donderdag 3 september 2009

Het Yin/Yang van een brandnetel

Soms is het tijd voor een goed gesprek.
Niet zo'n cosy talk met een glaasje wijn erbij.
Maar zo een, waarbij je je frustraties uit, voordat ze een te zware last worden.
En dat is best moeilijk soms, omdat zo’n gesprek vaak verzand in een aanvaller en een verdediger, de frustraties blijven en de emoties verharden.
In zo’n gesprek mag de energie van de brandnetel gebruikt worden.
Whahhhh, zul je denken, zo’n nare prikplant, waar je het liefst met een boog omheenloopt.
Tja, de brandnetel groeit op plaatsen waar de harmonie en de balans in de bodem verstoord is.
Hij zuivert als het ware de bodem tot die planten weer kunnen groeien, die eerst verdwenen waren.
Dat doet de energie van de brandnetel ook in de emotionele sfeer.
Hij zuivert en maakt de atmosfeer weer in evenwicht vanuit een geven en nemen.
Door respect voor elkaars grenzen, leer je elkaars visie te zien en te accepteren.
Daarbij helpt de mannelijke brandnetel met zijn stevig opstaande bloemen , jouw grenzen te bewaken, geeft duidelijkheid: -tot hier en niet verder -.
Je mag hierbij best je boosheid tonen zonder de ander te bezeren.
Maar soms is het goed als dingen, die te lang onbesproken bleven, geuit worden.
De vrouwelijke brandnetel met haar zachte neerhangende bloesem zorgt, dat alle overprikkelde energie afgeleid wordt naar de aarde
Ze breng rust en kalmte en zorgt dat de harmonie weerkeert.
Eigenlijk een echte yin/yang plant, die brandnetel:))

14 opmerkingen:

Lutje zei

Er wordt zoveel met die plant gedaan wegens zijn kracht, zelfs mijn ouders deden dat vroeger al. Wat die Yin betreft heb je wel gelijk, zo had ik het nog niet bezien...

Jasmine zei

I didn't know that, about the disharmony of the soil or balance. I did know that nettle is home the caterpillars that become red admiral butterflies. So many reasons to like the nettle :)

kruidje zei

toch ben ik ook benieuwd naar je verhaal.. lol
dat brandnetel prikt weet ik.

Fluitenkruid zei

Evenwicht is alles waar het om draait!

Morgaine zei

"Tja, de brandnetel groeit op plaatsen waar de harmonie en de balans in de bodem verstoord is."

Dan snap ik nu waarom Almere zo vol staat met brandnetels! hahahaha ik zeg toch... de natuur hier ik kan er niet aarden, tegen mijzelf, maar nu snap ik het ook!

XXX

gerdaYD zei

Jij hebt het goed gezien, dat had ik nog nooit zo bekeken, maar je hebt volkomen gelijk!
yin yang state of mind
dark needs light and light needs dark
opposites attract
© Gloria Buono

Martine zei

Een interessante zienswijze, zo heb ik het nog nooit bekeken.
XXXm

Marlou zei

Brandnetel...

in het voorjaar een mooie groene brandnetelsoep en je bent schoon van binnen.

Dus buiten ook?!

Nu begrijp ik de plekken waar veel brandnetels groeien veel beter.
Daar dient nog gereinigd te worden.

Een mooie wijze les,

Liefs van Marlou

Anoniem zei

Ja zo,n gesprek van aanvallen en verdedigen herken ik wel iets van brrr.

Gelukkig ben ik weer thuis ! Ik kan niet op mijn site komen dus heb ik mijn wel en wee even op hayves gezet , en kan je daar lezen hoe het is gegaan.
En nog bedankt hoor !!
Lieve groet annie

Alice zei

Dat wordt dan de volgende keer een gesprek met een kopje brandnetelthee ipv wijn :-))).

Anoniem zei

eigelijk doet de brandnetel goed werk.dat verwacht je niet.om dat je met een boog om heen gaat.
mooie uitleg.
groetjes Christiene.

curieuzeneuzemosterdpot zei

brandnetel werkt ook zuiverend, niet?

ik vind het best een mooi plantje. jammer dat het zo snel 'geraakt' is. ;-))

Pasula zei

Ik ben een grootverbruikster van brandnetel (maar ook van salie) vanwege de reinigende en zuiverende werking. Mooi zoals je het beschrijft.

Just Me zei

Hey,

Merci voor je berichtje op mijn blog. Ik ben hier al wel eens weze zien en nog niets gepost. Bij deze breng ik daar vandaag verandering in.

Dat van dat gesprek, het yinyang en de brandnetel is bijzonder… Hoe gebruik je die brandnetel dan? Kan je ze (mannelijke en vrouwelijke netel) ook verbranden zoals salie? Of maak je een gemengde thee?

Ik ben super benieuwd, want nu raak je 2 dingen die me aanspreken, het omgaan met mensen en het gebruik van kruiden.

Liefs,

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails