vrijdag 26 februari 2010

Ik mag (er) zijn


Ik weet niet wat chakra’s zijn, zei iemand gisteren n.a.v het vorige log.
Omdat ik er zelf veel mee werk en het hier toch vaker ter sprake komt, achter deze link een algemene uitleg.
Deze week was rood, de kleur van het 1e, basis of stuit chakra, de kleur van de aarde.
In het Engels heet het rootchakra, wortel chakra en dat geeft in eerste instantie al aan waar dit energiecentrum mee te maken heeft.
Met wortelen, aarden, verbonden zijn met de aarde.
Dit chakra heeft te maken met je veilig en geborgen voelen en
heeft in aanleg te maken met de eerste levensjaren.
Ik mag (er) zijn---- men is blij, dat ik geboren ben, ik weet me geborgen en geliefd..
Voel je al, waar het hier mis kan gaan??
In het latere (ook het)volwassen leven heeft dit chakra alles te maken met de fysieke realiteit.
Het maakt dat je makkelijk met de dagelijkse dingen kunt omgaan.
Het correspondeert met het skelet,het bloed, de tanden, en nagels.
Maar ook met de armen, benen en darmen.
Energie tekorten in het 1e chakra geven soms angst, nervositeit,gebrek aan discipline,gehaastheid,
fysiek zijn het vaak te dunne mensen.
In feite worden basis behoeften van het lichaam hier genegeerd dwz voedsel,rust en ontspanning
Aan de andere kant kan het ook zwaarlijvigheid ,eetstoornissen geven en traagheid geven.
een overactief 1e chakra(teveel rood, en dat heeft niets te maken met lievelingskleur,hoor)geeft dwingelandij, roekeloos gedrag, materialisme en egoisme

De correspondenties van een goed funcionerende 1e chakra:
*levenskracht.
*warmte, het van een ander kunnen houden omdat men zichzelf ook liefheeft
*zichzelf krachtig kunnen neerzetten.
*wilskracht.
*ambitie, hoewel vaak als een "vies"woord gezien, heeft dit ook te maken met,
 wat men van het leven verwacht en wenst.
*genegenheid, naar een ander, maar ook naar zichzelf
Je ziet, dat het zo belangrijk is om van kleins af aan, al voor de geboorte, een nieuw klein wezen het besef te geven, dat hij geliefd is,dat hij er mag zijn, dat hij welkom is als nieuw mensje op deze aarde.
Als ik de foto hierboven zie, van dit knuffelkind, hoef ik me hier geen zorgen over te maken,
dat zit wel goed:))

15 opmerkingen:

kruidje zei

het is zo vertederend hoe je dit laat zien.. Het heeft ook veel met het tweede chakra te maken, waarin een kind ook veel veiligheid gegeven wordt.

Lutje zei

Met die foto erbij twijfel ik daar ook geen moment aan...

gerdaYD zei

Dat zit inderdaad wel goed, assayya, als je zo iets in je nabijheid mag hebben. Dan val àl het andere gewoonweg in het niets...

klaproos zei

mmmmm
daar wordt je warm van van dat plaatje assaya,


zo welkom en zo geliefd,
liefde geven en ontvangen..
waar gaat het mis in een leven als je dat niet kunt,
en is er nog iets aan te doen???

maak er een liefdevolle dag van hé,
dikke knuffel
xxx

Fluitenkruid zei

Je legt het mooi uit Assayya, wat een plaatje van een kind is dat, zo lief x

Martine zei

Wat is dit mooi om te zien hoe dit kindje gedragen en gekoesterd wordt. Zo moet het begin van het leven zijn.
XXXm

yvette zei

Meissie, wat heb ik weer heerlijk veel bijgelezen (mag ik de wolfsong in een andere versie in mijn zijbalk zetten..ik vind het zo zo zo heel erg mooi!)

kizkiz

Assayya zei

@yvette: tuurlijk mag jij dat.
jij kiest de celtic versie.
maar ierland is groen en is bij mij aan de beurt over drie week bij het hartchakra:))

colourfullflowergirl zei

Even weer bij-gelezen. Ga nog even de link over chakra's opzoeken.
Dàg mooi mens, het knuffelkind boft met zo een oma!! Liefs!

Boomfather Ruerd zei

Huhaha knuffelkind dat raakt een gevoelige snaarbij mij ervoor en stond die koestering pas op latere leeftijd toe waardoor ik warmer en toegangkelijker werd.

Boomvader Ruerd

Roelien zei

Wat leg je dit goed uit en ja, dat kindje voelt zich veilig en geborgen, hoe kan het ook anders...

wim22 zei

een mooi logje,
duidelijk uitgelegd.
Er is nog zoveel te leren,
zoveel te ontdekken.
Waarom is de mens toch zo'n mysterie voor zichzelf?

Hagazussa zei

Ain't she sweet?

Nou echt wel!!! Echt een heerlijk knuffelkind.

Mooie en duidelijke uitleg Assayya.

Liefs, Haagje

griet zei

ik twijfel er ook niet aan ,en zeker niet aan mezelf als ik over een maand of zo ook ootje wordt .
en ik vind het fantastisch ,kan het niet afwachten tot ik mijn kleinknuffie ook zo kan vasthouden xxxxxxxxxx

Tineke zei

Assayya, wat een bijzondere uitleg. Ik was dus degene die reageerde op de chakra's. Wat leer ik toch steeds veel van je. Ik was een zeer gewenst kind waar heel veel van gehouden is. En waar nog steeds van gehouden wordt. En dat voel ik iedere keer weer als een voorrecht. Wat bijzonder is dit zeg. Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails