke herdenkingsdag. Vreselijk hoe je vader in extreme angst heeft moeten leven, dat geeft littekens voor de rest van een mensenleven

Liefs Josephine

wim22 zei

Zo'n ingrijpende en aangrijpende gebeurtenissen, die laten een mens nooit los. Ook de verhalen erover, niet.
Groetjes.

fotorantje zei

vreselijk wat toen allemaal gebeurde
heel ingrijpend voor je vader, voor zovelen

Harnett-Hargrove zei

Bitter. Sweet. -J

colourfullflowergirl zei

En daarom moeten we blijven herdenken!! Jammer dat het gisteren op die manier moest...
Ik, die altijd slapen kan, kon gisteren hierdoor de slaap niet vatten.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails