woensdag 4 november 2009

De appelcake van mijn tante



Een ander appelgebak brengt me terug naar mijn jeugd.
Mijn tante Jeanne kocht of bakte met de gezinsverjaardagen geen taart of gebakjes.
Mijn tante bakte appelcake.
Terwijl de visites het huis vulden, kwam uit de oven de een na de andere gevulde cakevorm, terwijl tante met de garde de slagroom klopte.
Ze was ongekend lekker, die appelcake.
Mijn moeder heeft ook eens een vruchteloze poging gedaan om met het recept  zo’n cake te maken.
Jammer, maar helaas,hij smaakte wel, maar het benaderde in de verste verte niet tante Jeanne’s appelcake.
Nu, veel later, heb ik begrepen, dat ze er met de ingrediënten, ook haar gevoel voor traditie, haar wijsheid en haar liefde instopte.

Benodigdheden

1 kilo appels
citroensap
200 g boter
200g witte basterdsuiker
4 eieren
200 g zelfrijzend bakmeel
mespunt zout
1 eetlepel kaneel

Schil de appels en snijd ze in blokjes, besprenkel met citroensap tegen het verkleuren
Klop de boter met suiker en zout en meng er een voor een de eieren door.
Schep de appelstukjes en de kaneel erdoor.
Spatel dan in gedeeltes het zelfrijzend bakmeel erdoor.
Vet een springvorm of een met bakpapier beklede brownievorm in, en bestuif deze met bloem.
Schep het deeg in de vorm en bak op 160 graden in een voorverwarmde oven(1 ½ uur)
Laat de cake na het bakken op een taartrooster afkoelen en serveer nog warm met licht opgeslagen room:))

16 opmerkingen:

Lutje zei

dat klopt; je kent het spreekwoord:
met liefde gemaakt dat smaakt!
Ik denk dat het hééééééééééééél lekker was.

Pasula zei

Heerlijk die familierecepten, doet je ook weer denken aan vroeger, lekker nostalgisch. :D

gerdaYD zei

Jaaaa assyya, ik begrijp geloof ik wel waarover jij het hebt. Mijn tante bakte ook taart naar eigen recept, en mijn zus (die toch een keukenbolleboos is) kon de unieke smaak ervan maar niet in haar baksels krijgen. Raar hé? Dus het zal inderdaad wel niet aan de ingrediënten, maar aan de liefde liggen waarmee je tante kokerelde!

kruidje zei

die moest ik al maken op mijn 10 de!!
Niet altijd met plezier, maar mijn moeder was nog al ziekelijk, lag met haar rug op bed en dan als oudste had ik bepaalde taken.. waaronder deze dus.. verplicht, op zijn minst een keer per week heb ik deze taart gemaakt.
Ik stak de schijfjes appel in de cake en klaar is die.
Als ik nu taart bak, is het dus een ander!!

Jasmine zei

ihank you

Fluitenkruid zei

Het taartgen heeft bij jullie een generatie overgeslagen? Bij ons ook, want mijn zus kan heerlijk koken en bakken. Mijn moeder en ik dus niet, maar wij zijn weer goed in andere dingen :-)

griet zei

ja ik ruik het hier ook al hahaha dat hebben wij met dikke koek.
hier bakken ze heel veel dikke koek is ook van vroeger en nog steeds heeeeerlijk .
ik heb net een groentesoepie gemaakt ruikt ook lekker xxxx knuff van mij xxxxxx

Tineke zei

Oh, wat een lekker receptje. Wat heerlijk dat er in jouw familie zo'n lieve talentvolle tante was. En wat leuk dat je over haar wilde schrijven. Ik ga je recept zeker een keer uitproberen, het lijkt me super. Dank je voor het delen.

Martine zei

Je wil niet weten hoeveel taarten en cakes ik in mijn leven al gebakken heb. Deze ziet er errug lekker uit.
XXXm

Morgaine zei

Oh ja, zo maakt mijn moeder nog steeds weleens als een toetje of iets later bij de koffie een clafoutis, ohhhhhhhh zooo heerlijk!

(ik zeg altijd ze heeft een clitoris gemaakt ;-))

XXX

klaproos zei

mmmmmmmmmmmmmmmmm
assaya,
wat een feest om te zien zeg :-)

ik zou graag even proeven :-)

* hap*

hmmmmmm wat lekker

xxx

curieuzeneuzemosterdpot zei

de appelcake van tante jeanne wordt wereldberoemd, dankzij jou! :-))

laat het smaken, assayya!!

Marlou zei

Ha! Jij weet vast wel, die dit recept voor mij gaat maken...

Lijkt me heerlijk...

Dagdag, liefs van Marlou

gerdaYD zei

Appeltaart en het heelal
To make an apple pie from scratch, you must first invent the universe.
(Carl Sagan)

Maak er een lekkere dag van assayya!

Lutje zei

ik kom nog een stukje nemen ;-)

lenie zei

ik heb zoveel appels ..
ga gelijk aan de slag ...
heerlijk recept wat ik allang weer was vergeten , maar was zo lekker ..
thank's meis ...hier kan ik wat mee ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails