donderdag 24 september 2009

Mijn tuin voedt me


Zo groot als olifantspoten, zegt mijn lief, als hij met een mand vol courgettes in huis komt.
Mijn tuin draagt op aparte wijze vrucht.
De bietjes, wortels en boontjes, die op het schrale gedeelte stonden, waar ook een deel van de paardrijd-bak is geweest, waren klein en onaanzienlijk.
Maar de sla en andijvie groeiden tegen de klippen op, de aardappeloogst was goed.
De kolen mogen nog even doorgroeien.
De boerenkool staat al hoog, de aardbeien bloeien nog steeds en om de twee dagen kunnen we nog plukken met dit warme weer.
De kruiden hangen te drogen en de courgettes,……..tientallen heb ik al geplukt.
Als je even niet oplet, groeit uit zo’n geel blommeke een reuzenvrucht.
Soep, brood/cake,stoofschotels,zoetzuur, jam van alles heb ik al gemaakt.
Deze giganten dagen me uit, om iedere keer iets anders te verzinnen, weggeven kan ook natuurlijk.
Ondertussen heb ik de eerste twee planten opgetrokken, die zijn klaar, de anderen mogen nog even.
Nog even en dan is de grond weer zwart en kaal.
Staan alleen de boerenkoolplanten, waarvan de kippen gretig door het gaas heen proberen te pikken.
Ach, er is genoeg, ze zullen ook hun deel krijgen:))
****
courgettejam:

1 kg schoongemaakte courgettes
1 kg geleisuiker( ik gebruik de 2:1 geleisuiker, dat is minder zoet. dan is het 1/2 kg)
2 citroenen
1 sinaasappel

Schil de courgettes en verwijder het zachte merggedeelte
Rasp ze, evenals de schoon gewassen schil van de citroenen.
Pers de citoenen en de sinaasappel uit.
Breng de courgette, de citroenrasp, het sap ,ondertussen goed omscheppend, aan de kook.
10 minuten laten koken.
Dan de geleisuiker toevoegen en de massa nog 4 minuten goed door laten koken( blijven roeren)

In goed met sodawater schoongemaakte potjes met schroefdeksel doen
Aangebroken potten in de koelkast bewaren:))

12 opmerkingen:

Loes zei

Ja heerlijk is dat als alles zo lekker groeit in je eigen tuin.
En het is nog gezond ook, het komt schoon zonder een od nder middeltje op je bord terecht.
Heb het recept van de jam even overgenomen haha

Fijne maandag!

Liefs loes

Lutje zei

Ik heb dat ook allemaal gedaan, maar sinds ik op een appartementje woon is alles gestopt. geniet ervan, het is veel lekkerder hé

Fluitenkruid zei

Leuk hoe je toch de hangjongeren hebt weten te weren en dit resultaat gekregen hebt. Courgette jam, niet alledaags maar des te leuker. Ik heb straks een heel kookboek a la Assayya. Dankjewel

curieuzeneuzemosterdpot zei

zalig zo'n eigen groententuin!

da's smullen, vers uit de grond! :-))

mijn courgettes gaan de soep in, want de jampottekes staan rijendik opgestapeld in de kelder. ik kan ermee de markt op! ;-))))

overlekkere donderdag, assayya,

gerdaYD zei

Heerlijk hoe jullie van je oogst genieten, lieve assayya!
In je tuin is het beslist wie zaait, maait!
Dankjewel voor het heerlijk recept.
En ook een dikke merci voor je lieve woorden boordevol steun ivm met de ouders...
Maak er weerom een fijn oogstdagje van daar!

kruidje zei

Jij hebt het druk en ik kan me je gelukkige gezicht voorstellen van deze oogst!

Marlou zei

Wat een lekker recept!
Ik heb het meteen naar mijn dochter doorgesluisd...
Zij heeft ook een moestuin en op dit moment een overdaad aan courgettes.
Die sinaasappelsap maakt het extra lekker, denk ik.

Ik kreeg laatst een heerlijke jam van haar, daar zal ook sinaasappel- sap in. Het geeft het zo'n heerlijk extra smaakje.

Dagdag,
liefs van Marlou

Morgaine zei

Eigen tuin is altijd veel meer prettig dan uit een winkel, alleen de courgette jam? Dat spreekt mij totaal niet aan, hahaha

Heel veel plezier bij het verwerken van je groenten uit eigen tuin :D

XXX

Anoniem zei

Wat leuk boerin op je eigen landje.dat lijkt mijn heerlijk eerst het zaaien en dan het oogsten.En dan heerlijke dingen op tafel zetten.
Groetjes Christiene.

Assayya zei

@ik denk dat ik geen boerin ben , ook niet zou willen zijn.
maar het is heerlijk om met de aarde bezig te zijn:)))

Jasmine zei

Courgette jam sounds wonderful. You have reminded me I need to get a copy of the recipe for courgette bread. Divine :)

colourfullflowergirl zei

Wat ben je toch een ontzettend wijze vrouw!! Wat weet jij ontzettend veel!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails