dinsdag 29 september 2009

Helende schalen

Mijn ervaring met klankschalen is, dat als de klanken zich laten horen, als een schaal aangeslagen wordt, je stopt met elke fysieke of mentale actie, waarmee je op dat moment bezig bent.
Je stopt met lopen, praten, kijken, je stopt met denken, piekeren,……. je luistert, je ziel luistert.
Als het ware, ga je vanuit de buitenwereld naar je binnenwereld.
Als ik een van mijn schalen gedeeltelijk vul met water en ik sla hem aan, zie ik, hoe de trillingen rimpelingen in de wateroppervlakte maken.
Mijn hand, in dat water ,laat de trillingen, via mijn vinger, via mijn hand, mijn arm in gaan.
Dat doen klankschalen dus, en ook bv sjamaanse trommels en tingsha’s(de Tibetaanse bellen, die net als klankschalen van 7 metalen worden gemaakt).

Bedenk, dat water gerelateerd is aan emoties.
Bedenk ook, dat het menselijk lichaam voor meer dan 70 procent uit water bestaat, dan is het logisch, dat de trillingen van de klankschalen hun weg door het hele lichaam zullen vinden.
Tot er een blokkade, een vastgezette emotie is, als een dam in een stroom.
Daar zal de schaal reageren door ineens anders te klinken, lager, doffer.

Degene, die de schaal aanslaat, hoeft niet te weten, wat voor blokkade het is of de oorzaak te weten.
Dat is helemaal aan jou, of jij het herkent, buiten jezelf kunt plaatsen en er misschien anders naar kunt kijken, of je die emotie los kunt laten, los durft te laten.
Op dat moment namelijk geeft de klankschaal zijn zuivere tonen weer
Dat is misschien de magie van de schalen, dat ze je die ondersteuning bieden.
Soms ervaar je zelf niets, is het klankbad alleen een heerlijke ontspanning, waardoor je meer relaxed de dag kunt ingaan.
Dat is ook dan goed, misschien heb je dat op dat moment het meeste nodig:))

15 opmerkingen:

Morgaine zei

In de ochtend nog liggen op bed, schaal op je buik en dan laten klinken, dat lijkt me wel wat ;-)

XXX

Marlou zei

Mooi, zoveel schalen.
Wat zal dat prachtig klinken.

Ik heb één mooie schaal.
Mijn kleinkindjes komen er steeds voorzichtig een klank uit halen.
Ik geniet van de sonore klank.
Die gaat echt goed naar binnen.

Laatst zijn we met een groep vriendinnen in het bos gaan lopen met de klankschaal.
En ge-ohmt...
Dat was geweldig mooi!

Dagdag!
Liefs van Marlou

klaproos zei

goeiemorgen assaya,
ik word er erg zenuwachtig van ....

het is niet mijn geluid,:-)

maak er een heerlijke dag van hé.

kruidje zei

en dat is waarom ik het zo heerlijk vind om met klankschalen te werken..
je hoeft niet, alles mag en laten stromen is het belangrijkste met klankschalen!!

Fluitenkruid zei

Wat heb je een mooie verzameling en ze klinken allemaal anders.
Ik ga Roos een keertje een sessie cadeau geven, heb het gevoel dat het haar goed zal doen.

Anoniem zei

misschien moet je het geluid over je heen laten komen
om te ervaren hoe het is.
Groetjes Christiene.

Martine zei

Wie weet mag ik dat ooit meemaken, en dan liefst bij volle maan.
XXXm

gerdaYD zei

In mijn hoofd stromen dromen van klank
De felste kleur schiet als vuur uit mijn hand
Zonder haar kan ik het niet laten zien
Zonder haar deel ik het niet
Zonder haar geef ik het niet (...)
© Van Dik Hout
Heerlijk als je zo iets bewerkstelligen kan, assayya. Het is een verrijking van jouw, maar ook van hun leven!

Lutje zei

ik maakte het nog nooit mee, maar het lijkt heerlijk.

callemie zei

nog niet geprobeerd
en kende het zelfs niet
maar je bent nooit te oud om te leren!

griet zei

fijn he als je zo met die klanken iets kunt doen .
ja 3 weblogs is teveel he ik ga zo gestrekt heb mijn buik voel de afwas ik klaar en ik heb het gehad hi xxx knufffie van mij xxxxxxxxxx

Sunna zei

Ik heb een keer een klankschalenbadje mogen ondergaan. Al liggend op een tafel met om mij heen heel veel klankschalen. Ook op mijn buik en aan het voeteneind een grote gong. Wat een bijzondere ervaring was dat zeg!

curieuzeneuzemosterdpot zei

een box is ook een soort klankschaal, niet?

maw muziek kan ook helend werken?

Assayya zei

@ik zou een klankschaal niet willen vergelijken met een muziekbox.
dat zou in mijn optiek te veel vergelijking hebben met het sprookje van de chinese nachtigaal.

maar natuurlijk kan muziek op een ander niveau ook een helende werking hebben:))

Walter zei

En zo kom ik bij "toeval" bij de klankschalen terecht. Tijd om de mijne weer eens te gebruiken!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails