maandag 22 februari 2010

Vandaag is rood....

of misschien wel heel oranje na 2x 1500m dit weekend:))

Rode linzen met courgette en Indische kruiden

300 g rode linzen
kleine courgette, in dobbelsteentjes
1 klein uitje of sjalot, gesnipperd
1 teentje knoflook, wat geplet
mespunt kurkuma (koenjit)
mespunt cayennepeper of 1 el sweet chilisaus
mespunt laos
1/2 tl koriander (ketoembar)
1/2 tl komijn (djinten)
1 kopje groentenbouillon (tablet)
3 el wok- of sesamolie
2 à 3 el bladpeterselie, grofgehakt
Eventueel een handvol pijnboompitten, geroosterd

De linzen onafgedekt koken in ruim water. Afgieten.
Ondertussen olie verhitten in een grote (koeken)pan en hierin ui, knoflook, krukuma, cayennepeper, koriander, laos en komijn fruiten tot de ui bijna gaar is.
Dan de courgettestukken erdoor en fruiten tot beetgaar.
Nu gaan de linzen en zoveel warme bouillon als je wilt. Het hangt ervan af hoe droog of hoe nat je het gerecht het liefst hebt. Alles al roerend opwarmen.
Pan van het vuur nemen, de peterselie door de linzen roeren, de linzen in een schaal overdoen (en bestrooien met de pijnboompitten).
kooktijd ongeveer 15 minuten:))

16 opmerkingen:

kruidje zei

rood, of oranje.. dan zorgt de darmen het weer wat beter kunnen verteren.. misschien moet ik wat linzen kopen

Lutje zei

lekker, ik heb graag linzen, bonen en erwtensoep, ik ga dit noteren :o)

klaproos zei

mmmmm
ik hou van linzen :-)

xxx

Annemarianne zei

Alvast een smakelijk eten voor vanavond‼
Lieve groet Annie.

Walter zei

Goede morgen Assayya.Linzen, ik ben er gek op! Soms "vergeet" je bepaald eten een tijdje.Vandaag weer eens kopen als voorraad.
Poehtaootje ken ik, maar volgens mij is Buitenbeer nòg simpelder-der dan Poeh! Hihihi!

gerdaYD zei

Jij maakt er dus een rode, en geen blauwe maandag van!
*wink, big smile*
Mmmmm, ziet er heerlijk uit, en ik ga dit recept aan mijn chef kok doorspelen!

Morgaine zei

Vandaag is rood? Dat was het gisteren en eergisteren al bij mij, whahaha gewoon heerlijke tomaten groente soep zonder vlees!

Vandaag weet ik het nog niet, dat zie ik later nog wel, ik denk iets van witlof ofzo, iets wat mijn tiener niet lekker vind :-))

XXX

Marlou zei

Goedemorgen Assaya,

het eerste wat ik zei, toen ik je recept zag wet: "Joehoe!"

Heerlijk recept!
Ik ga het meteen opslaan en van het weekeinde maken!

Liefs van Marlou


.

Marius zei

Ik hou helaas niet van linzensoep.

christiene zei

rood of oranje moet ik kiezen dan voor het bordje Linzen.
smakelijk voor straks
groetjes Christiene

Tineke zei

Dank voor je heerlijke recept. Ik ben dol op linzen en zal dit zeker gaan proberen. En ja.... 2x 1500 meter goud. Super!

willy zei

ik ga dit doorspelen aan mijn "privé kok"

ziet er eerder "erg oranje" uit...

oranje boven?

Jasmine zei

Sounds similar to Dahl ut without the cumin. I think I will make this today :)

Jet zei

Dit ga ik even heel goed onthouden !!
Is de sneeuw alweer weg ??
Liefs Jet .

Roelien zei

Wat mooi dat je de vergelijking maakt met de spelen!
Linzensoep heb ik wel eens gegeten in Frankrijk, maar nog nooit zelfgemaakt. Maar met dit recept daag je me wel uit om het nu eindelijk eens zelf te maken..

Liefs Roelien

curieuzeneuzemosterdpot zei

rood, oranje,..

maakt niet uit; als't maar warm is? :-))

dankjewel voor dit recept, assayya!
't is proberen waard? :-))

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails