donderdag 8 oktober 2009

kurkuma, zonnekracht vanuit de aarde


Gistermorgen heb ik weer een aantal heel dikke courgettes ingemaakt.
Het gaat nu om de laatste exemplaren, het is een bereidingsproces van twee dagen.
Het schoonmaken, pekelen om het vocht eruit te krijgen, azijnmengsel maken en opgieten, een nacht laten staan, koken en in potjes gieten.
Voor de smaak en kleur heb ik deze keer kurkuma, koenjit of geelwortel gebruikt.
Als alles klaar is, is het net of de zon in de glazen potjes schijnt.
Kurkuma ken ik al heel lang uit de Chinees/Indonesische keuken, ook in de Indiase curry’s wordt deze specerij gebruikt.
Dat het niet alleen een keuken”kruid”is, maar ook geneeskracht biedt, is dan heerlijk meegenomen.
De kleur geel, die de wortel krijgt, als men hem heeft laten broeien, geeft aan, dat hij zijn grootste werking heeft op het maagchakra of zonnevlecht.
Zwaar verteerbare of vette maaltijden vervolgen hun weg makkelijker door het maag-darmkanaal, door toevoeging van kurkuma.
Mensen, die last van hun maag of veel maagzuur hebben, moeten wel voorzichtig zijn met het gebruik ervan
Ook heeft kurkuma een positieve werking op de lever en galblaas.
Omdat de lever de gifstoffen reguleert, heeft kurkuma een naam als ontgifter.
Ook hier weer, bij lever en gal(steen)klachten, niet gebruiken.
Dat een teveel in de zomer zonnesensibiliteit kan geven.
Dat mensen, die bloedverdunners slikken ook beter geen geelwortel kunnen nemen.
Er is echter zo’n ellenlange waslijst van positieve dingen, die je aan kurkuma toe kunt schrijven, (dit is gebleken uit jarenlange proefondervindelijke waarnemingen) dat de positieve aspecten ruimschoots opwegen tegen de negatieve.
Er is al veel onderzoek en positieve ervaringen bij dieren gedaan, alleen nog niet bij mensen.
Ik ga hierbij daarom op mijn gevoel af, dat de grootste kracht van kurkuma de balans is, die hij geeft.
Dat hij daarbij ook een hulp is in de weerstand tegen de verkoudheden en griep, die mogelijk kunnen komen.
Het mooie vandeze geelwortel is dat de kracht van de zon(het geel) en die van de aarde(de wortel) gebundeld worden:))

UPDATE:Courgette zoetzuur

1kg courgettes
2 dikke uien
50g (zee)zout
50ml inmaakazijn
350g suiker
I bosje grofgesneden selderij
3tl kurkumapoeder
3tl mosterdzaad

Kleine courgettes kunnen ongeschild blijven, ik heb mijn dikke reuzen wel geschild.
Snijd de courgette doormidden en haal het zachte merg en de pitten eruit.
Snijd daarna in kleine stukjes.
Snijd de ui in halve ringen of kleine stukje, dat is een eigen keus
Doe die in een schaal en strooi het zout erover, dit minstens 2à 3 uur laten staan, daarna in een vergiet afspoelen en uitlaten lekken, eventueel droogdeppen met keukenpapier.
In een schaal doen .
Ondertussen azijn, suiker,selderij, kurkuma en mosterdzaad in een pan aan de kook brengen, 5 minuten doorlaten koken.
Schenk het zijn mengsel over de courgettestukjes in de schaal en laat dit een nacht intrekken.
De volgende dag.
Breng alles aan de kook en laat dit 5 minuten zachtjes pruttelen.
Schep met een schuimspaan de met sodawater schoongemaakte potjes vol met het groentemengsel
Kook het kookvocht in tot er een stroperige massa overblijft en giet dit over de groente in de potjes.
Deksels goed afsluiten;)

14 opmerkingen:

gerdaYD zei

Niet alleen ben jij een crack in het telen, maar blijkbaar ook in het verwerken van je oogst lieve assayya!
Heerlijk. Jouw log doet me aan die gelukkige dagen van weleer denken, toen moeder dat ook deed...

kruidje zei

leuk hoe jij de groenten klaar maakt.. Het moet ook voldoening geven .. dus jij ook aan de kurkuma!

callemie zei

zo heb ik het nog nooit gedaan misschieen eens het proberen waard!!!!

christiene zei

Het is prachtig om die potten zo te zien en dat je het zelf gamaakt hebt je hebt weer een fijn voorraadje.
Groetjes Christiene

Boomwhisperer Ruerd zei

Mmm doet me aan m´n tijd in duitsland denken waar nog volop geweckt werd. Ouderwets degelijk werk. Mijn complimenten dat jij al die moeite neemt.
Ergens jammer dat dit bijna verloren is gegaan in nederland, al zijn er gelukkig nog mensen zoals jij die dit in ere houden.
En kurkuma wunderbar kruidje ook om zelfgemaakte paella te maken!

hartsgroet ut Sneek

Boomfluisteraar Ruerd

Lutje zei

Heerlijk en gezond lijkt me dat...waar is de tijd naar toe dat ik ook deed....

Morgaine zei

Die zoet zure courgette lijkt me wel wat, zal binnenkort eens zien of ik dat kan maken :-))

Wat betreft het gebruik van kruiden of eten van bepaald voedsel, ik laat mij altijd leiden door mijn geest en hart, die vertellen het vanzelf wel ;-)

XXX

Tineke zei

Wat leer ik toch steeds weer nieuwe dingen van je Assayya. Dank je wel voor je wijze lessen.

colourfullflowergirl zei

Is kurkuma hetzelfde als gemberwortel?? Dan weet ik een beetje hoe het smaakt.
De gevulde potjes staan al zo gezellig!!

Assayya zei

@nee, kurkuma is hetzelfde als koenjit en geel wortel.
je vindt het in toko's, maar ook bij de buurtsuper in het conimexvak:))

Jasmine zei

I will have to try this.

Turmeric is also a wonderful anti-inflamitary .

Lutje zei

Goedemorgen,
ik kom langs om je een prachtige vrijdag te wensen

Marlou zei

Hai Assaya...

weer terug in het land, kom ik even bij je buurten.
Je hebt niet stil gezeten lees ik.
Mooie blogjes geschreven.
Ik moest even kiezen bij welke ik een reactie zou plaatsen.

Het is deze geworden, de ode aan de KURKUMA!

In een boek, dat ik kreeg na mijn kankersituatie (Eten tegen kanker) staat, dat kurkuma een kankerremmend bestanddeel heeft: curcumine

Natuurlijk zit kurkuma zo goed als dagelijks in mijn voedsel.

Ik ben blij met je recept.

Dagdag!

Liefs van Marlou


KURKUMA,

Anoniem zei

hallo assayya (mooie naam)

ik heb genoten van je zonnige potjes... en zeker de inhoud
Ik had toevallig ook een big courget thuis, eerlijk gezegd wilde iik het weggeven omdat ik geen raad wist maar nu wel dankzij jou...
Ik ga zeker dit recept proberen, en zal elke keer aan je denken :P
Dit gebruik ook bijna elke dag in mijn eten (misschien iets teveel (1a2 tl in elke gerecht)

bedankt Assaya...
liefs van Hanifa

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails