woensdag 16 september 2009

Vlierbes, de strijder tegen griep

Het is bewezen, dat vlierbessen antivirale eigenschappen hebben , zowel bij de 'gewone' menselijke griep als bij de vogelgriep.
Het bestrijdt het virus en het heeft een immuunversterkend effect.
Ik heb eindelijkeen paar volle struiken gevonden en er staan nu drie wijnflessen vlierbessen siroop klaar als weerstand tegen de kou en regen die nog gaan komen, en ook de verwachte griepgolf dit najaar.
Annie vroeg wat ik met de vlierbessen deed.
Daarom hierbij het recept.

Vlierbessen siroop

2 ½ kilo vlierbessen
½ liter water
5 kruidnagels, 1 pijpje kaneel, een stukje verse gember(voor kinderen kun je de gember vervangen door een bosje verse munt)
2 kilo suiker( het liefst bruine kandijsuiker)

De kruidnagels,kaneel en gember breng je in het water aan de kook en dan ongeveer een half uur op een laag pitje laten trekken, zeven en aflaten koelen.
Ondertussen haal je de bessen van de steeltjes, verwijder verder wat niet in je kookpot thuishoort en was ze.
Breng ze in je kookpot met het kruidenaftreksel aan de kook, zeef dan door een kunststof zeef of kaasdoek en doe er dan de suiker bij, terwijl je roert tot alle suiker opgelost is.
Laat nog even doorkoken en vul dan de goed met soda schoongemaakt en omgespoelde glazenpotten of flessen met schroefdeksel

Een scheutje siroop in een mok of hittevast glas opgieten met heet water( voor de liefhebber mag er een scheutje whisky ed in).
Dat is een heerlijk slaapmutsje en ook een weerstandbouwer tegen of bij verkoudheid of griep :))

15 opmerkingen:

Lutje zei

Leuke tip, ik ga er altijd kopen, maar het ziet er echt lekker uit....

Marlou zei

Haaa,

eindelijk een fijn recept voor vlierbessensiroop.
Ik heb van de week bij de natuurvoedingswinkel een fles gekocht.
Dat was nog best prijzig. Maar met dit recept kan ik wel uit de voeten!


Als slaapmutsje... da's een goed idee. Scheutje van iets lekkers er in....

Dagdag!
Bedankt, Marlou

klaproos zei

mmmm dat klinkt niet verkeedr assaya,ik neem graag een neutje s ávonds,
dat zouden deze besjes ook wel kunnen zijn :-)

lekker

kruidje zei

Ik heb hier ook al een potje..
Die kleur vind ik al schitterend
Dit weekend gaat mijn vlier heel erg gekortwiekt worden. We hebben een schrijven gehad van de gemeente dat die te veel ruimte in neemt. Jammer he

Anoniem zei

Jij heb je al goed voor bereid.
t,is een goeie tip
groetjes Christiene.

Fluitenkruid zei

De vlierbes wordt mijn grote vriend dit najaar! Ik merk het in de winkel ook dat de vlierbessupplementen heel veel verkocht worden dit jaar, ze worden dan ook goed door mij gepromoot.
Wat ik me afvraag, moet je de flessen verder nog koel wegzetten en hoe lang is dit houdbaar?
Bedankt voor je recept, ik ga het meteen overschrijven.

Morgaine zei

Ik ga straks maar even plukken denk ik in het park... ik vind het nog altijd best eng om dat te doen eerlijk gezegd... zo vanuit de vrije natuur...

Je weet niet wat er allemaal overheen is gegaan...

XXX

Martine zei

Gek hè, dat mensen eerder een antigriepspuit halen dan een vlierplukwandeling maken.
Je recept ziet er heerlijk uit en ik zal het bewaren tot volgend jaar want de vlieren die ik nu heb zijn om te verven.
XXXm

Assayya zei

@ik gebruik zelf de groene ofbruine glazen wijnflessen, daar heeft het daglicht minder invloed op.
de hoge concentratie suiker zorgt voor dat het goed blijft
ongeopend blijven ze minstens een jaar goed in mijn voorraadkast.
geopend zet ik de fles in de koelkast.

gerdaYD zei

Moest vanmiddag bij de dokter zijn
Spuitje anti-griep gehaald
Nou die vogel dee me reuze pijn
En natuurlijk brak de naald
En toen ik douchen zou
Je raadt het reeds:
Stond ik te krijsen van de kou
Nooit geluk
De geyser stuk
Je weet al wat ik wou...
© Kinderen voor Kinderen
... de vlierbessensiroop van assayya!
*wink, big smile*
Maar serieus nu: dankjewel voor het recept!!!

Annemarianne zei

Bedankt hoor ! ik zal zien of ze nog te vinden zijn in de groene ster , de zon schijnt lekker dus ik ga !
Je maakt het wel heel lekker he !
scheutje whisky toe maar .
Maar heel fijn dat ik nu een recept heb ,BEDANKT!
Liefs Annie

Jet zei

Wat een goed recept , weet wel dat mijn moeder dat vroeger ook maakte .
Maar ga dit nu zelf eens uit proberen .

@ je hebt het goed aangevoeld wat mijn gedichtje betreft , bitterheid en ongeloof .

Liefs Jet.

curieuzeneuzemosterdpot zei

ik ben blij voor je dat jij eindelijk je vlierbessen hebt kunnen plukken, assayya!

ik persoonlijk ga ervan uit dat ik geen griep (of andere ziekte) ga krijgen! positieve energie, weetjewel? :-))))

@ in dit geval is het 'big sister'! -))))

Pasula zei

Ben niet zo gek op bessen, de enige soort die ik vaak eet zijn cranberries.

Sunna zei

Dank je voor het recept!
Ik ga van de week ook even op vlierbessenjacht en een potje brouwen.
Liefs ☼

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails