dinsdag 6 oktober 2009

Vlindervrij


Het iets minder warme weer noodde vorige week  tot werkzaamheden in huis.
De zolder verder opruimen in dit geval.
Aan de grote stenen muur komt een ophangsysteem met planken om de meer dan duizend boeken in dit huis te bergen.
Verder komt er een grote tafel met mijn naaimachine erop, het is lastig om die beneden altijd weer op te moeten ruimen, als je net met iets bezig bent.
Terwijl we een plank van muur af schroefden, zagen we net onder de plank, verscholen in de schaduw ervan een vlinder, misschien ooit in de zomer door de open deur naar binnen gefladderd, bijna verdroogd tegen de muur.
Ik voelde meer dan dat ik het zag, een heel kleine beweging van een van de voelsprieten.
- Hij leeft nog!!-
Heel voorzichtig heb ik mijn hand erbij gehouden, tot hij zachtjes op mijn vinger zat, mijn ander hand als een huif erover om de vleugels niet te beschadigen.
Zachtjes ben ik de beide trappen afgelopen, bewust van dat kwetsbare, dat kleine leven tussen mijn handen.
In de open tuindeur heb ik mijn handen geopend, naar het licht.
De vlinder fladderde naar boven, tot een stipje de lucht in.
En mijn hart buitelde van blijdschap en vloog mee op vleugels van geluk:))

15 opmerkingen:

Morgaine zei

Oh wat prachtig is dat altijd weer om een vlinder onbeschadigd buiten te kunnen zetten, dat doe ik ook zoveel mogelijk als de kat mij niet voor is geweest.

XXX

Fluitenkruid zei

Hier zijn het meestal lieveheersbeestjes die ik buiten zet.
Dus je was ook lekker in huis bezig.
Duizend boeken, wat heerlijk zo'n 'bibliotheek' in huis.
Laat je ons een keertje je poppenhuis zien?
groetjes Jannet

klaproos zei

een vlinderke op weg naar de hemel

mooi hé assaya,
ik ben ook altijd blij als ik dat kan doen ,

xxx

gerdaYD zei

In de tuin zag ik een vlinder op een grote boterbloem
En ik nam 'm heel voorzichtig in m'n hand
Maar ik merkte dat-ie bang was, dus ik liet 'm gauw weer gaan
En hij vloog meteen terug naar Niemandsland
Want, voor hem zijn er geen grenzen, niemand vraagt wat hij gaat doen
En hij weet waar je de mooiste plekjes vindt
Ik weet best dat ik jaloers ben, maar ik zou graag, net als jij
Willen zweven op de adem van de wind

Papillon, Papillon, Papillon
Neem me mee naar je plaatsje in de zon
Leer me dansen op de bloemen en vertel me je geheim
Laat de mensen toch gewoon weer vrolijk zijn
Papillon, Papillon, Papillon
Ik ging zomaar met je mee, als ik dat kon
Zeg me alles over liefde, als ik naar de wolken ga
Dan vlieg ik met jou m'n dromen achterna

En hij vloog over de bergen, over land en over zee
Alle kleuren van de regenboog voorbij
En hij bracht de mensen vrede, en ze riepen: 'Papillon
Waren wij maar net zo zorgeloos als jij'
Hij zag Hollands tulpenvelden, alle rozen van Versailles
En de bloemenweelde van het buitenland
Alle geuren, alle kleuren, ach, hij kent ze uit z'n hoofd
Omdat hij van al z'n bonte vrienden houdt

Plotseling kwam er een schaduw voor de zon
En de schrik sloeg om z'n vlinderhart
Maar het was alleen een grote luchtballon
Geluk gehad, Papillon

Lieve vlinder, mag ik mee over land en over zee
Naar de zon, Papillon, Papillon


---ooOoo---

Er saß still auf einer Blume, so ein kleiner Schmetterling
Und ich nahm ihn ganz behutsam in die Hand
Doch da spürte ich sein Zittern, und ich lies ihn wieder frei
Und ich rief ihm nach, flieg in ein schönes Land

Denn für dich gibt's keine Grenzen, und dich hält auch niemand auf
Und du bist so leicht, du fliegst im Windeshauch
Und ich war ein bisschen neidisch denn er flog nur so drauf los
Und ich wünschte mir so sehr ich könnt das auch

Papillon, Papillon, Papillon
Flieg mit all meiner Liebe davon
Trag den Funken der Hoffnung in jedes Herz hinein
Laß die Menschen wieder frei und fröhlich sein

Papillon, Papillon, Papillon
Ich währ gern so wie du, Papillon
Denn du fliegst über Grenzen und Mauern mit dem Wind
Und du schaffst es das wir alle glücklich sind

Und im Geist sah ich ihn fliegen, über Land und über Meer
Und die Menschen sah'n ihm freundlich lächelnd zu
Und sie hörten auf zu streiten und sie riefen: "Papillon
Wir währn alle gern so unbeschwert wie du"

Er sah Hollands Tulpenfelder und die Rosen in Wehrsai
Und in Deutschland blühte das Vergissmeinnicht
Englands blaue Blume Hoffnung in Matinee der rote Mond
Alle Blumen dieser Welt im Sonnenlicht

Papillon, Papillon, Papillon
Flieg mit all meiner Liebe davon
Trag den Funken der Hoffnung in jedes Herz hinein
Laß die Menschen wieder frei und fröhlich sein

Papillon, Papillon, Papillon
Ich währ gern so wie du, Papillon
Denn du fliegst über Grenzen und Mauern mit dem Wind
Und du schaffst es das wir alle glücklich sind

Plötzlich sah ich den Schatten über ihm
Und ein schwarzer Vogel stieß herab
Doch mein Freund schwebte unversehrt davon
Glück gehabt, Papillon

Papillon, Papillon, Papillon
Flieg mit all meiner Liebe davon
Trag den Funken der Hoffnung in jedes Herz hinein
Laß die Menschen wieder frei und fröhlich sein

Papillon, Papillon, Papillon
Ich währ gern so wie du, Papillon
Denn du fliegst über Grenzen und Mauern mit dem Wind
Und du schaffst es das wir alle glücklich sind

Manchmal wünsch ich mir so sehr ich könnt für immer bei dir sein
Flieg davon Papillon, Papillon
© Nicole
MOOI!!!

kruidje zei

een heel fijn gelukkig gevoel.. als een vlinder haar vrijheid weer krijgt en daarin je zelf ook een stuk vrijheid weer gunt.

griet zei

heerlijk die intensiteit van jou ,ik herken iets van mezelf daarin op een andere manier .
het maakt dat je meer geniet van de kleine dingen .
ja er zitten zooi kanjers in hoor in onze familie weet je in deze tijd leven heel veel mensen alleen voor zichzelf, en soms is het gewoon heel fijn om iets voor een ander te betekenen.xxxxxxknuffie van mij xxxxxxxxx

Jasmine zei

A beautiful picture , and beautiful poem of GerdaYD - paplillon :)

christiene zei

Dat zo iets kleins zo mooi kan zijn
en zo,n groots gevoel kan geven.
Groetjes Christiene.

callemie zei

ooooooooooooooooo die heeft dan geluk gehad dankzij jou daad !
liefs en fijne avond!

Rinkje zei

Goedenavond Assayya.

Hee mooi hoor zo een klein geschenk.
ik heb mijn zolderraam altijd op een kier staan en menige vlinder is daar aan het overwinteren.
vindt ze ook wel eens levenloos, jammer is dat.
Ik wens je ook een hele fijne nieuwe week toe.

Knff van Rinkje.

Tineke zei

Wat een klein wonder gebeurde daar op jouw zolder. Mooi beschreven... Dank dat je het met ons wilde delen!

Anoniem zei

Heerlijk he zo'n zolder , ook ik heb de zolder tot mijn beschikking voor mijn hobby's , de naaimachine staat er ook , je kan de boel lekker laten liggen , maar ik maak het er ook gezellig .
Wat ik ook heerlijk vind is dat ik er een hangmat heb , daar lig ik ook wel eens lekker in te lezen , dat is genieten .
Ook ik heb soms vlinders op zolder ,die ik lang na de zomer nog tegenkom , en dan natuurlijk vrijlaat , een heerlijk gevoel.
Liefs Annie

curieuzeneuzemosterdpot zei

ik begrijp je vreugde, assayya, maar ik heb het er een beetje moeilijk mee.

ttz .. met het 'vrijlaten' van je vlinder.

dieren volgen hun intuïtie.
jouw vlinder zat niet zomaar op jouw zolder. hij/zij had daar een goeie reden voor!

ik vrees dat je vlinder verplicht is om een andere zolder te gaan zoeken waar ie wel rustig zijn/haar ding mag doen??

dit is geen verwijt naar jou toe. jij hebt jouw intuïtie gevolgd. :-))

Assayya zei

@ mijn zolder is verwarmd, een vlinder kan daar niet overwinteren.
een dier dat per ongeluk naar binnen vliegt, zoals ik een mus laatst zag in paniek zag vliegen door een supermarkt, zoals deze vlinder, door de open deur vlak bij de vlinderstruiken.
dat is in mijn ogen geen intuïtie maar verdwalen:))

Pasula zei

Erg mooi geschreven Assaya. Het deed me wel wat.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails