woensdag 28 oktober 2009

Appels in het vierkant


Het is niet heel erg Hollands, maar ik vind het heerlijk om een maaltijd af te sluiten met koffie en iets gebakkens.
Lekkerder dan vla, yoghurt, pudding of ijs.
Omdat de appelmand nog steeds (bij)gevuld blijft. stond er gister weer iets appelachtigs op het menu.
Gewoon uit de losse hand bij elkaar getoverd met wat ik in huis had en de oven het werk laten doen.

Appelcarrées

Verwarm de oven voor op 180 C

Benodigd voor 4 stuks.
4 plakjes bladerdeeg
1 zachtzure appel
een handje gedroogd fruit,( ik nam  dadels en vijgen)
wat gemengde noten, (wat van mijn voorraad hazelnoten, een paar walnoten en amandelen)
citroensap
kaneel en een mespunt kardamon
suiker is niet nodig, want het gedroogde fruit is al zoet genoeg.

Terwijl de bladerdeeg ontdooit, schil je de appels en snijd ze in kleine blokjes, met wat citroensap erover tegen het bruin verkleuren.
Hak het gedroogde fruit en de noten in stukjes.
Meng dit met de appels, het kaneel en de kardamon.
Leg op de bakplaat bakpapier of een bakmat.
Leg hierop de plakjes bladerdeeg.
Schep het appelmengsel op het midden van de 4 plakjes bladerdeeg.
Eventueel kun je hier nog een klein klontje boter bij doen
Vouw de hoeken van het deeg naar elkaar toe en plak met wat water op elkaar tot pakketjes.
Dan in het midden van de oven 35 à 40 minuten bakken.
Warm opeten is het allerlekkerst.
Wil je het echt heel feestelijk maken, dan geef je er een bolletje kaneelijs bij:))

13 opmerkingen:

Lutje zei

mmmmm, wanneer stond de koffie klaar :o)

Morgaine zei

hahaha ja dat deed ik vroeger ook vaak en ik bedenk mij of ik hieraan zal beginnen ja of de nee, zit een beetje met tiener die juist wat minder zoet naar binnen moet zien te krijgen ;-)

En als ze door heeft dat het zooooooooo makkelijk is? uhhhh lol...

Ziet er heerlijk uit en ik weet hoe lekker het is, mijn moeder maakte vroeger vaak warme appelbollen voor bij de koffie :D

XXX

gerdaYD zei

Ooooooo en mmmmm en mjammjam en... dankjewel assayya! Niet alleen voor het recept (dat ik aan mijn chefkok leflamand doorgeven zal) maar ook voor dit moment van virtueel genieten!

callemie zei

r een woensdag namiddag na een fiksez wandeling!

Marlou zei

Lijkt me erg lekker.
Inderdaad... met een bolletje ijs er naast...

Mijn moeder maakte vroeger even in een handomdraai Apfelstrudel.
Ik denk, dat de ingrediënten ongeveer hetzelfde waren.
En het was in no time af.

Oh... wat verlang ik daar soms naar!

Gelukkig kan mijn dochter heel goed koken en bakken.

Ik ga haar jouw recept geven en eens kijken, wanneer ik dit heerlijke gerecht ga proeven...

Mooie dag vandaag...
Marlou

.

kruidje zei

Lekker hoor.. dat is smikkelen

griet zei

dat ziet er niet verkeerd uit jammie is dat ook sonja bakker light hahah ik neem niet zoveel toetjes ,omdat er meestal beetje calorieeen in zitten hahaha ,maar af ne toe duik ik er ook in hoor ,ik zag je vloer mooi hoor xxxxx knufff van mij xxxxxxx

klaproos zei

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
mmmmmmmmm
dát ziet er erg lekker uit


* hapje neem *

snotverpielekes het is lekker:-)

christiene zei

Het ziet heerlijk
en het smaakt heerlijk dat word toe kijken.

Fluitenkruid zei

O wat ziet dat er zalig uit en dat zo even gemaakt.
Ik kijk enorm op tegen mensen die technisch zijn en van niets iets kunnen maken in de keuken.
fijne dag

Alice zei

Heerlijk :-) voor bij de koffie mjammie. Maar voor mij niet zomaar na het avondeten, ik krijg een toetje al niet weg ... laat staan deze hap hahaha. Maar ik weet hoe lekker ze zijn, mijn moeder maakt ze ook weleens.

@Morgaine; als je zoete appels hebt, hoef je geen suiker te gebruiken :-).

curieuzeneuzemosterdpot zei

zo'n appelgebakje gaat er altijd in!

wat een smullog, assayya! :-))

maar waarom is dit niet erg hollands??

Martine zei

Desserts, hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Ik eet vreselijk graag en lekker en om dat te kunnen blijven doen heb ik ieder dessert afgezworen. Voor mij alleen maar koffie.
Maar ik kijk er graag naar.
XXXm

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails