maandag 26 oktober 2009

Sweet sweet honey


Vooral de afgelopen weken heb ik een gat geslagen in mijn voorraad honing, die ik in augustus heb gekocht.
In de thee, op brood,soms gewoon een lepel koninginne-gelei
Onbewust bewust voelde ik de helende werking ervan.
Honing is de oudste zoetstof, die we kennen, maar ze wordt al veel langer ingezet in de geneeskunst.
Voor wondgenezing is oa vooral de lindebloesemhoning belangrijk.
Honing heeft ook een positieve werking op lever, hart en bloedvaten
Maar ook heeft ze een remmende werking op kankercellen.
Mijn paarden krijgen honing door de appelazijn, die ze krijgen.
Honing verzameld in de buurt, waar je woon, helpt het immuunsysteem tegen allergieën, omdat het in geringe mate de allergene pollen bevat, die bij jou in de buurt voorkomen.
Voor mij waren vooral de rustgevende eigenschappen belangrijk.
Doordat honing serotine in de hersenen vrijmaakt, is het met een beker thee of een glas warme melk met een lepel honing makkelijker de slaap te vatten.
Al met al reden genoeg om bij-zonder zuinig op de bijenstand te zijn:))

16 opmerkingen:

gerdaYD zei

Inderdaad assayya, laten we héél zuinig op de bij en haar voortbrengselen zijn, want zoals we nu haar natuurlijk habitat naar de verdoemenis aan het helpen zijn, zal er binnenkort niks meer te genieten vallen van die sweet seet honey...

Wij bijen met ons bijtjes
in zwermen en in rijtjes
wij zuigen honing uit de kelk
't is zo zoet zo zacht
't is goed voor jou
en iedereen (...)
© Herman Van Veen

Morgaine zei

Honing, zo heb ik mijn kind suiker laten minderen als tip uit het wicca kookboek overigens van Scot Cunningham, neem een lepel honing een uur voor je gaat eten, dan laat je andere suikers staan of je zoete trek verdwijnt ;-)

XXX

Marlou zei

Aha!
Dát is het...

een lepel honing door mijn avondthee...

Dat ik zo'n eenvoudig huismiddel nou toch helemaal vergeten ben!!!

Ik ga het vanavond doen.
Heerlijke zoete goede nachtrustthee met een lepeltje honing!

Liefs van Marlou

yvette zei

dag lieverd......tot over een week...heb het goed
yvette

kruidje zei

ik ga ook maar eens aan de honing!!
er is iets hardnekkigs dat niet weg wil

klaproos zei

ik ben niet zo'n zoet vrouwke assaya, en ene pot honing kan hier wel een jaar mee gaan,

soms vind ik het wel lekker maar meestal té zoet,

ja we moeten zuinig zijn op onze bijtjes :-)

xxx

christiene zei

in deze tijd een glaasje thee met wat honing .
Lekker zoet.
Ja hoe kun je zuinig
zijn op de bijtjes.
groetjes Christiene.

Fluitenkruid zei

Ik ga straks een lekkere pot honing op mijn werk uitzoeken en vanavond voor Roos thee met honing maken.
Fijne dag!

Martine zei

Ja, laten we heel zuinig op de bij zijn.
Zojuist las ik ook weer die oude indianenspreuk op een andere site:
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realise that we can't eat money. ~Native American Indian Cree proverb~
En dat geldt natuurlijk ook voor de laatste honingbij.
Ik wens jou een zoete dag.
XXXm

Alice zei

Honing is al heel lang in mijn leven :). Als kind mocht ik geen suiker (vanwege allergieen)en dus werd het honing. Nu gebruik ik het idd in de thee :)) mmm lekker met rooibos of met venkel thee. Op brood doe ik het niet zo snel, het plakt zo !!
liefssss

colourfullflowergirl zei

honing is voor zoveel dingen te gebruiken. Leve de bij-tjes!!

Jasmine zei

Honey is a fabulous remedy aid. Locally grown vegetable are better for you for the same reasons.

curieuzeneuzemosterdpot zei

ik hou niet van zoet, maar de biekes zie ik graag vliegen. ;-))

zoete avond, assayya,

Anoniem zei

Je hebt helemaal gelijk. Honing is ook superlekker, ik grijp vaker naar de nutella maar dat is meer gemakzucht, dat loopt niet zo makkelijk van je boterham af ;-) maar ik zal de honing weer eens opzoeken.

Pasula zei

Eh de vorige reactie was dus van mij, Pasula

ria39 zei

opdat ik in de toekomst eens wat meer je blog zou komen bezoeken, voor alle interessante tips, ga ik meteen een link zetten op mijn blog.
En daarna maak ik mezelf een kopje thee met lekkere honing.

heel boeiende lektuur,
bedankt en
goede nacht assaya

ria

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails