woensdag 31 maart 2010

De sterrennacht van de lapis lazuli


Deze week kwam ik weer overal symbolen en beelden van Egypte tegen.
De knuffelpeuter, die van blokken een piramide bouwde, de goud/zwarte anubispen, die ik bij het opruimen van mijn tas vond, docu’s op de tv, over Egypte,zelfs mijn atlas sloeg open bij de kaart van dat land.
Daarom vandaag een logje over een mooie diepblauwe steen met gouden insluitsels,de Lapis Lazuli , die bij Egyptenaren gewijd was aan de godin van waarheid en balans, Maät.
Marco Polo bracht de steen mee vanuit Afghanistan tijden zijn reis naar het oosten.
In die tijd was het een heel kostbare steen, duurder nog dan goud. Schilders maalden de lapis tot poeder om daar de helderblauwe verf, ultramarijn, van te maken die alleen gebruikt werd voor bijzondere schilderstukken, zoals de mantel van de Maagd Maria en voor Christusafbeeldingen.
Tegenwoordig is de steen algemeen verkrijgbaar, is alleen een steen met gouden insluitsels(pyriet) minder vaak te zien dan die met de lichte(calciet) insluitsels.
Lapis lazuli is een vriendensteen, hij opent de weg naar mooie vriendschappen en liefdesrelaties.
Doordat hij zijn invloed zowel op het keelchakra als op het derde oog heeft, harmoniseert hij de fysieke,emotionele,geestelijke en spirituele niveaus.
Hij kan trauma’s en stress, die heel diep hun wortels in je hebben, opruimen.
Vanuit dit proces kunnen spirituele inzichten ontstaan en een versterking van de intuïtie.
Het is een steen van het innerlijk evenwicht. 
Je mag je eigen mening geven, maar leert ook de waarde van stil te zijn, te luisteren.
Als ik aan de lapis denk, zie ik in gedachten ook de Starry Night van Vincent van Gogh.
Dat is niet zomaar, lapis lazuli, geeft je toegang tot je eigen bron van creativiteit:))

16 opmerkingen:

Walter zei

Hoi Assayya!
(ik dacht laat ik eens zomaar iets roepen hier...(-_-)

Imna zei

Die is mooi Assayya en kan ik volgens mij goed gebruiken :-).
Wens je een mooie woendag

Lutje zei

wat een mooie steen en wat een werking, die kunnen er veel gebruiken, vooral dat innerlijk evenwicht...

gerdaYD zei

Ha, dit is nou lapis lazuli?
Een mooie steen, met een heleboel eigenschappen als ik jou mag geloven lieve assayya. Bedankt voor dit informatieve log!!!

Hagazussa zei

Bijzondere steen. Leuke informatie.

Liefs, Haagje

Morgaine zei

Het is een prachtige steen die bij mijn sterrenbeeld hoort, zo zeggen ze, en daarom is dit één van de eerste edelstenen die ik in mijn bezit kreeg ooit, prachtige steen die ik al lange tijd niet meer heb gedragen, misschien maar weer eens wat dichterbij doen ipv op de tv te laten liggen ;-)

XXX

kruidje zei

Moederaarde weet wat ze doet .. vriendschappen zijn zo nodig in deze tijd :)

klaproos zei

:-)

het was altijd mijn favoriete steen assaya,
en ineens begrijp ik waarom ik er niet meer zo hard aan trek :-)

Fluitenkruid zei

Deze steen wordt samen met rozenkwarts het meest door kinderen in de winkel gekocht.

Martine zei

Ja hij kan gemakkelijk die gedachte aan van Gogh oproepen met die stralende kleur.
Lapis lazuli en indigo, twee van de meest bijzondere blauwen.
XXXm

"Création" zei

Een schitterende steen de 'Lapis Lazuli' heb er zelf ook eentje. Bedankt weer voor je mooie uitgbreide uitleg over deze schoonheid.

Lieve groet, Josephine

Marlou zei

Hai Assaya,

mijn moeder had een grote verzameling Lapis Lazuli...
Ze begon er aan toen ze een jaar of 6 was.
In 1916 dus!!!

Liefs, Marlou


.

fotorantje zei

mooi blauw hé,ik heb een kleine lapus lazuli

wim22 zei

Dank je Assaya,
nu begrijp ik waarom die kleur me zo aantrekt. Heel leerrijk.
Groetjes :-)

curieuzeneuzemosterdpot zei

een sterrenacht ..

wat een mooi omschrijving voor deze bijzondere steen!

sakuraimogenyakarin zei

Jah, de Lapis Lazuli die ik heb, moet maar eens uitgehaald worden als ik dat zo allemaal lees! Wat meer luisteren en meer creativiteit kan ik wel gebruiken. En die trauma's... die mogen bij mij ook wel opgeruimd worden. Al zijn het maar kleintjes. Waar een steentje toch allemaal niet goed voor is :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails