donderdag 3 december 2009

Bloedmaan



Vannacht heb ik de maan niet gezien door de bewolking.
De nacht ervoor, toen de maan vol was, gaf ze in de heldere vrieslucht een prachtig schijnsel van licht, getooid in een halo.
Bloedmaan.
De naam suggereert zoiets anders dan de bijna transparante maansteenachtige bol gisteren aan de nachtelijke hemel.
De naam komt uit de tijd dat mensen nog afhankelijk waren van alles wat de natuur en daaromheen hen bood.
Ook het varken, dat de hele zomer gemest was op het hok, met gekookte roggebrij en aardappeltjes, achtergebleven na het rooien en gezocht door de dorpskinders.
Ook de eikels in de herfst werden verzameld voor de varkenstrog tot de koude dag in de voorwinter als de huisslachter langs kwam.
Het had iets ritueels, waarbij ieder zijn plek en zijn taak had en de buurvrouwen ’s avond kwamen helpen met het draaien van de worsten, de mannen bij het afhouwen en het pekelen.
Het bloed werd opgevangen en vermengd met roggemeel en spek gekookt tot bloedworst.
Deze werd bewaard in linnenzakjes, die afgesloten werden met een houtje van de vlier.
Men ging op het eind van de avond niet met lege handen naar huis.
De winter kon nog lang zijn.
Ik las vandaag, dat omstreeks deze tijd ook het islamitische offerfeest is.
Dat een deel ervan naar de voedselbank gaat, naar diegenen, die het moeilijk hebben.
In wezen is dit ook de essentie van de bloedmaan.
Overleven en het opkomen en ondersteunen van de zwakkeren.
Het symbool van deze maan is de vlier.
De vlier, nu zonder blad, bloesem of bes, laat ons de overgangsfase van dood naar nieuw leven zien, het afsluiten van iets voor er een nieuw begin gemaakt kan worden.
Die periode van kwetsbaarheid vraagt ondersteuning, om door een moeilijke tijd geholpen te worden op weg naar een nieuwe lente:))

12 opmerkingen:

Lutje zei

We moeten toch alles nemen zoals het komt, daar zijn nog altijd geen uitvindingen voor....

Morgaine zei

Na kerstmis, blijft het alweer langer licht! ;-) Elke dag wat langer, en dat is een hele verandering, dus laat maar komen, voor die tijd ben ik toch nog met teveel bezig, andere dingen.

Over de bloedmaan wist ik natuurlijk al en dat moet een bedrijvigheid zijn geweest vroeger... de sterksten halen de lente weer, wet van de natuur!

XXX

Marlou zei

Wat een fijn verhaal, Assaya...
Ik houd van de maan.
Als ik de maan zie, word ik blij en zeg ik tegen mezelf: kijk de maan is er, alles is veilig.

Dagdag!
Groetjes van Marlou

klaproos zei

wat een mooie maan is het ,
we lten het maar gaan want sommige dingen kun je niet veranderen hé.
het zij zo, laat het maar op je af komen,

maak er een fijne dag van assaya

xxx

Martine zei

Vannacht was wel heel bijzonder, ik stond in de regen naar de maan te kijken die door de bewolking heen toch zichtbaar was.
Ik hou niet van regen maar hiervan heb ik genoten.
XXXm

Fluitenkruid zei

Wat heb je dat mooi uitgelegd, ik wordt vaak 's nachts wakker bij volle maan, dan voelt het alsof ik al uitgeslapen ben.

gerdaYD zei

Le soleil a rendez-vous avec la lune
Mais la lune n'est pas là et le soleil l'attend
Ici-bas souvent chacun pour sa chacune
Chacun doit en faire autant
La lune est là, la lune est là
La lune est là, mais le soleil ne la voit pas
Pour la trouver il faut la nuit
Il faut la nuit mais le soleil ne le sait pas et toujours luit
Le soleil a rendez-vous avec la lune
Mais la lune n'est pas là et le soleil l'attend (...)
© Charles Trenet

Just Me zei

Je beschrijft het altijd zo mooi, ik zie het zo voor mij. De buren die elkaar helpen, de worsten die gedraaid worden, de bloedworsten, het linnen zakje afgesloten met dat houtje van vlier…

callemie zei

nooit van gehoord maar ik ga nu geen eikeltjes rapen hoor
laat alles maar op me afkomen!
knuf

Anoniem zei

Mooi om te lezen , ik had er nog nooit van gehoord .
Lieve groet Annie

curieuzeneuzemosterdpot zei

niet alleen de maan zit verstopt achter de wolken, 't zonneke ook? :-))

bloedmaan, slachtmaand, offerfeest, ..

't zijn wrede tijden?

Pasula zei

Erg mooi stukje Assaya, op het verhaal van de bloedworst na dan *gruwel*
Ja in deze wereld zou het mooi zijn als een ieder in staat is om een paar anderen te helpen, dan is het niet voor niets dat je geleefd hebt.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails