donderdag 22 oktober 2009

Brouwsels


Wat is de temperatuur ineens gedaald.
's Nachts slaap ik weer onder mijn dikke veren dekbed, het zomerbed is alweer in een hoes op zolder.
gister heb ik een aantal kastanjes verzameld.
In stukjes gehakt,  langzaam pruttelend in een kom met vet of was in een waterpan, zal er een heelkrachtige zalf ontstaan, die vooral een versterkende werking heeft op de aderen.
hij helpt ook goed bij spataderen en aambeien.
Verder kon ik de smeerwortelplanten, die ik dit voorjaar als zaailing uitgeplant had, als een volwassen plant oogsten.
Vooral de wortels hebben mijn interesse.
Op dezelfde manier als bij de kastanjes maak ik smeerwortelzalf, die vooral ingezet wordt voor pijnlijke, stijve of overbelaste spieren en gewrichten.
Mijn zoon zal oa een goede afnemer zijn, denk, ik want het helpt bij sportblessures, waarbij je kunt denken aan pijn door overbelasting van schouders, nek, gewrichten,spieren, polsen,enkels en knieën.
Verder geeft het ondersteuning bij jonge kinderen, die in de groei zijn, de zg groeipijn:))

19 opmerkingen:

Lutje zei

Zo heb ik in oostenrijk beverzalf gekocht en ze helpt...

yvette zei

wat duurt dat lang hè voordat de zalf klaar is ( je moet het toch uren laten warm worden voordat de substantie er in kan?)Ik heb een keer gehad dat de glazen pan geklapt is..omai wat een troep. Het was brandnetel/smeerwortel zalf. Ik zit nu aan de tijm tinctuur die Yvonne gemaakt heeft,,,beetje griep.

Marlou zei

Goedemorgen Assaya,

dat is mooi: ik heb steeds zo'n last van mij linkerpols. Misschien is smeerwortelzalf iets voor mij!

Laatst had ik een kruidenworkshop en heb toen madeliefzalf en duizendbladzalf gemaakt.

Ben alleen vergeten waar het ook al weer voor was.
De madeliefzalf is naar de kleinkindjes gegaan. Die helpt voor allerlei kleine ongemakjes.

Maar die andere...
Geen idee...
Misschien weet jij het?

Liefs van Marlou

gerdaYD zei

Ik begrijp je assayya, ook ik slaap al onder het winters dekbed. En bij deze kou past kastanjepruttelen zeker en vast! Bedankt voor de infromatie, ga er strakjes ook wat rapen in de tuin en wie weet, komt er ook zo'n zalfje van...
Maak er een fijne herfstdag van lieverd!

christiene zei

Ik zie in gedachten het brouwsel pruttelen bij jou.
mooi dat je dat uit de natuur haalt
groetjes Christiene.

ria39 zei

ach, die pijnlijke spieren en gewrichten,ik kan er van meespreken. Maar de natuur zelf
biedt voor zoveel dingen een goede hulp.

mooi en interessant logje,Assaya,

ria

Jasmine zei

We have comfrey in our garden. It comes back year after year. Our compost pot and the bees love it :)

Fluitenkruid zei

Hoi Assaya,
Je bent lekker bezig met de kruiden.
Ik heb heel veel smeerwortel in de tuin en moet altijd mijn schoonmoeder waarschuwen dat wij het geen onkruid vinden en dat ze het er niet uit mag trekken.
Wat een goed idee om er zalf van te maken. Zou je de wortels nu nog kunnen oogsten?
Ik ga eens googelen voor een zalfrecept. Ik koop nu telkens die dure spiroflor met glucosamine voor Roos. Misschien werkt een zelfgemaakte zalf veel beter?
groetjes Jannet

merel zei

Dat van de kastanjes wist ik niet.
Vind dat de temperatuur toch nogal meevalt hoor, vooral gisteren voelde het bijna lente achtig aan

Jet zei

Dat lijkt mij een goed zalfje , lekker voor mijn nek !
Ja het is ineens koud hé, lekker onder een warm dekbed en je bent zo in slaap .
Liefs Jet.

curieuzeneuzemosterdpot zei

heerlijk als je je eigen zalfjes kunt maken, assayya!

@ 't gaat een hele verhuis worden als je gaat emigreren?? :-)))

fijne avond,

kruidje zei

Dag kruiden vrouwtje
leuk hoe jij je zalfjes maken kan!!

callemie zei

nu nog het receptje en dan kan ik mijn spataders ook verzorgen hihihi
weer een weetje bij!
lief sen fijne avond!

klaproos zei

weet je assaya,
dat moet een zó goed gevoel geven als je je eigen zalf kunt maken hé,

ik ben trots op jou
hoe weet je de verhoudingen?

Lutje zei

goedemorgen,
een prachtige vrijdag en voor straks een leuk weekend...

gerdaYD zei

Ik ken een magisch drankje
Weet je wat het is
Een mix van duistere zaken
Hondenpoep en kattenpis
Rooie ui en zompig zand
Koeienoog en tijgertand
Pas op je tellen, wees maar bang
Voor dit gif als van een slang

Spinnenkop, spinnenkop, smerig heksensap
Spinnenkop, spinnenkop, een slijmerige drab
Spinnenkop, pas maar op, doet met je wat het wil
Verandert je in steen, een rat of kikkerdril (...)
© Kinderen voor Kinderen
*wink, big smile*
... maar ik kén jou wel een beetje, lieve assayya, een dergelijk brouwsel zou JIJ nooit maken! Hihi.

Morgaine zei

Stuur mij eens een potje op? Ga ik het testen voor je :P

Ik ben heel blij met mijn vier seizoens texeler en kind ook al slaapt die nog onder tussendek nu, heeft ze niet eens door, hahaha

XXX

Pasula zei

Geweldig hoe jij met de producten van de natuur omgaat!

Marlou zei

Ik wens je een heerlijk en kruidig weekeinde toe!

Liefs van Marlou

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails