vrijdag 18 september 2009

In het web van Grootmoeder Spin

Terwijl de een bij het zien van een spinnenweb de neiging zal hebben het kapot te slaan, zal een ander verrukt zijn door de volmaakte schoonheid ervan.
Het is maar, hoe je het bekijkt.
Daar ligt ook het bijzondere, het magische aspect van het totemdier de spin.
Het was heel apart, hoe ze weer op mijn pad kwam.
Jaren geleden had ik een spinnenwiel, waarop ik veel klossen wol heb gesponnen, maar bij een verhuizing is het beschadigd en weggeraakt.
Ineens, misschien dankzij Anloo, ben ik weer op zoek naar een spinnenwiel.
Wil ik weer draden spinnen.
Ik ben zelfs al aan het knutselen met een spintolletje.
Hoewel wij er meestal niet van bewust zijn, spinnen we elke dag ons eigen levensdraad.
Soms is de draad sterk en regelmatig, soms haperend en dun met vezels en rommeltjes erin, wat er niet in thuishoort, maar altijd spin je door .
Jammer genoeg kunnen we, in tegenstelling tot de spin, niet teruggaan om beschadigingen te herstellen of vooruitlopen op iets wat nog komt.
We kunnen ook niet al spinnende het hele werk overzien, anders gezegd, ons leven als een geheel te zien.
Daarom lijkt de weg, die we gaan soms ons zo ver te verwijderen van dat, wat we eigenlijk echt willen.
Grootmoeder spin leert ons door de mazen van haar web heen te kijken.
Dat barrières niet onoverkomelijk zijn, als je er op een andere manier naar kijkt, dat er een patroon, een plan in alles zit.
Dan is het web ook niet een val is, maar een manier om je te verplaatsen.
De spin onderscheidt zich van de insecten, door haar acht poten ipv zes en twee lijfdelen ipv van drie
De acht, net als de lemiscaat, is het symbool van oneindigheid.
Twee is het getal van de dualiteit, geen wit zonder zwart, geen goed zonder kwaad.
Het is ook het getal van de maan, de Moeder,de intuïtie,de helderziendheid.
Grootmoeder spin legt draden naar andere werelden, laat je dingen zien buiten je aardse werkelijkheid
8 + 2 = 10=1
1 is het vuur, de passie, de kracht, de Vader, 1 brengt je naar het hogere, God of de goddelijke vonk in je-Zelf
Wees je je ervan bewust, terwijl je naar het web van de spin kijkt, als een spiraal van universele energie, dat je verbonden bent met alles, al het leven om je om je heen.
In een oneindig Nu, waar gister en morgen er niet toe doen:))

13 opmerkingen:

Lutje zei

Goedemorgen, intressant om te lezen.
Ik kom je ook een leuke dag wensen.

klaproos zei

wat vertel je dat prachtig assay,
ik ga helemaal me ein j everhaal,
en weet je,
daar waar ik vroeger bang was voor spinnen vind ik ze nu mooi om te zien

dank je wel voor je lieve wensen en wijze raad, water bbij de wijn....
dát zouden meer mensen moeten doen :-)

xxx

kruidje zei

Mijn schippertje - spinnenwiel leeft ook niet meer.
Het heeft me altijd zoveel rust gegeven

Anoniem zei

Mooi om te zien een spin in haar web. voor al buiten. binnen minder
vooral met mist zijn de webjes zo mooi.mooie uit leg in het verhaal.
Groetjes Christiene.

Fluitenkruid zei

Ik las laatst een stukje over de orde van de weefsters. De symboliek spreekt me best aan maar heb aan de andere kant weer iets tegen groepen. Mijn persoonlijke zoektocht gaat gewoon verder..
Mooi verhaal heb je geschreven!
liefs Jannet

Marlou zei

Lieve Assaya,

wat heb je een mooie les opgeschreven.
Ik genoot er van.
Het respect voor grootmoeder spin...

Ik maak nooit een web kapot.
Heb ik ook nog nooit gedaan.
Alleen soms, 's ochtends vroeg in het bos, als je de eerste op het pad bent, dan loop je er ongewild toch wel eens in...

Ik zeg dan altijd:"Sorry, grootmoeder spin..."

Dank je wel voor je wijze tekst!

Dagdag, liefs van Marlou

.

Morgaine zei

De spin is zeer magisch, wat jij vertelt oh zo waar en ik zie nu dat jij mijn spinnenverhaal nog niet gezien hebt hahahaha

http://morgainespassions.web-log.nl/morgaine/2009/09/de-spin.html

:-))

XXX

Martine zei

Je hebt een mooi stukje geschreven.
Ik ga gauw weer een draadje spinnen.
XXXm

Jet zei

Dank je wel Assayya voor je goede uitleg , en nu kijk ik wel heel anders naar een spinnenweb .
En dank je wel voor je lieve woorden op mijn logje .
Moeilijk blijft het maar het is beter zo !
Liefs Jet.

curieuzeneuzemosterdpot zei

mooi verhaal, assayya!

zo heeft iedereen die ons pad kruist, ons wat te leren.

ja, zelfs zo'n klein dingske als een spin. ;-))

gezellig weekend,

Lutje zei

goedemorgen,
Maak er een leuk weekend van hé

gerdaYD zei

k zit me te vervelen,
Wil je met me spelen?
Of heb je soms geen zin?
Dag spin!
Ik zit me te vervelen,
Wil je met me spelen?
Of heb je soms geen zin?
Dag spin!

Wil je me leren aan een draadje te zweven?
En is het moeilijk om webben te weven?
Duurt zoiets lang? Of ben je zo klaar?
Maar wat heb ik eraan, want ik ben te zwaar...
Dag spin!

Ik zit me te vervelen,
Wil je met me spelen?
Of heb je soms geen zin?
Dag spin!
Ik zit me te vervelen,
Wil je met me spelen?
Of heb je soms geen zin?
Dag spin!

Heb jij een vader? En ook een moeder?
Is jouw juffrouw op school ook zo'n lelijk loeder?
Jij bent kleiner dan ik, jij mag alles al.
Jij hoeft niet naar school, want jij kan alles al...
Dag spin!

Ik zit me te vervelen,
Wil je met me spelen?
Of heb je soms geen zin?
Dag spin!

Hé is het moeilijk op acht poten te lopen
En is het ook niet lastig als je schoenen gaat kopen.
Maar op blote voeten loop jij over straat,
Als ik dat zou doen, dan werd mijn moeder pas kwaad...
Dag spin!

Ik zit me te vervelen,
Wil je met me spelen?
Of heb je soms geen zin?
Dag spin!

Houd jij van yoghurt en van limonade?
Lust jij soms kip, of liever karbonade?
Maar jij vangt je eten, het kost niet eens poen,
Als wij honger hebben, dan moet je boodschappen doen...
Dag spin!

Ik zit me te vervelen,
Wil je met me spelen?
Of heb je soms geen zin?
Dag spin!

Ik heb geen zin meer, om met je te spelen,
Je zegt toch niks terug en dat gaat vervelen.
Als je nu niet weggaat, trek ik poten uit je lijf,
Ik ben sterker... acht min drie is vijf...
Dag spin!

Ik zit me te vervelen,
Wil je met me spelen?
Of heb je soms geen zin?
Dag spin!
Ik zit me te vervelen,
Wil je met me spelen?
Of heb je soms geen zin?
Dag spin
© Orkest Klein

Interessant log, assayya!
En bedankt voor het duimen, het heeft beslist geholpen!

Alice zei

Hey hier ook de spin :-) ... ik blijf ze ook tegenkomen. Die ene heeeele grote is al weer een tijdje verstopt. Maar ik kom er ook altijd 1 bij de kliko's in de tuin tegen. Hij maakt een web zodat ik niet bij de kliko kan komen zonder het web stuk te maken :(. Vind ik altijd heel erg maar goed ... kan de vuilnis moeilijk in de tuin laten liggen ;).

Ik vond jouw stukje heel mooi, het leert me weer wat over wat het betekent dat ik steeds spinnen tegenkom. Thanks!

Ik wens je een hele fijne zondag !
liefs

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails