donderdag 28 januari 2010

Barnsteen, de tranen van de zon



Op dagen als deze, die als koude grauwe kralen aaneengeregen worden, mis ik de zon, de warmte.
Is het net of alle kracht, alle levenswarmte de grond in trekt.
Dan zoek ik de energie op van mijn barnstenen ketting, dikke honingkleurige brokken, die heel licht aanvoelen om mijn nek op de blote huid.
Direct word ik omgeven door een aangename warmte, die helemaal doortrekt naar mijn maagstreek en van daaruit mijn hele lijf door.
Barnsteen voelt altijd warmer aan dan mijn andere stenen.
Maar eigenlijk is de barnsteen geen echte steen.
Ongeveer veertig miljoen jaar geleden stroomde er overvloedig hars uit naaldbomen(mogelijk een cedersoort) en droogde op.
Als hier zuurstof bij kwam werd de hars ondoorschijnend, maar veel bomen kwamen in de Baltische zee terecht en de boomstammen verdwenen onder het zand op de zeebodem.
Daar verharde de hars zich tot wat wij nu kennen als barnsteen.
Barnsteen drijft op zoutwater en bij storm spoelden daarom kleine brokjes losgewoelde barnsteen aan op de kusten van de Oostzee-landen.
In de prehistorie werd de barnsteen al gebruikt voor sieraden en betalings- of ruilmiddel.
Later kwam men erachter dat door een wollen lap over de steen te wrijven deze elektrisch geladen werd.
Daarom heeft barnsteen ook een soort magnetiserende werking.
Barnsteen werkt in op het derde chakra en is daarom werkzaam op het maag-darmkanaal
Maar door zijn verwarmende werking kan hij ook voor aandoeningen aan de luchtwegen en verkoudheden gebruikt worden.
Als draagsteen, maar ook simpelweg een glas water drinken, waar een tijdje een barnsteen in gelegen heeft.
Voor kindjes, die last hebben met tandjes krijgen, is de barnsteen ook goed.
Er zijn zelfs bijtringen, waar een barnsteen in is verwerkt.
Toen ik hem kocht twee jaar geleden was ik vooral geïnteresseerd in de energetische werking van barnsteen.
Hij bracht mij een stuk rust en evenwicht in mijn eigen angsten, de claustrofobie.
Ook versterkt hij het gevoel van eigenwaarde en zelfbewustzijn.
Barnsteen geeft je de nodige levensenergie en het gevoel, dat je in het zonlicht staat.
Het dragen van barnsteen zou verder een nieuwe liefde of vriendschap mogelijk maken.
Vanuit de middeleeuwen was het ook een beschermer tegen negativiteit, demonen, het Boze oog.

Kopal is een soort barnsteen, dat ook veel verkocht wordt(ook soms als barnsteen)
Dit is alleen veel jonger, (een à twee miljoen jaar oud).
Het wordt ook veel gebruik voor het maken van wierrook.
Russisch barnsteen wordt gesmolten uit heel kleine brokjes barnsteen, waarbij dan vaak insecten worden ingevoegd:))

14 opmerkingen:

Morgaine zei

Apart dat je het net weer over de barnsteen hebt, die draag ik al heel lang en is een steen die gewoon bij mij hoort, mijn barnsteen is gespleten pas geleden maar gereinigd en wel is hij nog steeds krachtig, ik draag hem samen met de hand van fatima aan mijn ketting of mijn pols ;-)

Een heerlijke steen die ik graag draag, warmte idd naast dat het ontstekingen wegneemt etc. :D

XXX

Lutje zei

Deze steen ken ik, en ik vindt hem prachtig...
Ik kende wel de werking niet...

gerdaYD zei

Zelf heb ik van mijn lefla ooit zo'n barnstenen ketting gekregen en heb ze altijd graag gedragen. Nu ik die mooie uitleg van je kreeg, en weet waarvoor de barnsteen staat, wordt ze me dubbel zo lief. Dankjewel assayya!

klaproos zei

wat een prachtige werking heeft zo'n barnstenen ketting assaya:-)

dat wist ik niet..
wondermooi

Marlou zei

Goedemorgen Assaya,

de barnsteen... Wat is dat toch een wonder! En wat heb je er een fijn verhaal overgeschreven. Nu vind ik het nog meer een wonder.

Ik had vroeger wel een barnstenen hanger.
Maar... in de loop der jaren is die verdwenen.

Na het lezen van jouw blog zit ik er nu over te denken om te kijken, of er zich weer eentje bij mij aandient!

Fijne dag vandaag, Marlou


.

christiene zei

Deze steen ken ik niet mooie uit leg er van.
Weer een weetje meer.
Fijne dag, Christiene

Fluitenkruid zei

Ik heb er ooit eentje gekocht vanwege de helende werking op de luchtwegen.Ik ga 'm maar weer eens opzoeken.

fotorantje zei

die tranen zien er wel heel zonnig uit!
mooie steen is dat.
ik heb ook diverse stenen maar weet daar niet zoveel uitleg over.
Barnsteen heb ik niet, wel eentje die qua kleur er toch heel goed op gelijkt.
Heel interessant allemaal

Pasula zei

Mooie steen, een vriendin van me draagt 'm vaak. En ja ik vind de warme uitstraling ervan prachtig. Ik heb zelf een ring met barnsteen, niet zo vaak om maar zo af en toe, ja.

Roelien zei

Dat zou echt een steen voor mij zijn: zon, maag/darmen, calustrofobie, warmte, energie. Ook je verhaal over hars uit bomen, gedragen door water, maar toch een soort steen: past helemaal bij me. Mooi. Dank je. Het is alsof een deel van de energie als overkomt.

Groet Roelien

curieuzeneuzemosterdpot zei

blijf heerlijk in het zonlicht staan, assayya, met of zonder barnsteen!

fijne avond,

wim22 zei

Interessant om lezen!
Ik droeg ooit een bergkristal.
Ik was een tijdje 'gebruiker' van halfedelstenen. Maar als man is het niet zo evident om met halskettingen rond te lopen...

OT, uit eerlijke interesse: die 'extra' huisbewoners, hoe word je die gewaar? Je hoeft niet te antwoorden hoor, als je dat liever niet wilt.

callemie zei

dan heb ik dit hoogdringend nodig!
liefs

Jet zei

Mooie uitleg van de barnsteen , heb er ook eentje ergens liggen .
Maar nadat ik dit gelezen heb , krijgt hij toch een andere betekenis .
Liefs Jet.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails