maandag 12 oktober 2009

Veranderingen


Toen ik gister mijn doek in een extra laag gesso had gezet, (ik had gekozen voor olie verf) en daarna een eerste onderlaag in menglagen olieverf had opgezet, zat ik met thee en koekjes de grondschetsen in mijn schetsboek te bekijken.
Ik kon nu nog alle kanten op, maar ik wist al, wat het moest worden.
Ineens kwam mijn lief binnen, te vroeg eigenlijk.
Hij had de verjaardag ook afgebeld , lekker bij de stallen bezig geweest en net als ik gespijbeld.
Vandaag zijn we gezellig met zijn beidjes geweest, lekker rustig.
De jarige was 80 jaar geworden en zijn dementieproces gaat de laatste tijd steeds sneller.
Mijn schoonzus raakt hier langzaam haar man kwijt en krijgt een kind weer, dat weer alles moet leren en het net zo snel weer vergeet.
Alles weet hij nog van vroeger maar het kortetermijn geheugen is weg.
Gister was voor hem ook niet leuk geweest, te druk, te veel prikkels.
Vanmiddag hebben we gepraat over dingen, die nog dicht bij hem stonden.
De tuin, de dieren, de aardappels en het graan op het land.
Het is hun laatste verjaardag in het boerderijtje
Morgen krijgen ze de sleutel van hun bejaardenappartement.

De foto hierboven is van een walnotenboom.
Bij de Bach Bloesems is de Walnut de remedie geschikt om belangrijke, maar soms verwarrende overgangsfases makkelijker door te komen.
Om dan wat meer grip op het leven te krijgen:))

11 opmerkingen:

Morgaine zei

Het gaat zoals het gaat, ik hoop dat ze snel kunnen wennen op hun nieuwe stek, en zich daar ook thuis gaan voelen.

Loslaten en accepteren en soms is alles ondersteboven gooien ook weleens goed ;-)

XXX

Indigo zei

Genietend van de rust die uitgaat van jouw log, heb ik weer even lekker bijgelezen. En wat is er véél moois bij jou te lezen!

Off topic; Jij was de eerste, dus als je mij je adres wilt mailen, zijn de DE punten voor jou!

liefs Indi

Jasmine zei

Hello :))

I found a few blogs that seem to be having an October blogfest where each blog offers a herbal alternative remedy for cold and flu. I thought of you straight away. Wouldn't it be wonderful to try a European or global equivalent?

http://methowvalleyherbs.blogspot.com/2009/10/october-blog-party-bio-regional-herbs.html

klaproos zei

zo gaan de dingen hé assay,
da's zo gek...
sommige dingen wil je liever vergeten, andere dingen nooit...

de een wordt vroeg dement de ander niet tot op z'n sterfbed, het leven is een groot wonder...
hoe de dingen lopen en elkaar en naast elkaar..
gek je blijft je erover verwonderen
en niks gebeurt zó maar...

curieuzeneuzemosterdpot zei

je voelt hier de warmte als je over de jarige schrijft!

't is vreselijk om iemand te zien aftakelen. maar liefde overwint ook dat 'probleem'!

Lutje zei

Soms is het allemaal niet zoals we willen.
Het staat ons allemaal te wachten.

gerdaYD zei

Ik begrijp waar je het over hebt, wij komen hetzelfde tegen met de ouders... en het is moeilijk en hard iemand te zien veranderen in een kind...
Sorry hoor, maar liefde ovenwint niet àlles, het is en blijft een vreselijk ziekte...

Fluitenkruid zei

Wat moet dat moeilijk zijn als je partner weer kind wordt. Niet alles meer samen kunnen delen, wat overblijft zijn herinneringen.
Een nieuw huis zal ook weer moeilijk zijn, een vertrouwde plek kwijt.
Het is soms maar goed dat we niet van tevoren weten wat ons te wachten staat.

kruidje zei

Ik begeleid hier ook een ouder echtpaar op leeftijd en wordt hierin ook met dementie geconfronteerd.
Het is inderdaad heel moeilijk, ook als partner om hier mee om te gaan.
Fijn dat ze er hulp bij krijgen

Alice zei

Dementie is een moeilijk iets vind ik. Niet alleen voor de persoon zelf maar zeker ook voor de omgeving. Mijn oma wordt 91 in december en is flink dementerend. Ze woont nog in haar eigen huis (al meer dan 60 jr) en kan daar blijven door de thuiszorg. Ze herkent mij niet meer en soms zelfs haar eigen dochter niet.
Ik hoop alleen voor haarzelf dat ze niet naar een verpleeghuis hoeft. Ze heeft een sterk karakter en zal niet meegaan in andermans regelmaat.
Heel veel sterkte Assayya voor je familie. En lekker blijven schilderen, daar kan je zo lekker veel in kwijt :)))
liefsss
Alice

kruidje zei

http://www.ted.com/talks/willie_smits_restores_a_rainforest.html
hier kan je de film zien!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails