maandag 15 maart 2010

Groene groentenrisotto


Deze week staat in het teken van de hartenenergie, soms een beetje roze, mar het meest toch het frisse krachtige vernieuwende groen.
Na de heerlijke drukte van een knuffelige zaterdag, en zondag het klussen waarvan ik net de ergste kalkstofsporen heb verwijderd( dit wordt vervolgd), ga ik vandaag voor slow cooking.
Het leuke van risotto is, dat het alleen bereid kan worden met liefdevolle aandacht.
Je moet er bij blijven en beetje bij beetje zie je de harde witte korrels al roerende veranderen in romig zacht soulfood.

dit is genoeg voor 5 à 6 personen
Ingrediënten
- 2 uien
- 1 teentje knoflook
- 2 stengels bleekselderij
- 500 g risottorijst
- 1 glas witte wijn
- 2 blokjes groentebouillon
- 300 g broccoli
- 1 koolrabi of kleine courgette
- 1 handvol peultjes, franse boontjes of kleine groene asperges
- 1 bosje platte peterselie
-1 gedroogd verkruimeld chilipepertje(pas op je ogen en was je handen goed)
- 60 g cashewnoten (of pistachenootjes gepeld)
- 1/2 bakje mascarpone
- 50 g Parmezaanse kaas + beetje extra voor garnering
- 1/2 citroen
- peper en zout

Hak de ui en de knoflook fijn.
Schil de koolrabi (of courgette) in fijne reepjes.
Hak de stengels bleekselderij grof.
Maak de broccoli schoon en snijdt kleine roosjes. De dunne stengels in plakjes snijden.
Hak de cashewnoten grof en bak deze in een droge pan beetje bruinig .
Rasp de Parmezaanse kaas grof
 Hak de peterselie fijn
 Los in 1 ½ liter kokend water de bouillonblokjes op.
Fruit in een wok of hapjespan in wat olie of boter de ui en de knoflook op laag vuur gedurende 10 minuten.
Voeg de risottorijst toe en bak de rijst 2 minuten mee op middelhoog tot hoog vuur tot de korrels glazig worden.
 Voeg nu in één keer de witte wijn toe en laat al roerende verdampen.
 Voeg nu scheutje bij scheutje de bouillon toe. Wacht iedere keer tot het vocht zo goed als opgenomen is, voordat je nieuwe bouillon toevoegt. Het vuur is nu middelhoog; het vocht moet zachtjes pruttelen. Blijven roeren en let op aanbranden. Na 10-15 minuten alle groenten toevoegen (behalve de peterselie)en deze de laatste 10 minuten mee laten garen met de risotto. Goed blijven roeren.
Ga door met bouillon toevoegen tot de rijst bijna gaar is (proef om hierachter te komen, dit zal na 20-25 minuten zijn).
Roer nu de peterselie, mascarpone en Parmezaanse kaas door de risotto en laat de risotto 2 minuten afgedekt staan.
Breng op smaak met citroensap, het chilipepertje, peper en zout. Strooi voor het opdienen de cashewnoten en een beetje versgeraspte Parmezaanse kaas erover
Ik heb voor de witte wijn een Pinot Grigio gebruikt, die kun je ook heel goed aan tafel schenken:))

17 opmerkingen:

Walter zei

Toch best leuk dat ik in het groene hart van Nederland terecht ben gekomen...
Wens je een groene periode toe!
(wist even niks zinnigers! hihihi)

Lutje zei

heerlijk die pinot gris erbij :o)
Het is een lekker receptje met zulke ingredienten.

gerdaYD zei

Natuurlijk! Het is maandag dus veggiedag en onze assayya doet met Marlouke mee. Heerlijk, zo krijgen we twéé recpten voor de prijs van één. En wat voor een recept! Dankjewel...
Maak er een fijne dag en dito week van hé!

Morgaine zei

Ja Risotto, ik heb daar dus helemaal niets mee.

Maar als anderen het heerlijk vinden, ik ga liever voor de nasi van mijn oma ;-)

Of andere rijst gerechten :D Pittig!

Maar groen om het hart te versterken ja, dat dan weer wel! Stras nog verzinnen wat te eten vanavond :D

XXX

kruidje zei

Ziet er heerlijk uit!!
Zal ook lekker smaken als ik jou zo ken!

klaproos zei

ziet er lekker uit

Roelien zei

Lijkt me heerlijk! Maar niet voor vandaag, voor mij. Maar voor een dag waarop ik veel tijd heb om slow te koken...

Groet Roelien

Fluitenkruid zei

Slow cooking is bij ons op maandag een maaltje uit de vriezer ;-P
Maar ik zal Roos eens dit recept laten zien, volgens mij is ze niet zo dol op risotto maar het kan ook vast met rijst. Fijne week x

christiene zei

Ha Assayya, ik zou haast zeggen hoe laat gaan we eten.het ziet er uit lekker uit.Maar hier staat iets anders op de menu kaart.
groetjes Christiene.

Martine zei

Deze week staat in het teken van vasten, ik ga dus je smakelijke plaatje niet bekijken en ook je recept niet lezen.
Tot...............................
XXXm

merel zei

bij mij wordt het soepedag vandaag

Hagazussa zei

Ik ben dol op risotto, dus ik ga het zeker eens maken. Is alles gelukt met de sleuven?

Liefs, Haagje

Tal zei

Met liefde opeten, telt dat ook? ;-))

callemie zei

MJAMMIE
moet ik ook even uitproberen
merciekes voor het recept

curieuzeneuzemosterdpot zei

slow coocking for soulfood ..

kan het nog liefdevoller?

lekkere avond, assayya!

"Création" zei

Mmmm Assayya, wat een heerlijks laat je weer zien. En al helemaal op dit tijdstip over twaalfen
's nachts knort mijn maagje
behoorlijk. Weer een receptje om te onthouden, bedankt, HEERLIJK!!!

Lieve groet, Josephine

"Création" zei

Mmmm Assayya, wat een heerlijks laat je weer zien. En al helemaal op dit tijdstip over twaalfen
's nachts knort mijn maagje
behoorlijk. Weer een receptje om te onthouden, bedankt, HEERLIJK!!!

Lieve groet, Josephine

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails