maandag 5 oktober 2009

Oogstmaan


Gister was de volle maan hier niet zichtbaar door de vele regen die viel.
Maar het bewustzijn ervan was er wel.
Dit was vroeger de tijd van de laatste oogst, waarbij mannen en vrouwen op het velden en in de gaarden bezig waren het laatste, wat er nog groeide, binnen te halen.
De knollen, de aardappelen, bieten, de laatste groenten in de hof (de tuin), appels, peren, druiven, noten
Ze werden hier bijgelicht door de volle oogstmaan, waardoor ze tot diep in de nacht konden doorwerken.
Hierna was het oogstfeest, waarbij men zich nog eenmaal helemaal lekker vol kon eten met verse groenten en fruit, weggespoeld met het versgebrouwen bier.
Hierna kwam een tijd van soberheid en spaarzaamheid, de schuren, zolders en voorraadkelders waren gevuld voor de winter en het zaad voor het volgend voorjaar werd zorgvuldig bewaard.
Oogstmaan staat vooral in het teken van de appels en de appelboom
Als je een appel doorsnijdt, zie je de vijfpuntige kern, een pentagram (of de ster der wijsheid, zoals de zigeuners zeggen)
Vier punten, aarde, lucht, vuur en water en het vijfde, de spirit, de oneindigheid, de eeuwigheid, die alles verbindt.
Oogstmaand heeft dan ook te maken met de oneindigheid, de onsterfelijkheid.
Vorige week met mijn nieuwe kleindochter, bloed van mijn bloed, in mijn armen, was ik me bewust van mijn eigen onsterfelijkheid.
Schakel in een reeks schakels, verbonden door de kringloop van het leven.
Niets stopt zonder meer, het zaad voor morgen is er al en wordt gekoesterd en zorgvuldig bewaard:))

15 opmerkingen:

Lutje zei

Dat is een mooie gedachte....

Die appel ga ik straks eens opensnijden als ik er 1 vindt.
Intressant om te lezen.

kruidje zei

ik gun je om echt oma te zijn.. wat zal jij trots op zijn
In de chineze astrologie heb je 5 pijlen misschien komt daar ook de pentagram vandaan..

klaproos zei

heerlijk om te weten

ik ban vannacht op stap gegaan en heb in de peel foto's gemaakt:-)

waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaauw
kicken aan een stuk door, én een vos gezien :-)
wat was dat gaaf ..
oogstmaan.....

onthouden maar :-)
xxx

gerdaYD zei

Wat is dit mooi geschreven, assayya! Het beeld van je kleinkind combineren met de pitjes van nu en de oogst van volgend jaar... petje af hoor!

Morgaine zei

De maan is mooi! Ik heb gisteravond vanuit het keukenraam foto's gemaakt, komt binnenkort wel van de camera af ;-)

Prachtig stukje over de oogst en laat ik nu net zaterdag appels mee genomen hebben en ja bij volle maan eerst doorgesneden en er even bij zitten mediteren :-))

Geniet van jouw bloed wat doorgegeven is, we zijn idd symbolisch onsterfelijk!

XXX

Tineke zei

Assayya, wat mooi geschreven! Ik kom zeker nog een keer terug om dit bericht opnieuw te lezen. Dat heb ik trouwens vaker bij je berichten. Dan lees ik, denk ik, kom ik terug, lees ik weer en denk ik opnieuw....

Fluitenkruid zei

Wat brengt de komst van een nieuw mensje toch veel teweeg. Mooi.

christiene zei

Wat een mooie uitleg Assayya.
Groetjes Christiene.

callemie zei

wel spijtig dat ik dit niet eerder wist dan had ik misschien er ook van kunnen genieten
ik snij meteen ook een appel door!
liefs

Loes zei

Ooo dat is een mooi loggie, heel fijn om te lezen.

Fijne maandag!

Liefs Loes

Imna zei

Mooi omschreven Assayya en idd, als zag je de maan niet, je voelde hem wel degelijk :-)

curieuzeneuzemosterdpot zei

wat zo'n kleinkind allemaal losweekt ..

onsterfelijk zijn we allemaal!
tenminste, onze ziel.

oogst lekker verder, assayya!

van jouw badeend ..
kan ik mij een kleine voorstelling maken? :-)))))

Lutje zei

goedemorgen,
ik ben te vroeg, ik weet 't dus kom ik je gewoon een super-dagje wensen!

Pasula zei

Wow... je hebt stukjes waarvan ik echt kippevel krijg. Dankjewel voor je mooie log en dat jij jij bent.

Houtjetouwtje zei

Wat een interessante log. En wat vind ik het leuk om te lezen hoe ze "vroeger" nog volgens de natuur leeefden!

Fijn weekend!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails