maandag 2 november 2009

Jachtmaan


In oude tijden was dit, na het binnenhalen van de oogsten, de tijd om de bossen en velden in te trekken om te jagen zoals de oervoorouders al hadden gedaan om aan voedsel te komen.
De tijd was gunstig, de herten waren bronstig en lieten zich horen, de konijnen en hazen waren hadden zich in de zomer overvloedig vermeerderd en watervogels verzamelden zich voor hun wintertrek.
De jachtmaan blijft net als de oogstmaan lang groot en vol hangen laag in de lucht en lichtte vroeger ook zo de jagers bij.
Hier werd een keuze gemaakt, wat sterk en slim genoeg was om te ontkomen en de winter door te komen, of wat geveld, geslacht en opgegeten werd
Nu is jagen een overbodige luxe geworden, de laatste haas bij ons op het veld, houdt al jaren de “hobbyjagers”uit de stad voor de gek
Nee, deze maan heeft vooral te maken met het jagen in spirituele zin, met ons zelf, wat wij in ons vizier hebben en wat we willen laten lopen, in onze relatie, in ons werk, in ons leven.
Alles wat je deze zomer , deze oogsten hebt vergaard, wat mag blijven en wat wordt geofferd als niet levensvatbaar.
Waar wil je mee het nieuwe jaar, een volgende lente in?
Jachtmaan heeft ook te maken met transformeren.
Niet voor niets is het symbool van de jachtmaan, de wijnstok, waaraan de druiven komen, die tot wijn getransformeerd kunnen worden.
Transformeren is een proces, geen werkwoord.
Ik lees het wel eens en ik betrap mezelf erop, dat ik het zelf ook wel gebruik: ik transformeer.
Nou, echt niet.
Transformeren is iets dat buiten jouw macht gebeurt, onder invloed van iets buiten jezelf of door inzichten.
Het heeft te maken met je wil, je ego los te laten en de tijd zijn werk te laten doen, zoals bij het druivensap, dat langzaam rijpt tot wijn  en het gemalen graan, dat als deeg wordt tot brood in de oven.
Laat al het goede van deze zomer zich in jou transformeren zoals de tijd in vaten doet met mooie wijn :))

15 opmerkingen:

yfke zei

ik hoef me nu niet meer te verbergen
uitleg nu op mijn log
liefs yfke

yvette zei

help...mijn ego ligt op de loer...fijne week lieverd
yvette

kruidje zei

Ik heb niets met jagen, maar wel met oogsten.
Die inzichten die ik krijg, zorgen ervoor dat ik mag transformeren.
En ik wordt veelal aangeraakt!

Marlou zei

Mooie uitleg, van het transformeren.
Is me nu eindelijk duidelijk...

Je hebt zoveel kennis en zoveel wijsheid...

Liefs van Marlou

gerdaYD zei

Het heeft te maken met je wil, je ego los te laten en de tijd zijn werk te laten doen...
Zo mooi verwoord assayya, jij weet altijd de juiste beschrijving te vinden!

Morgaine zei

Ik heb het gisteren allemaal gelezen, hahaha en nu staan er maanfoto's hoe de jachtmaan vol word :O

XXX

Fluitenkruid zei

Mooi hoe alles samenvalt en ik het al meer begin te begrijpen, nee eigenlijk mijn gevoel en intuïtie durf te volgen.

christiene zei

Je hebt het mooi uitgelegd
Assayya bedankt hier voor.

Harnett-Hargrove zei

Sometime we transform so very slowly that we awake one morning and notice the 'magic', other times we change in an afternoon. Thoughtful post, well taken. -Jayne

Lutje zei

dat klopt, transformeren is als goeie wijn, hoe ouder hoe beter....

Tineke zei

Assayya, wat leer ik toch steeds weer nieuwe dingen dankzij jou. Ik kijk er steeds naar uit weer een nieuw bericht van je te lezen. Ik wens je voor nu en alle dagen veel wijsheid en blogplezier toe!

curieuzeneuzemosterdpot zei

zijn we niet constant bezig met transformeren??

.. groeien .. veranderen .. evolueren ..

.. mens zijn? :-))

Jasmine zei

Thank you for explaining. I got a fright when you mentioned hunting yesterday. Google translate is not very clear at times :)

Martine zei

Ik was ook op jacht afgelopen nacht maar met de camera en niet met het geweer.
Interessant wat je verteld over transformatie. Dit is mijn jaarthema op de academie dus ik ga je tekst overnemen om daar evtl. iets van te gebruiken.
XXXm

Just Me zei

Mooie uitleg over de afgelopen volle maan, JachtMaan.
Ik wou dat ik het net iets eerder had gelezen en aan de andere kant, denk ik, dat datgene waar ik mee bezig was tijdens de Volle Maan ook met dat thema te maken had.

Ik ben het met Marlou eens en zeg: Jij hebt zoveel kennis en wijsheid, ik lees het met plezier en verlang naar het moment dat ik deze wijsheid vanuit mezelf kan vertellen aan anderen, zoals jij dat doet.

liefs,

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails