vrijdag 25 september 2009

Adem mijn adem, zegt de dolfijn

Wat is het dat, mensen zo graag de nabijheid van dolfijnen opzoeken, zo graag met ze willen zwemmen?
Dolfijnen zijn zoogdieren, die in het water, in oceanen leven.
Ze ademen heel diep in en kunnen dan enige tijd onder water blijven.
Als ze opduiken, ademen ze met explosieve kracht uit.
Ademen is eigenlijk het basiscontact, wat we met de buitenwereld hebben.
Op het moment dat we (vaak al heel jong) pijn ervaren in die buitenwereld, zullen allerlei emoties : angst, woede en verdriet worden geassocieerd met ademhalen en weggedrukt tot niet meer willen voelen en soms zelfs zullen resulteren in gevoelloos worden.
Dit zal ook effect hebben op onze natuurlijke manier van ademen.
Denk aan de pseudo-kroep ea respiratoire ziektes, die jonge kinderen al krijgen.
De ademhaling zal samenknijpen en het middenrif, waardoor we in staat zijn diep te kunnen ademhalen, verkrampt.
Let maar op, de meeste mensen hebben een borstademhaling, terwijl juist de diepere ontspanning in de buikademhaling ligt.
Als dolfijn naast je komt zwemmen, leert hij je niet alleen weer te ademen, maar ook je ware gevoelens te erkennen.
Door heel diep in te ademen en het daar vast te houden, kun je heel diep bij je gevoel komen.
Om het dan fors uit te ademen, daarmee ook alle spanning en emotie loslatend, wat anders vast gaat zitten
Niet voor niets wordt het element water geassocieerd met emoties,..wees welkom in de wereld van de dolfijn:))

12 opmerkingen:

Lutje zei

daar stond ik nog niet bij stil, maar wat die dolfijn zegt is wel waar.
goed gevonden, daarom vond ik logjes lezen altijd zo heerlijk

kruidje zei

Dat heb je prachtig verwoord

MMM de dolfijnen zijn byzondere wezens.

Marlou zei

Mmmm, ademen met dolfijnen.
Dat is mooi.
Ik zou ook wel eens met dolfijnen willen zwemmen...

Ken je Roelien de Lange? Een blonde sjamaan...
Ze heeft gezwommen met dolfijnen in de wateren rondom Hawaii...
En daar een boek over geschreven.
Ik zat helemaal in het verhaal!

Prettig weekeinde,

Liefs van Marlou

Anoniem zei

Ook wij hadden een kindje met pseudo kroep , dat is echt verschrikkelijk , de laatste keer dachten wij , hij blijft er in , maar gelukkig niet , zijn sterre beeld is ook nog eens waterman.
Mij zelf lijkt het geweldig om het eens mee te maken .
Bedankt voor je lieve woorden bij kruidje !!
Liefs Annie

gerdaYD zei

Daar heb je Flipper
Hij is geweldig
Wat een dolfijn
Om trots op te zijn
Daar heb je Flipper
Flipper-de-Flapper-de-Flipper
Flapper-de-Flipper
Wat een dolfijn

Hij is een held, een held van de zee
Want als hij vecht, dan vecht hij voor twee
Als er voor niemand uitkomst meer is
Roep dan om Flipper de vis

Is er gevaar, dan duikt hij weer op
Dan zie je ook zijn vrolijke kop
Hij is een vriend, een redder in nood
Ja heus, zijn vriendschap is groot

't Is of hij lacht en zwaait met zijn staart
Tjonge, wat heeft die Flipper een vaart
Zelfs in een boot houdt niemand hem bij
Hij zwemt veel sneller dan wij
© Jacob Hamels kinderkoor

Schitterend log over de dolfijn!
Merciekes...
En maak er een dolfijne dag van hé!

klaproos zei

heerlijk assaya,
ik zou wel eens met een dolfijn willen zwemmen, en iets zegt mij dat dat gaat gebeuren als ik mijn hondjes naar de dierenhemel gebracht heb,
m'n bloed is al
aan het borrelen:-)
ik denk dat we gaan reizen :-0

maak er een fijne dag van en reis mee in je hoofd wil je:-)

xxx

Martine zei

Geen dolfijn te zien hier in Limburg, dan doe ik het maar in mijn eentje.
Een fijn weekend voor jou.
XXXm

Fluitenkruid zei

Ik heb heel vaak bij jou (en ook bij Kruidje) dat ik denk 'ja, zo is het en wat mooi en logisch eigenlijk'

Anoniem zei

Het zijn heel mooie dieren toch mooi dat mens en dier een kunnen zijn.Fijn weekend
Groetjes Christiene.

Morgaine zei

Kijk daarom heb ik mijn tiener naar het POPkoor gebracht, en ze heeft gisteren en stem test gedaan, ze is loep zuiver van stem, alleen wat meer kracht en ze kan zo een solo zingen....

Ze dacht dat ze niet kon zingen ;-)

XXX

Jasmine zei

To swim with dolphins in the ocean would feel like freedom itself. A dream :)

curieuzeneuzemosterdpot zei

't doet me denken aan flipper. ;-))


dolfijnen lijken ook altijd te lachen, eh? :-))

vrolijk weekend, assayya,

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails