dinsdag 13 april 2010

Haar naam was Settela

Twee tv momenten raakten mij gisteren.
Gisteren was de rechtstreekse uitzending vanuit Westerbork, waar herdacht werd, dat het doorgangskamp precies 65 jaar geleden werd bevrijd door de Canadese soldaten.
107.000 Joden, Sinti en Roma werden tijdens de Duitse bezetting vanuit dit kamp met goederentreinen naar Duitse concentratie- en vernietigingkampen getransporteerd.
Waar Anne Frank het symbool werd van de Jodenvervolging, was er ook het meisje in de trein, Settela Steinbach, een zigeunermeisje uit Zuid-Limburg, negen jaar oud.
Op een meidagin 1944 tussen Pasen en Pinksteren is ze met met haar moeder en broers en zusjes op transport gezet naar Duitsland, naar Polen, Auschwitz.
Ze is nooit terug gekomen.

Gistermorgen op het journaal ook de verkiezingsuitslagen van Hongarije.
Net als in Nederland heeft een extreemrechte partij een enorme aanhang gekregen.
Deze partij zal deelnemen in de regering en is bekend om zijn antisemitisme en zigeunerhaat.
Wanneer leren wij toch…..:))

23 opmerkingen:

Morgaine zei

Ja een vraag die altijd zal blijven, wanneer leren wij toch...

je zou toch denken dat mensen het geleerd hebben maar nee...

XXX

Lutje zei

het wordt hoog tijd, maar ergens zit het te diep in de mensen....

Marlou zei

Lieve Assaya,

zolang er mensen zijn als jij en ik en nog heel veel anderen heb ik nog steeds hoop op een goede wereld.
Ik geef niet op.

Liefde sturen, dat is volgens mij de enige oplossen.
Veel liefde sturen.
Dat moet toch een keertje aankomen.
Dan gaan de ogen toch wel open?!!

Shalom, Marlou...

שלום


.

gerdaYD zei

We leren het nooit ofte nimmer vrees ik lieve assayya. Het is alsof de geschiedenis telkens weer opnieuw wordt uitgevonden, met àlle gevolgen van dien...

klaproos zei

vreselijk hé,
alleen die foto roept al zoveel op,

nee we leren het nooit,we roepen allemaal dat het moet stoppen, maar dicht bij huis speelt het al af.
......

ik zou zeggen laten we daar maar beginnen met vrede en liefhebben en langzaam uitspreiden als een olievlek....

in de positieve zin,
de sea of love:-)
xxx

Martine zei

Wij leren nooit Assayya en daarom kijk ik geen tv. Ik wil niet dagelijks met domheid geconfronteerd worden en daardoor ongelukkig zijn.
XXXm

Fluitenkruid zei

Verschrikkelijk..

kruidje zei

we leven in het nu
En ja het is vervelend dat dit zo is, er zijn zoveel mensen die zich onveilig voelen en dan hebben extremen een kans. Durf jij maar vanuit je hartenergie te reageren, dan zal de wereld er al anders uit komen te zien

Kleurrijk zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Kleurrijk zei

Ja, waarom leren wij niet??????
Dat vraag ik me ook steeds af.
Waarom hebben mensen het nodig om anderen naar beneden te halen, om zichzelf beter te voelen? Waarom mag een ander of mag een andere groep niet "anders" zijn?
je zou toch denken dat na de Tweede wereldoorlog nooit meer antisemitisme zou zijn en toch komt het weer terug? Wat is dat toch?
Het enige wat we ertegen kunnen doen is ons verzetten tegen antisemitisme en moslimhaat.
Via onze politieke keuze/ het stemmen binnenkort, via ons gedrag in het dagelijks leven.

christiene zei

Assayya,dit zal denk ik altijd blijven.Mensen leren het nooit.
Dat je zie je in veel dingen.
Je hebt mensen die goed willen. en die andere.
Groetjes Christiene

Walter zei

Blijkbaar denken we nog te vaak dat het "ons" niet zal overkomen...
Totdat je over de rand hangt en zelf wordt gediscrimineerd of als er niet bijhorende wordt beschouwd.
Tja, dan ga je wel anders denken!

Anoniem zei

Mijn eerste gedachte was ook , dat leren we nooit , zie hoeveel jaar de aarde al bestaat .
Maar ja als we zo blijven denken veranderd het ook nooit .
Ik denk toch dat er ooit een moment komt , dat het wel gaat veranderen .
Net wat kruidje zegt , als wij vanuit ons hart energie gaan , komt er vast verandering in de wereld .
Lieve groet Annie

Assayya zei

het punt is niet of ík vanuit hartenenergie dúrf te gaan,want dat doe ik al(lees mijn logs:)))
het punt is dat dit alles mij raakt vanuit Een-heid, verbondenheid.
wat hun aangedaan wordt wordt mij ook aangedaan.
no man is an island:))

merel zei

zo erg dat de mensen nog altijd niet leren uit dat wat nooit mocht gebeuren

sakuraimogenyakarin zei

Het lijkt erop dat de mensheid geschiedenis alleen maar interessant vindt om te weten... Leren doen we niet meer. Waar is dat voor nodig?

Ik denk zelfs dat de werkelijke betekenis van het woord leren uit het onderwijs aan het verdwijnen is :(

We mogen echter de hoop nog niet opgeven. De wereld is niet gemaakt om slecht te zijn en zo kunnen we toch nooit doorgaan. Gandhi zei ooit: be the change you want to see in the world. Elke dag herhaal ik dit zinnetje om elke dag weer te beseffen dat bij jezelf beginnen geen makkelijke opdracht is, maar opgeven is ook geen optie!

Imna zei

Het lijkt wel of de beelden, films en docu's mij met de jaren steeds meer gaan raken. Vreselijk vind ik het en idd. velen zullen het nooit leren Assayya, maar gelukkig een groot aantal ook wel....maar ook wij kunnen de wereld niet van vandaag op morgen veranderen alleen maar zorgen dat we er zelf niet aan meedoen!
Dikke knuffel.

callemie zei

een vraag dat nooit beantwoordt zal worden
want de mensheid leer tniet door zijn fouten
kijk maar al die ruzies rellen oorlogen
het stopt gewoon niet!
pffffffffff
xxx

curieuzeneuzemosterdpot zei

de geschiedenis blijft zich herhalen.

bestaan er meer hardleerse wezens als mensen??

Pasula zei

Heftig lijkt me dat zo'n uitzending. Soms sla ik gewoon dingen over uit een stuk zelfbescherming. Ik was wel ooit in het Anne Frank huis, je voelt daar gewoon het verdriet...

wim22 zei

het zal nog een tijdje duren,
vooraleer het mensdom
een mensen-rijk zal worden...

Anoniem zei

en nog steeds worden de zigeuners en woonwagenbewoners slecht behandeld,ook in Nederland?

Anoniem zei

informatieke site hoor echt waar!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails