maandag 19 oktober 2009

Rouwen is een werkwoord

Ornithogalum umbellatum
Star of Bethlehem- Bachbloesem29
De balsem voor de ziel

Als er iemand, die je dierbaar is overlijdt, volgt onherroepelijk het rouwproces.
Voor ons ook.
En ik kan al mijn stenen bij me dragen, alle bloesems en kruiden nemen die ik ken, helende energie geven, allemaal oké, maar ik moet toch dwars door de rauwe pijn van het verlies heen, dat is de enige manier.
Ik draag overigens wel de danburiet bij me en ik heb  Star of Bethlehem druppels van de Bach Bloesems niet alleen zelf genomen, maar ook bij de honden in het drinkwater gedaan.
Rouwver-werk-ing, de naam zegt het al, is een actief proces, dat je in fases ondergaat.
De eerste stap was de het definitieve einde, het begraven en daarmee weten, accepteren, dat hij echt weg is en niet meer terug komt.
De tweede stap zit in het bewust ondergaan van de pijn deze dagen, de lege mand- pijn- geen hond meer naast ons op de bank, zelfs al vangen de andere honden dit heel aandoenlijk op- pijn- de stilte, omdat je zijn geblaf mist- pijn- niet meer schooien om een stukje van mijn koek- pijn- het niet meer aaibaar, voelbaar zijn- de aller-scherpste pijn.
Mijn lief en ik voelen deze pijn, dit verdriet allebei en kunnen er gelukkig over praten, want het wegstoppen ervan, daar zou je zelfs ziek van kunnen worden.
We hoeven even niet flinker te zijn, dan we ons nu voelen.
De derde stap zijn de aanpassingen, de veranderingen.
Daar gaan de andere honden ook een actieve rol in spelen.
Zij hebben op dit moment ook verwarring met een nieuwe rangorde in de groep, Lysah lijkt het leiderschap weer op zich te nemen, maar dan moet ze ook vaker beneden zijn.
En ze vindt de warmte en rust op mijn kamer zo fijn, de tijd zal het leren.
Omdat ik ze twee aan twee uitlaat en er maar twee los kunnen lopen, ga ik nu meer rouleren in de groep.
De vierde stap, “het verlies een plekje geven”.
Tijd heelt niet alle wonden, maar gauw zullen de herinneringen aan de elf jaar mooie en ook ondeugende momenten de trieste laatste dagen doen verbleken:))

18 opmerkingen:

Lutje zei

11 jaar is al een hele tijd, veel sterkte....

callemie zei

ja ik vrees voor dit moment
ons mie is al 13 en ik mag er niet aan denken
sterkte hé
knuf

Marlou zei

Lieve Assaya,

Je woorden zijn mooi en je doet het goed.
Sterkte met alles....


Dag lief Dikkie Dik...
Je hebt de beste baasjes gehad!


Warme groeten van Marlou

.

kruidje zei

En natuurlijk klopt het ook.. Geef jezelf maar de tijd voor!

gerdaYD zei

Afscheid

Wanneer je
afscheid neemt
van een vriend
dan treur je niet
want wat je het diepst
in hem bemint
kan klaarder voor je zijn
bij zijn afwezigheid.
De bergbeklimmer
ziet ook beter de berg
vanuit de vlakte.
© K.Gibran

STERKTE lieve meid...

Morgaine zei

Rouwen is zeker weten een werkwoord, iets waar je ook tijd voor moet nemen, daar denkt men dan weer niet aan als je een baas hebt... tijd om te ver-wer-ken ...

Heel veel sterkte de komende tijd.

XXX

klaproos zei

wat beschrijf je dat mooi assaya

afscheid komt in elk mensenleven voor hé,
ik moet er ook nog niet aan denken maar hier staat het ook te gebeuren,

xxx

christiene zei

elf jaar dat vlak je zo maar niet uit.er gaat geen dag voor bij dat je er niet aan denkt.er komt een tijd dat je er met een glimlach aan terug denkt aan jou lieve kleine hond.Neem de tijd.
groetjes Christiene.

Fluitenkruid zei

Lieve Assayya,
Je beschrijft zo letterlijk hoe het gaat. En het niet meer aaibaar en voelbaar zijn doet bij mij ook het meeste pijn. Ik heb besloten om te huilen wanneer ik de tranen voel prikken want het helpt.
dikke knuffel voor jullie allemaal

Jasmine zei

My dog died 5 years ago. At first it felt like losing my child, confidant, best friend. She was 16. She had lived in University towns with me, been on holidays, traveled to festivals. Basically, everywhere I went, she did too. But I only have happy memories of her. She had a long happy life and everyone she met loved her. I hope you reach this soon. But grief does have to happen. Its natural.

yvette zei

Anneke, echt ik zit hier met tranen in mijn ogen. Even tussen de middag op de Heliomare computer...normaal doe ik dat niet, maar nu werd ik er heen getrokken...en lees ik dit..och er valt niets te zeggen want je pijn is jouw pijn. Maar zo herkenbaar, Het is zo kaal zo onherroepbaar zo leeg zo verdrietig. Meissie ik wens je heel veel sterkte en ik denk aan je. Wat mooi ook hoe je beschreef hoe de Reiki dan al aangeeft dat het voor het zacht maken is.
Ook dat is heel herkenbaar en heel belangrijk om te kunnen onderscheiden.
nogmaals een hele warme knuf. Ik zou willen dat ik dicht bij je woonde!

yvette

colourfullflowergirl zei

Lees net je logjes van de laatste tijd...Ook wij hebben dit al vaker meegemaakt en weten hoe je zo'n beestje gaat missen. Sterkte ermee Assaya. Ook onze overleden dieren hebben eeen plekje in een stukje bos in onze tuin. Zo zijn ze altijd dichtbij. Fijn als je daar de ruimte voor hebt. Een warme omhelzing...Colourfullflowergirl

curieuzeneuzemosterdpot zei

op papier lijkt het allemaal zo simpel?

de werkelijkheid is heel wat anders ..

ik wens je heel veel sterkte, assayya.
geef jezelf de tijd die je nodig hebt!!

Lutje zei

goedemorgen, nog een fijne dinsdag

griet zei

hay lieverd
wat verdrietig voor jullie,om zo'n maatje kwijt te raken .
ik kan me voorstellen dat het moeilijk is voor jullie ,want afscheid nemen van zo'n lief beest is moeilijk . xxxxxxxknuffie en sterkte xxxxxxxxxxxxx

assyma zei

gecondoleerd met het verlies van je lieve hondje, assaya

het brengt bij mij ook dingen naar boven van mijn lieve beestjes...
ze zijn maar zo kort in ons leven, maar geven ons zo verschrikkelijk veel...

sterkte meisje

jans zei

Ik wens je heel veel sterkte!!

Alice zei

Neem alle tijd die je nodig hebt. Een hond is een zo dierbare kameraad ... Moet er zelf niet aan denken de mijne te verliezen.
Sterkte lieve Assayya !!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails