donderdag 10 september 2009

Leeg land

Ik heb deze week echt genoten van het mooie weer.
Lange wandelingen gemaakt door de bossen en over het grote heideveld, het natuurgebied van Staatsbosbeheer.
Ook weer leuke ontmoetingen gehad.
Zo heb ik op een dikke steen naast de kerk een uur zitten praten met iemand over de eens-misschien-ooit woningbouw in ons dorp, de economie en de ontvolking.
Deze ontvolking is in de kustgebieden van Friesland en Groningen al een feit.
Er zal daar minstens een bevolkingsafname komen van 15%
Ook in Zeeuws Vlaanderen, dat zichzelf promootte op een emigratiebeurs.
In Groningen wordt een heel dorp gesloopt, omdat de huizen onverkoopbaar zijn en verkrotten.
De jeugd ziet geen bestaansmogelijkheid en verdwijnt naar de grote steden, waar uiteindelijk ook geen werk voor hen is.
Gemeente besturen hebben jaren geïnvesteerd in uitbreiding en maar niet in aanpassing.
Ook worden er in verhouding minder kinderen geboren, ook bij de allochtone bevolking.
Er moet tegenwoordig langer gewerkt worden, door beide partners, voordat aan kinderen kan worden gedacht.
Gek genoeg vond ik eigenlijk voor mijn vlierbessenprobleem eenzelfde oorzaak.
De struiken verjongen zich niet.
Net zoals ik in het voorjaar na de bloei mijn jasmijn helemaal heb teruggesnoeid ( die nu weer helemaal jong groen uitloopt) werden vroeger de houtwallen ook opgesnoeid, de eiken, de lijsterbessen,de vlieren en de braambossen.
Of er liepen koeien in de weiden , die de bomen kortvraten, paarden lusten de vlier niet.
Het liep dan allemaal weer fris en jong uit.
Nu ook door de bodemdroogte, groeien ze zichzelf dood.
Als een vlier in de zomer nog bloeit is dat geen levensvreugde, maar overlevingsdrang, een wanhopige wens om zich voort te planten.
Maar ik heb ook een tip gekregen, een paar volle echte vlierstruiken, strakjes ga ik plukken.

Trouwens hebben jullie gisteren die prachtige lucht gezien:))

12 opmerkingen:

Marlou zei

Een heel dorp slopen???
Dat lijkt me vreselijk....
Mooie tekst heb je geschreven.

En goed, dat je lekkere volle vlierbessen hebt gevonden.

Succes met het maken van het sap!

Lieve groet van Marlou

kruidje zei

Een boom kan vechten en zal dit ook zeker doen. Ik ben er van overtuigd dat die volgend jaar gewoon weer met bessen zit.
Maar genieten van de natuur is heerlijk!

Fluitenkruid zei

Dat is een zorgelijk verhaal. Roos en ik hebben een paar jaar geleden serieuze plannen gehad om naar Friesland of Groningen te vertrekken maar het gebrek aan werkgelegenheid hield ons toen tegen. En daarna kwam de volkstuin op ons pad. Jammer en zonde van zo'n mooie plek, daar moet toch iets aan gedaan worden?

klaproos zei

sommige gesprekken ontspinnen zich op de mooiste plekken,
leeg land...

het voelt als een titel,
een aankondiging assaya, ik voel dat jij gaat schrijven :-)

xxx

Anoniem zei

Wat een mooie lucht, mooie foto mooi dat de lucht er elke keer anders uit ziet he?
groetjes Christiene

gerdaYD zei

Ziet gij dat dorpje, o zo klein
Haast in het groen verscholen
Zich badend in de zonneschijn
Dat heeft mijn hart gestolen
En telkens als de dorpsklok luidt
Voel ik 'n siddering
De klank brengt vreugd, uit prille jeugd
Weer in herinnering (...)
© Jack Boss

Ook ik denk direct: een héél dorp slopen? Jer houdt het niet voor mogelijk... war zijn we met bezig?
Gelukkig kreeg je wel een goede tip en zal je strakjes leer veel vlierbessen kunnen plukken (hoop ik!)
Maak er iets moois van vandaag hé!

Martine zei

Wat moeten we daaraan doen, de vlieren snoeien?
XXXm

Boomfriend Ruerd zei

Mmm we hebben zoveel genoemn misschien dat we op deze manier weer iets terug kunnen geven door de natuur de ruimte en rust te geven die ze verdient.
Kunnen wij ook weer de seele baumeln laten in de dan vrije natuur, want vaak lijkt het door die verstedelijking toch een beetje op een soort bezet gebied waar mensen de natuur tekort doen omdat ze er geen contact mee hebben.
Zo wordt het tij gekeerd van alle overijverige projectontwikkelaars die rucksichtlos hun gang konden gaan met euro tekens in hun ogen.
DE hausse is gelukkig voorbij en nu dient de natuur zich weer aan zullen we ons bewust worden van haar behoeften?
Wie weet zijn kleine vitale gemeenschappen wel de toekomst!

Mogen engelen je koesteren

Boomfluisteraar Ruerd

Morgaine zei

hahahaha heb je de lucht gezien, heb jij mijn log al gezien van vandaag ;-)

Wat betreft de vlier, eigenlijk wel heel erg logisch?

XXX

curieuzeneuzemosterdpot zei

een bevolkingsafname van 15%??

da's haast niet voor te stellen met 'onze' overbevolkte steden??

ik ben blij voor je dat je overvolle takken vlierbes gevonden hebt, assayya!

Boomfriend Ruerd zei

Hey Anwarunya,

Zag de herfstmannetjes en elfjes weer pronken bij de Xenos en weet je wat ik stuur een elfje naar je toe.
Want ik vin dit een mooie traditie en wil haar graag delen met anderen.
Denk maar even aan de elfenkids and have fun!

Boomfluisteraar Ruerd

Jet zei

Mooi stukje heb je geschreven .
Zie sommige planten ook nog een keertje uitlopen terwijl dat toch niet de bedoeling is .
Maar een heel dorp slopen ??
Wij waren met vakantie in Beekbergen , we zijn ook in naburige plaatsjes wezen kijken , wat mij opviel ( als Rotterdammer ) dat die dorpjes zo klein zijn , daar heb je als je in de stad woont gen benul van .
Vond het wel heel gezellig om daar rond te lopen , ben zelf geboren in Hattem , dus echt een stadsmens ben ik niet .
Maar hoop het beste voor dat dorpje !!

Liefs Jet.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails