dinsdag 13 oktober 2009

Franse lelies , oranje en bijzondere vrouwen


De morgen was zo zonnig en vol beloften.
Ik ben een paar uur in de tuin bezig geweest.
Vanmiddag trok de lucht dicht en viel de regen.
Mijn doek staat op de ezel te wachten op nieuwe verf.
(wat gaat er veel verf in zo’n groot doek zitten)
Daarom weer even verder met mijn schrijfwerk, zoals iedere keer in verloren uurtjes.
Het werkschema heb ik losgelaten, dat was te strak
Ik ga dan al schrijvend  naar het Frankrijk van de 18e eeuw
Hoewel ik direct in mijn hoofd contact maak, zou ik zo graag
de aarde daar (weer) onder mijn voeten willen voelen
Zoveel wat ik tegenkom, dat nooit in de geschiedenisboeken vermeld werd, zoveel tegenstrijdigheden.
En ik zie zoveel overeenkomsten met deze tijd.
Een land in een economisch en financieel dal.
Een jonge dauphin, die koning wordt door geboorte, maar niet door capaciteit en met te veel eigenzinnigheid en afstandelijkheid om echt binding met het volk te krijgen
Een meisje, jonge vrouw, grootgebracht in een cultuur om machtige mannen te huwen, met een te groot hart om in de schaduw van de troon te leven, te verstrikt, te gebonden.
Ik kom zulke mooie vrouwen tegen op mijn zoektocht.
Vrouwen in alle lagen van de bevolking, allemaal met een eigen missie, al waren ze zich daar soms niet eens van bewust.
Waarom hebben wij en onze kinderen,onze dochters,
deze dingen nooit geleerd, staan in de geschiedenisleerboeken boeken alleen de mannendaden?
Het zou zo belangrijk zijn voor het zelfbewustzijn, de ontwikkeling van veel vrouwen, te weten,
dat ook wij de geschiedenis bepa(a)l(d)en:))

13 opmerkingen:

Rinkje zei

Goedenavond Assyya

Hee wat een genot zeg dat je dat ook mee beleefd echt mooi hoor.
Heb vanmiddag heerlijk het grasgemaaid de heg gesnoeid en de schuur opgeruimd.
Ik wens je nog een hele fijne avond toe.

Knff van Rinkje.

Fluitenkruid zei

Misschien gaat jouw boek daar verandering in brengen?

curieuzeneuzemosterdpot zei

wat ..

als god een vrouw is??

we leven in een mannenwereld en dat zal niet zo snel veranderen.
niemand verliest graag zijn/haar macht. :-((

klaproos zei

als vrouwen het voor het zeggen zouden krijgen denk ik dat de oorlog uitgebannen is,:-)

geen moeder laat haar kind vermoorden door zoiets zinloos denk ik

xxx

Morgaine zei

De vrouwen hebben toch hun rol in boeken etc. lijkt me... Er worden nog steeds films van gemaakt, Queen Elizabeth lijkt me geen kleintje bijv.

Of andere dames. Maar toen was toen en vele vrouwen waren de rechterhand van hun man.

XXX

gerdaYD zei

Vrouwen aan de macht? In onze huidige kapitalistische maatschappij zou dat niet zoveel uitmaken vrees ik, het is het héle systeem dat verandert zou moeten worden... en dat doe je met béide sexen... just my 2 cents, lieve assayya.
Ik hoop dat je aan je schrijven veel plezier beleeft, en wij later, aan het lezen van je mooie werk!

Lutje zei

Wij zijn de geschiedenis!
;-)

Marlou zei

Hai Assaya...


Ik kom je even een fijne dag toewensen.
Dagdag!

Liefs van Marlou

Assayya zei

@ geen machtsovername, dat schrijf ik ook niet, maar meer het eigen bewustzijn.
niet alleen maar de rechterhand van iemand zijn, maar vanuit eigen kracht leven:))

christiene zei

Assyya het word een mooi boek
en dan om te lezen hoe ze toen leefden vooral de vrouwen
Veel schrijf plezier
groetjes Christiene.

Pasula zei

Helemaal mee eens, vaak bepaalden de vrouwen en roepen de mannen. ;-)

kruidje zei

In ons zelf zit ook die eigenwijsheid en die veranderingen. Een boek heb je niet nodig om het verhaal helder te maken. Vrouwen weten op zachte manier het verschil uit te maken.. dat is toch eigenlijk prachtig!!

ria39 zei

Je bent meer dan een bezige bij,
met zoveel dingen tegelijk bezig.
Zoveel zaken die je boeien
en waarmee je aan de slag gaat.

Ik wens je vreugde in alles wat je doet, Assyya

fijn weekend,
ria

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails