maandag 7 september 2009

Vliermoedertje, waar ben je??

De afgelopen week gingen mijn lief en ik op zoek naar vlierbessen.
Om deze tijd zijn meestal alle houtwallen en zandweggen begroeid met zwaar hangende vlierstruiken.
Je ziet de zwarte vlierbessentrossen vaak al van verre.
Maar waar we ook zochten, niet de bessenrijkdom van eerdere jaren.
Het leek of overal de vlierstruiken aan het afsterven waren.
Soms al helemaal dor en kaal, soms met een paar enkele kleine bessenschermpjes erin, die maar niet wilden rijpen.
Waar we anders emmers bessen konden plukken, kwam ik nu met een bodempje thuis.
De legende gaat, dat Vrouw Holle, de dorre boom haar genezende bast, bloesem en sap van de bessen gaf, als cadeau voor de mensen.
Wat is er gebeurd, dat de vlierstruiken hier langzaam afscheid nemen??
De komende tijd ga ik hier wel mijn aandacht op richten:))

14 opmerkingen:

klaproos zei

ik weet het niet, maar het is mij ook opgevallen, en daartegeover staat dat sommige vlierstruiken "bomvol "hangen

maak er een fijne dag van hé.

gerdaYD zei

Ook vlierstruiken blijven niet eeuwig leven... zou het dat zijn? Ik weet het niet. Maar ik hoop dat jij weldra een andere plek boordevol rijpe, lekkere bessen vinden zal!

Wat zou ik graag een droombeeld van een meisje willen zijn
Zo'n meid waaraan echt alles is gelukt
Voor wie je vlier en korenbloemen plukt
En latirus, seringen en pioenen
Die sierlijk loopt en zit en staat en bukt
En die je in haar hals zou willen zoenen
En op een weiland in het verse hooi
Zou ik je mijn verliefdheid laten blijken
De mensen zouden stilletjes staan kijken
En zuchten: Ach wat is de liefde mooi (...)
naar © Robert Long

kruidje zei

mijn bessen hangen te hoog, ik kan er niet bij
Maar zelfs tot aan de zomer toe waren er nog bloesems te vinden.
Ik ben benieuwd wat je tegen komt!

Fluitenkruid zei

Mijn vlier op de tuin hing helemaal vol maar is nu behoorlijk kaal door de vogels. Misschien zijn die vogeltjes die jouw moestuin plunderden nu overgegaan op bessen?
Fijne dag!

Marlou zei

Goedemorgen Assaya...

vliermoedertje...
Ach, ik hoop, dat je gewoon pech hebt en dat de volle vlierbomen ergens anders stonden.

Ik las laatst dat vlierbessap een heel goed anti-griepmiddel is.

In Oostenrijk zei de buurvrouw:
"Der schöne Holunder macht den Mensch gesunder..."
Zij zweert er bij iedere dag een glaasje van het heerlijke sap te drinken.

Ik houd van de geur van de vlier.

Dagdag! Liefs van Marlou

Martine zei

De struik bij de buren hangt helemaal vol en ik ga straks vragen of ik wat mag hebben om te verven.
Ik ben heel benieuwd wat het resultaat zal zijn van jouw onderzoek.
XXXm

Anoniem zei

Mijn broer heeft er ook al heel wat geplukt.Soms weet je het niet waar het aan licht.
Groetjes Christiene.

Jasmine zei

Some years are less to allow the trees to rest. Elder brings so much healing and protection. I wish your elderberries well x

Boomfriend Ruerd zei

Der schone holunder macht den menschen gesunder dat moet ik onthouden, denk dan even aan de tijd in Duitsland dei mensen waren zo OKo bewust nog echt lekker ouderwets.
Ha kwam zaterdag nog een kruidenvrouwtje tegen op de volkstuin en die had vlierbessensiroop. En jede menge kruidenzalfjes zelfgemaakt.
Vergat alleen haar adres mee te nemen jammer.
Maar ging met een tas van tien euro aan waar naar huis.
Veel kruidenthee misschien helpt dat te reinigen en af te kicken van het roken.
Dat zou een mooi ritueel zijn s morgens bij het opstaan thee drinken inplaats van roken lekkere cranberrythee heerlijk gewoon.
Maar ben er nog niet vanaf dus fingers crossed.
NOu ja tymthee smaakt niet echt lekkermaar is wel goed voor de luchtwegen.
Ben blij dat je hier nog bent, en ja hyves is soms erg oppervlakkig al heb ik zo vrienden leren kenne ndie me uitgenodigd hebben.
maar veel mensen hoor je zelden of nooit wat van en met veel vrienden is het niet bij te houden.
Je zet me wel aan het denken, misschie nis het zo leuk om mensen te leren kennen en een tijdej samen op te trekken en elkaar dan weer los te laten terwil je zo via via weer andere mensen leert kennen. Zo doe ik het eigenlijk al jaren, al vindt ik een aantal ouwe getrouwe vrienden ook fijn om contactmee te houden, als een soort 2e familie waar je zelf voor kiest.

Boomfluisteraar Ruerd

Annemarianne zei

Ik blijf het volgen , in de groene ster bij ons moeten er heel veel zijn volgens mijn man .
Het schijnt dat je griep er mee buiten de deur hou , en een natuurlijk antibioticum is
Ben benieuwd.
Lieve groet Annie

Morgaine zei

Raar is dat hé, alles lijkt minder te worden, maar ja de aarde veranderd ook.... over 250 miljoen jaar is het één en al woestijn... zeggen ze...

XXX

curieuzeneuzemosterdpot zei

wat een tegenvaller, assayya!

hier zag ik enkele weken geleden al mensen vlijtig de takken kaalplukken.

Lutje zei

vlier is dus ook heel populair, vroeger al....

fotorantje zei

ja, wat is er gebeurd?
veel mensen met hetzelfde idee, of zou er meer achter steken

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails