woensdag 24 maart 2010

Het prettige evenwicht van de turkoois.


Had ik nog nooit iets geschreven oven de turkoois, ik weet het niet.
Een paar week geleden was hier een vraag over.
Daarom pak ik vandaag deze cyaan kleurige steen.
Wonderlijk genoeg heeft de trui, die ik draag dezelfde kleur.
Misschien omdat de verflucht de afgelopen dagen de slijmvliezen van mijn keel heeft aangetast.
De eerste eigenschap van turkoois is dat het zuiverend, beschermend en ontstekingsremmend werkt.
Hij geeft een innerlijke rust en werkt kalmerend, maar werkt ook vitaliserend bij oververmoeidheid.
Bij leverstoornissen, die het gevolg zijn van niet opgeloste emoties, geeft hij verlichting.
Door het kopergehalte werkt hij ook bij pijnen in de gewrichten zoals reuma en spierspasmen
De steen word  vaak ingezet bij zware hoofdpijnen.
Turkoois, le lapis tuquoise, de Turkse steen, doet ten onrechte veronderstellen, dat de steen uit Turkije afkomstig is.
De belangrijkste vindplaatsen zijn echter Egypte en Iran
Turkoois is ook een van mijn eerste stenen sierraden, heel lang geleden kreeg ik een paar zilveren oorhangers van een prachtige Egyptische gentleman.
Ze zouden mij, in wie hij een ancient Egyptische prinses zag, beschermen op mijn pad.
In feite hebben ze dat ook gedaan.
Turkooizen worden vanaf de oudheid gebruikt als amuletten.
De Azteken en de Maya’s gebruikten de steen al voor moed, in het kralen borstschild van de indianen zit ook vaak turkoois
In he Oosten,inTibet, Nepal, Afganistanen landen eromheen, gebruikt men de turkoois tegen het Boze Oog, tooit men ook paarden, ezels, zelfs yaks met de stenen.
Arabische ruiters verzekeren, dat een paard, dat een turkoois draagt, geen foute stap doet en de ruiter veilig thuis brengt.
Zelfs Napoleon had zijn wapenuitrusting en het dekkleed van zijn paard laten bezetten met turkooizen.

Mijn oorhanger, ik heb er nog maar een, vond ik terug in mijn rijbroek.
Het zilver is wat krom en gedeukt, maar het gaat uiteindelijk om de blauwe stenen.
Ik wil tenslotte ook veilig thuiskomen van een buitenrit:))

19 opmerkingen:

Walter zei

Interessant, ook dat over je trui valt me op! Zou een mens misschien soms intuïtief voor kleuren kiezen die "helend" werken?
Bij mijzelf valt dat vaak pas achteraf op....dan denk ik ineens; O,vandaar dat ik ineens behoefte voelde aan de kleur groen. Zoals bijvoorbeeld nu, in mijn slaapkamer.....(???)
Groetjes

kruidje zei

mijnn uitzending is vanuit mijn eigen huis.. maar dit weekend was ik weer in Rijswijk waar ik verslaggever was.. gewoon heerlijk.
Ik ben altijd dol geweest op de indigo kleur en de keel gaat steeds meer open!

Lutje zei

wat een werking heeft die steen seg.
(onthouden)

gerdaYD zei

Turkoois... wat een prachtige kleur! En als ik je blog lees nog héél interessant bovendien!

Marlou zei

Prachtsteen!
Ik heb meteen mijn collier omgedaan,
want ik zit inderdaad met wat ontstekinkjes.

Mijn mooie turkooizen trui past er helaas niet bij, anders zou ik die er gewoon bij aandoen!

En een speurtocht naar mooie hangers met turkooisjes er in... dat is mijn volgende queeste...

Liefs van Marlou


.

klaproos zei

wat een mooie eigenschappen heeft die steen assaya,
mooi dat je je intuitie kunt volgen
je lijf geeft altijd aan wat goed is voor je hé,

xxx

Fluitenkruid zei

Ik vind het een prachtige kleur, een vriendin van mij heeft een hele muur in de woonkamer in deze kleur geschilderd en nu ik erover nadenk zijn zij en haar man erg rustige personen ;-)

Morgaine zei

Oh wat geweldig, zo kreeg ik ook ooit turkooize hangers van mijn oma als kado, mijne zijn nog compleet maar hangen dan ook graag in je kleding, ze zijn dus vrij onprettig om te dragen maar ze liggen wel vaak op een bijzondere plek ;-)

Prachtig zijn de jouwe ook, mooie steen is het en blijft het!

XXX

christiene zei

Zo wie zo spreken mij de kleuren aan maar het verhaal er bij en de werking er van is mooi om te weten.
Fijne dag
groetjes Christiene

Hagazussa zei

Wat een toeval. Maandag toen ik nog even snel de was aan het doen was, voor ik kleine meid van de trein ging halen, ontdekte ik dat de schuifwand onder de schuine wand open stond en dat daar heel wat spullen uit gehaald waren. Wat er nog in stond waren de houte scheerdoos van mijn opa, oma´s naaidoos, het juwelendoosje van mijn moeder en een oud juwelendoosje van mij. Het goud is er ooit bij een inbraak allemaal uit gehaald, maar het zilver vonden ze te minnetjes. In mijn kistje vond ik een kleine in zilver gevatte turkoise hanger waarvan ik niet meer wist dat ik hem had. In die van mijn moeder vond ik nog andere schatten, maar daarover later meer.

Liefs, Haagje

Martine zei

Hij is gewoon mooi, de steen en je hanger.
XXXm

Roelien zei

Een egyptische prinses! Wauw, ik ben om, turkoois is prachtig!

De hanger vind ik ook heel mooi..

Boomfather Ruerd zei

Mmm vroeger toen ik nog in een isolement zat droeg ik steevast blauw. Maar dat heb ik losgelaten en draag nu verschillende kleuren voel me ook kleurrijker.
Ha had eergister de sweater met de tekst hell is short for happy everlasting love life. En men vondt mj dat rood goed staan.
Vandaag draag ik een geel tshirt met groene randjes met de tkest here comes the worldpresident. Beetje brazilian touch dus.
Grappig dat de woordverificatie ook in groen is en canin is latijn voor hond!
Ben lekker met mijn nieuwe vriendin in de weer geweest om het huis een grote beurt te geven.
Eindelijk want in mijn eentje kom ik er in om!
Moet toch nog steeds van mijn huis een thuis maken, want vaak voel ik mij ergens niet prettig of veilig en trek ik mij terug in mijn huis.
Maar ik krijg ook al eens bezoek sinds marja vorgi jaar mei langskwam een hele verademing want anders ging ik altijd de deur uit voor de sociale contacten.
Hoop je nog eens te zien op een beurs of zo aangezien ik niet op het EF kom, sta je tzt weer ergens?

Boomvader Ruerd

"Création" zei

Weer een mooie uitgebreide omschrijveing van de prachtige Turkoois. Zo bijzonder al de eiegenschappen, krachten die ervan uit gaa. van de week heb ik een Citrien gekocht pluseen klein kristallengidsje. Was ook op zoek naar Verderliet of groene Toermalijn, maar ben het nog niet tegen gekomen.

callemie zei

vandaar dat ik er zo van hou
mooie weetjes!
dit is mijn kleur en net als jij heb ik nu ook een trui van deze kleur aan !!!!!

Boomfather Ruerd zei

Hey Assaya,

de liefde voor mijn nieuwe vriendin inspireerde me tot het bedenken van een recept voor kerrie vissoep om haar te verassen.
Kerrie vissoep

Ingredienten

visbouillon
Kerrie pittig
Zout en peper naar smaak
Citroen,
250 gr Kabeljauwfilet
2 rode paprikas
1 prei
1 ui.
Roux om de soep te binden

De paprikas, prei en ui snijden en even fruiten in de koekepan.
Daarna maak je de roux door 50 gram boter te laten smelten en dan 60 gr bloem erbij te doen en hier een papje van te maken.
Daarna voeg je 1,5 liter visbouillon toe.

De kabeljauw met citroen besprenkelen en in kerrie, peper en zout kruiden.
Daarna in stukjes snijden en aan de bouillon toevoegen.

Daarna toevoegen aan de bouillon.

Dit pakweg 10 a 15 minuten op laten staan
En dan smullen maar!

Boomvader Ruerd

curieuzeneuzemosterdpot zei

jammer dat je maar 1 oorhanger meer hebt, assayya! 't is een hele mooie!

ja, ook de kleur! :-))

fotorantje zei

ik heb zo'n klein kunffelsteentje van turkoois
leuk om te lezen waar die allemaal goed voor is

fotorantje zei

hihi

knuffel
bedoel ik
hé en jij was juist bij mij op bezoek, hebben we elkaar gekruist

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails