maandag 1 maart 2010

Het is vandaag een soepdag:))

Pompoensoep met geitenkaas

Na het rood van vorige week is het nu de beurt aan oranje, de kleur van het 2e chakra.
Na bijna gesloopt te zijn van een heel weekend mijn 2 1/2 jarig hyperdepieper knuffelkind( niet moe te krijgen), is het vandaag een "rustdag" zonder veel gedoe in de keuken.
Ik heb in mijn vriezer nog wat bakjes gepureerde pompoen.
Normaal gebruikt voor de pie's, vandaag maak ik er een soepje van.
Lekker met een Turkse pide of Italiaanse chiabatta

Ingrediënten:
2 groentenbouillonblokjes
1 dl olijfolie
1 bosje platte peterselie
250 g pompoen
1 dl room
1 ui, gesnipperd
100 g verse geitenkaas
1 l water
200 g worteltjes

Bereiding:
Stoof de ui glazig in de olijfolie.
Voeg de in stukjes gesneden wortel en pompoen toe.
Overgiet het geheel met 1 liter water en voeg de bouillonblokjes toe.
Laat dit drie kwartier garen.
Mix de soep glad met een staafmixer.
Spoel vervolgens de peterselie en hak hem grof.
Doe de kaas, room en peterselie in een kommetje en mix kort.
Roer de geitenkaas vlak voor het serveren in de soep.

extra kooktip
Om de soep pikanter te maken, kan je de geitenkaas vervangen door Danish Bleu of Roquefort.Voor speciale gelegenheden kan je de kaas met komijnzaadjes mixen in plaats van met peterselie.Om het geheel een exotisch tintje te geven, kan je de soep koud serveren, aangelengd met extra bouillon en eventueel  ijsblokjes, zoals echte gazpacho:))

20 opmerkingen:

klaproos zei

klinkt heerlijk assaya,
dank je wel

xxx

Walter zei

Het is mijn goeie morge dag.
Goeie morge Assaya

Roelien zei

Rust lekker uit vandaag en mmmmm eet smakelijk!

Fluitenkruid zei

Mijn zus is een echte pompoensoep liefhebster, ze kweekt de pompoenen ook zelf. Ik haar je recept doormailen want van een goede soep heb je nooit genoeg recepten.
Fijne week, rustig aan x

MariecusBruyn zei

Lekker, hè, pompoensoep.
Ik ben er ook fan van. Volgende keer ook eens proberen met geitenkaas, lijkt me heerlijk!

christiene zei

Ha Assayya, klinkt goed maar ik denk toch dat ik vandaag iets anders eet. maar toch al vast eet smakelijk.
Groetjes Christiene

Martine zei

Hmmmmmmmmm lekker. Ik doe wat zongedroogde tomaatjes erdoorheen pureren voor de extra pit!
Smakelijk en een fijne maandag.
XXXm

Marlou zei

Hai Assaya,

ohohohohoh...
wat verras je me met dit recept!

Aangezien henry een supersoepfanaat is ga ik hem komende zaterdag verrassen met jouw heerlijke recept.

Afgelopen zaterdag heb ik jouw linzenrecept omgebouwd tot een zalige soep.

En nu zal het weer een feestje gaan worden.

dank je wel!

Liefs van Marlou


.

Lutje zei

mmmm ik kom af :o)

"Création" zei

Wat bijzonder leuk dat je de Chakra kleuren verwerkt in je posten, nu dus de tweede 'Hara chakra' oranje, met daarbij dit heerlijke recept van pompoensoep.
Ziet er goed uit en zeker het proberen waard.
Bedankt voor dit lekkere recept, en geniet van je rustdag na een hectisch weekend met je hieperdepiep knuffelkleinkind...

Lieve groet, Josephine

griet zei

hay meis
wat bijzonder ,heb je dat echt in een droom gezien wat mooi vind ik dat weet je ook nog of het meisje of jongen werd hahahaha xxxknufie van mij xxxxxxx

fotorantje zei

ik heb net een groentesoepje gemaakt met kurry, is heel erg njammie

oranje, 2e chakra, interessant
ik zie graag warm oranje tinten

Hagazussa zei

Ik loop een week achter, ik heb net een rood tomatensoepje klaar.

Liefs, Haagje

Boomfather Ruerd zei

Hey Assaya,

Ik voel me zo gemachtigd hier op te treden om deze misstand met de catering aan te pakken.Die pure gemakzucht waardoor men al jaren dezelfde ecoprak serveert eens te benoemen. En dit is ook een mooie gelegenheid om me in te zetten voor iets, en passant een stap te doen in mijn ontwikkeling.
Want ik heb in zekere zin ook de ervaring op het gebied van koken waardoor ik er niet alleen geen genoegen mee neem dat we woren afgescheept met een of andee ecoprak. Maar ook weet dat het wel degelijk anders kan!
En het doet me dan ook goed te weten dat er meer zijn die er zo over denken. Dus ik hoop te horen van Herman Helpt want ik geniet van dat programma en het lijkt me een effectieve manier om die catering weer bij de les te krijgen.
Anders vindt ik wel een andere manier om dit eens ter sprake te brengen maar er gaat hoe dan ook een frisse wind waaien daar zorgen we voor!

Dankgroetjes ut Sneek,

Boomvader Ruerd

Marius zei

Ik waag me eraan met Turkse piede, maar de soep wel graag warm Assaya, want koude soep, nee, liever niet, evenmin als koude oliebollen of rookworst of een koud ei (behalve in plakjes op een slaatje).

Annemarianne zei

Het is vast heerlijk geweest ‼
En een goede bekomst Assaya .
Lieve groet Annie

Nature Love zei

Oh heerlijk pompoensoep :p jammie

hoop dat het je gesmaakt heeft.

Blessings
Naturelove

Boomfather Ruerd zei

Hey Assaya,

Ik hoorde nog niks van het EF, en RTL, maar ik zie nog een kans:
Namelijk een van Hermans andere programmas bracht me op een idee:
Herrie in de keuken!
En we kunnen nog altijd zelf herrie in de keuken schoppen door aan te geven dat dit gewoon nergens op lijkt.
Een beetje zichzelf respecterende kok is er toch ook wat aangelegen dat zijn klanten genieten van een goede maaltijd iets wat men bij de catering wel vergeten lijkt.
Het lijkt wel of ze zo´n motto hebben als dat ik vroeger wel eens hoorde aangebrand of niet gaar bekken dicht en vreten maar!
En als wij al gillend weglopen uit de eetzaal kun je er donder op zeggen dat er nog meer mensen zijn die er zo over denken dus dan moeten ze er wel iets aan doen.
WAs wel Humor toen Marja begon over HJ de blaauw en ik zei van het is zeker een harde Jan.
Ergens zit me al jaren iets in mn kop wat ik totnogtoe voor me hield daar ik de gedachte niet helemaal kon plaatsen, namelijk dat ik bij deze HJ telkens moet denken jodentruc. En wat voor jodentruc om de vrijwilligers ook nog te latenbetalen voor het EF onder het mom van we geven je korting!
Anyway ik verheug me erin te weten dat er meer mensen zijn die vinden dat hier een luchtje aan zit.

Heb ik je al gezegd dat ik me verheug van top tot teen jou weer te mogen begroeten?

Dit in het kader van complimentendag of zoals ik zelf vankdaag dacht zijt geen dief en wees eens lief!

Boomvader Ruerd

curieuzeneuzemosterdpot zei

dankjewel voor dit heerlijk soepje, assayya!

dat gaat er altijd in, eh? :-))

lekkere dinsdag,

gerdaYD zei

Er is nog soep, soep
Voor de hongerige troep
Al in de tent, al in de tent
Al in de tent, al in de tent
En er is nog soep, soep
Voor de hongerige troep
In de fouragemeesterstent

Dat wist ik niet en bovendien
Dat kan ik zonder bril niet zien
Dat kan ik zonder bril niet zien (...)
© Het Grote Muziekpakuiskoor
*wink, big smile*

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails