donderdag 7 januari 2010

Een wereld in het klein


Mijn  bed is gedraaid en het voelt goed daar te slapen.
Het houten huis van1 meter hoog en 50 cm breed en 40 cm diep is helemaal leeg en weer stofvrij.
De schade na vier jaar onachtzaamheid is groot, de fragiele bedrading moet grotendeel vervangen worden, d.w.z. dat de vloertjes ook aangepakt moeten worden.
Laat ik eerst beginnen.
Wat is er zo speciaal aan een “dollhouse”?
In Nederland zijn duizenden vrouwen en ook mannen intensief bezig met deze wereld in miniatuur, exact de verhouding 1:12 aanhoudend.
Met houtwerk, miniatuur borduurwerk, breien met naaigaren, zo pietepeuterig klein aquarel- en olieverfwerk, keramiek, lampen van kleine swarovski kristallen, allerhande etenswaren van polymer clay.
En dan vergeet ik bijna de diverse vormen van planten en bloemen van vloeipapier, zijde of koud porselein.
Het is een wereld, die uitdaagt tot alle vormen van creativiteit en handvaardigheden.
En soms heeft het ook een therapeutische functie.
Mijn buuf, die ook al verscheidene huizen in miniatuur gemaakt heeft, zat in de 2e wereldoorlog in een jappenkamp.
Vanuit de angsten, die zij hier aan over gehouden had, heeft ze een Indisch huis gemaakt.

Van weggooi-materiaal, kompleet met baboe,klamboes, gekko’s, maar ook met een japanner in uniform om de hoek van de muur.
In het huis staan overal schalen voedsel zodat de bewoners niet de honger zullen lijde, zoals zij en haar familie
Ze heeft de japanner een timmerkist gegeven, waarmee hij het huis heel mee moet houden in plaats van het te vernietigen
Beetje bij beetje kon zij haar angsten loslaten door te werken met dit huis.
Haar Indisch huis staat nu permanent in het Haags museon, te bezichtigen voor andere mensen met Japanse concentratiekampsyndromen.

Over het speciale van mijn huis,……een andere keer.

20 opmerkingen:

gerdaYD zei

Gewoonweg pràchtig logje, hier moet je geen woorden aan verspillen, maar gewoon genieten!
Dankjewel assayya!

Lutje zei

Wat leuk, nu ben ik heel nieuwsgierig, tot morgen hé!

klaproos zei

héél speciaal om te zien assaya,
ik kende een vrouw die was daar úren mee bezig en maakte veel maar kocht er ook heel veel voor,
der zit een bloeiende handel in hé..

Roelien zei

Wat prachtig! Mooi om te zien en te lezen,

Morgaine zei

Ik had je al eens verteld dat mijn ouders er ook eentje hebben gemaakt, de bedoeling was eigenlijk ene poppenhuis voor het jonge grut als een kleindochter, dus een speelhuis te maken, maar bouwtekening daarvoor waren er amper. En hij kreeg de long kanker, wel vonden zij en ik de bladen voor deze poppenhuizen, 1:12, er was nog maar één blad, internet bestond nog niet en het begin van de beurzen kwamen op, en zo bouwde mijn vorige stiefpa een poppenhuis, mijn moeder deed mee, maakte de kappen voor de lampen en mijn stiefpa maakte de meubels in huis NA, die tekende hij op schaal zelf en zo kwam het secretair wat er nog steeds is bij mijn ouders, ook in het poppenhuis. Van oude gereedschap maakte hij het kleine 1 op 12 gereedschap enzovoorts. Mijn moeder begon met de kinderkamer en dat beviel haar wel en zo werd de boel ingericht, slechts een paar dingen zijn gekocht voor dit huis.

Het fornuis voor in de keuken en een paar poppen, 2 ouders en 2 kids... de rest is allemaal zelf gemaakt idd.

En therapie was het zeker voor mijn stiefpa, uren en uren was hij ermee bezig, mijn slaapkamer werd omgebouwd tot werk kamer en er was een tijd... dat we de deur niet eens open konden doen lol... van het bouwen dus.

Dit huis klinkt en ziet er ook heel mooi uit, wat kun je toch veel met een hobby!

XXX

christiene zei

Het lijkt mij heel leuk er mee bezig te zijn.je laat ons wel mee genieten als je weer aan het inrichten gaat he?veel plezier Assayya.
groetjes Christiene.

Fluitenkruid zei

Ik krijg kippenvel van het indische huis, wat mooi hoe die mevrouw zich uit. De meeste indo's die ik ken praten er niet over maar zitten nog steeds met een hoop verdriet.
Ben benieuwd naar jouw huis!

Annemarianne zei

Wat kan jij hier van genieten he , erg leuk!
Dan moet je de tijd en alles wel vergeten , en leef je in een andere wereld lijkt mij.
Liefs Annie

griet zei

wat fijn he om daar je gevoel in te kunnen leggen ,en het kunt uiten op zo'n speciale manier als je buuf .
echt heel mooi gemaakt,en nu de jouwe hi xxxx knuff van mij xxxxxx

wim22 zei

Ik keek gisteren al met bewondering (en veel vragen) naar je poppenhuis. Vandaag zijn de vragen opgelost en is de bewondering nog groter.

Tineke zei

Wat een indrukwekkende manier om je verleden een plekje te geven! Bijzonder dat je buurvrouw het op deze manier deed. Ik woon niet ver van den Haag. Misschien dat ik er eens een kijkje ga nemen. Dit is heel bijzonder. Veel plezier met het revoveren, opknappen en inrichten van jouw huis! Ik ben benieuwd naar jouw verhaal.

Anoniem zei

Zaterdag 11 uur , is er een kerkdienst , en om 12 uur word ze begraven.
Dikke knuffel , dank je wel .

Sorry ik kan je niet anders bereiken .

curieuzeneuzemosterdpot zei

ook dit is kunst!

ik ben curieusss naar het verhaal van jouw huisje, assayya! :-))

warme avond,

Martine zei

Creativiteit is heel therapeutisch. Het leuke daarin is dat iedereen zich op een andere manier uit.
Ben heel benieuwd naar het verhaal over jouw huis.
XXXm

gerdaYD zei

Waaraan denk jij, als je even stil staat bij je prille jeugd
Poppenhuis en poezie-album
Poezie album
Ieder meisje heeft 't gehad toen ze klein was (...)
© Familie Doorsnee
... en jij bent beslist in balans met je eigen jeugd zo te zien...

Lutje zei

Ik ben te vroeg...spijtig.

Marlou zei

Mocht je ooit in Haarlem komen...

dan eerst even bij mij koffie drinken!
En dan... en dan... en dan...
dan neem ik je mee naar het poppenhuis in het Frans Hals Museum.

Je weet niet wat je ziet!

Liefs van Marlou

Alice zei

Wat een bijzondere hobby ... als ik het al zo mag noemen, want hobby klinkt bijna oneerbiedig nu. Heel erg mooi om te lezen dit logje :) ... iets vormen met je handen werkt heel vaak therapeutisch. liefsss

Jasmine zei

I am amazed by minature and the itracacies. I feel to clumsy and incapale of producing small. We each have our strengths and weeknesses.

fotorantje zei

een engelengeduld moet jij hebben
wat doe je dat goed, prachtig

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails