maandag 23 november 2009

Zaaien in de woestijn



Op de zolder liggen op bladen allerlei zaadjes te drogen.
Pompoen,courgette,watermeloen, aubergines paprika, en nog wat pitten van avocado’s en papaya’s
Is dat voor onze tuin, vraagt mijn lief, en schrikt van de hoeveelheid, want courgettes en pompoen zijn niet zijn favoriete groenten.
Nee, zeg ik, ik ga zaaien in de woestijn, in de Sahara.
-???-
Ik leg uit dat ik een Belgische site gevonden heb, die een project ondersteunt in Afrika.
(het project breidt zich uit naar Azië en Zuid-Amerika)
Men helpt de bevolking met het aanleggen en onderhouden van school- en familietuinen in oa de vluchtelingenkampen van ZW Algerije.
Men kent daar tweeseizoenen, het herfstwinter( sept-januari) seizoen, wanneer er sla,uien, bieten,wortels en peterselie verbouwd kan worden en het lente-zomer seizoen van februari tot en met augustus, wanneer het te heet is voor groente en er alleen tropische groente verbouwd kan worden.
De tuinen zijn er al, het land is zo groot.
De grond vermengen met een bodemverbeteraar, die het water vasthoudt, is ook makkelijk.
Maar voor de vaak dure zaden hebben de mensen geen geld.
En wat is voor mij simpeler dan de eigen gekweekte groenten bij het schoonmaken te ontdoen van de zaadlijsten, deze niet weg te gooien in de groene klikko, maar af te spoelen en te drogen op een bord of serveerschaal.
Ze dan met etiketje in een zakje te doen, en deze zakjes in een envelop naar het verzameladres in België te sturen, dus het kost behalve een klein beetje inzet, alleen een postzegel.
Dit jaar was ik net te laat met sturen,hij was al onderweg naar Afrika, maar met de volgende zending gaan mijn zaadjes vast mee.
En mijn tuin, die nu sluimerend de winterrust ingaat, zal volgend jaar weer nieuwe vruchten, nieuw zaad brengen:))

15 opmerkingen:

gerdaYD zei

Een héél mooi initiatief, en het moet fijn voor je zijn te weten dat volgend jaar JOUW zaadjes daar nieuw leven brengen...

kruidje zei

Ik stuur mijn eigen zaadje naar Afrika.. in Januari gaat werner weg naar senegal

klaproos zei

wat een mooie gedachte dat daar alles gaat groeien en mensen zelf verbouwen,
prachtig assaya,

veel succes.
liefs

christiene zei

dat moet je een super goed gevoel geven om op deze wijze te helpen
Een fijne dag Assayya.
Groetjes Christiene.

Marlou zei

Prachtactie!

Fluitenkruid zei

Wat een mooi initiatief! Wat zal dat allemaal daar snel groeien met zoveel zon.

Lutje zei

je bent een prachtmens, dat merk je aan de dingen waar jij mee bezig bent.

Martine zei

Wat een mooie gedachte dat jouw zaadjes niet alleen je eigen gezin maar ook andere gezinnen in de wereld voeden.
XXXm

Morgaine zei

Het is jammer dat het zaad waar ik mee te maken heb op zijn tijd, niet valt te drogen, sterker nog, dan is het juist niet meer levens vatbaar? (A) hahaha ;-)

Nee zonder dollen, een heel mooi initiatief :D

XXX

curieuzeneuzemosterdpot zei

dis is een heel mooi initiatief!

't is altijd plezant om je eigen groenten, fruit, kruiden, .. te kweken, zeker in de woestijn moet dat een uitdaging zijn!

Lutje zei

een super-leuke dinsdag voor je

colourfullflowergirl zei

Wat idd. een mooie gedachte: zoals Martine het beschrijft....
Dag mooi mens!!!Liefs!!

wim zei

Aha, dat ken ik.
Mijn schoonmoeder spaart al enkele jaren zaden van meloenen, pompoenen e.a. Die stuurt ze dan op naar een professor of zo, hier in Belgie, die ze dan meeneemt naar Afrika.
Het hoeft niet altijd ingewikkeld of groots te zijn om nuttig en effectief te zijn.

Petrus Spronk zei

zaad is van iedereen, we kunnen het daarvoor overal naartoe sturen. Goed idee. and thanks for your encouraging remarks you left on my blog......

文章 zei

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,聊天室,情色,a片,AV女優

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails