dinsdag 4 augustus 2009

Vliegweg met boerenwormkruid

Als het geluid van een muggenklapper nog irritanter wordt, dan de muggen en vliegen zelf, wordt het tijd om te kijken, wat de natuur zelf te bieden heeft.
Langs de akkers staan bossen geel boerenwormkruid.
Van oudsher al bekend om het gebruik tegen vliegen,muggen, motten, vlooien en luizen.
Boeren hingen vroeger een bos boerenwormkruid omgekeerd op in het kippenhok om hun kippen parasietenvrij te houden.
Hun vrouwen hingen het kruid samen met bijvoet naast de schoorsteen om huis en haard te beschermen tegen blikseminslag.
Hun kindertjes kregen koeken waarin de boerenwormkruidbloemetjes meegebakken waren.
Hierdoor verdwenen ongewenste gasten, ingewandswormen, het lichaam.
Boerenwormkruid werd ook wel gebruikt voor het opwekken van een miskraam, daarom mag het kruid nooit door zwangere vrouwen gebruikt worden.
Door de gele kleur van de bloemen mag je een ontgiftende werking verwachten, met name van de spijsverteringsorganen.
Ook is er een werking bij menstruatieklachten
Geel zegt voor mij ook altijd: pas op, neem hier niet te veel van.
Dieren zullen gele planten meestal mijden, zo ook deze bittere plant.
Het kruid, de bloemen, worden ook gebruikt bij het verven van textiel.
Ik zag een dikke bos staan bij Yvette, ook voor dit doel.
Voor mij houdt boerenwormkruid hopelijk voorlopig het vliegende ongedierte weg.
En van de gedroogde bloemetjes maak ik linnenzakjes tegen de motten in mijn kasten en tegen de vlooien in de honden- en kattenmanden.
Kijkend naar de plant, zie ik hoewel heel vrouwelijk, de sterke hoekige steel, die getuigt van kracht.
Dit vind ik ook weer terug in de bloemen, sterk en open.
Altijd naar het krachtcentrum, de zon gericht.
Deze plant leert je je natuurlijk evenwicht te vinden:))

14 opmerkingen:

gerdaYD zei

Ooooo, heet dat zo? En doet het dàt? Bedankt assayya want ik heb het wel in de tuin staan maar wist begot niet wat het was...
Weer een gat in mijn cultuur gedicht!
*wink, big smile*

Jasmine zei

Thank you. I love your wild flower pictures and reading about their powers. After I saw your picture on yesterdays post I went and wet felted some wild flowers. I'm waiting for it to dry now so I can add a little detail before posting it. x

Morgaine zei

Ze moeten hier eens stoppen met maaien, ik zei het laatst al eens bij Kruidje, hier zie ik het niet, terug naar oud land dus, van de vliegen etc. wist ik niet, dat is dus mooi meegenomen, tijd om een bos te plukken en op te hangen :D

XXX

Fluitenkruid zei

Als ik straks naar de tuin ga ga ik toch maar eens een bosje plukken.

Martine zei

Ik weet natuurlijk dat je er prachtig mee kunt verven maar goed tegen de motten? Das nieuw voor mij. Dank je. Nu moet ik er dadelijk nog een keer op uit.
XXXm

Lutje zei

weer goed om te weten, geen motteballen dus niet meer.
Nu nog vinden waar ze staan...

klaproos zei

een geweldige dankbare plant die krioelt van de beestjes nu hé,
mooi om te zien,

maak er een zalige dan assaya, met de zon boven je hoofd en in je hart zit jij "altijd"goed...

xxx

Zweef zei

Nooit geweten :) ik ga maar eens tijdens het wandelen op zoek naar dit bijzonder werkende kruid. Ik leer zo nog eens wat bij :)). Zou het ook als (natuurlijk) ontwormingsmiddel bij huisdieren gebruikt kunnen worden? Ik gebruik nu knoflook met alliine (schapenvet blokjes) maar dit klinkt ook wel oke.

fijne dinsdag ! x

Assayya zei

@zweef;
ik zou voor het ontwormen geen boerenwormkruid gebruiken, omdat de dosis te veel, te giftig kan zijn.
pompoenpitten zijn voor honden en katten een heel goed wormmiddel:))

beuzeblaadje zei

Bedankt voor je reactie op mijn log en wat verrassend voor mij om
jouw log te "ontdekken"!

Geweldig die informatie over het boerenwormkruid. Ik ben zelf niet zo thuis in de bloemen en kruiden maar ga dus nu beslist op zoek naar een bosje boerenwormkruid om dat vervolgens op de kop op te hangen in mijn keuken (of slaapkamer want dáár zijn de muggen helemaaaaaal irritant!)

Fijne dag verder,
beuzeblaadje

Alice zei

Dank Assaya voor je extra info ;). Het was meer een overdenking van me, van 'hee dat is nog eens een handig kruid!'. Maar ik begrijp dat het lastig doseren is. Geen probleem, ik blijf wel bij de knoflook enneh die pompoenpitten ... die gaf ik eerder altijd al. Die moet ik maar weer eens bijhalen dan :)))
liefss,

curieuzeneuzemosterdpot zei

een prachtige bloem, deze verzameling van zonnekes!

dat het zoveel goede eigenschappen had maakt het nog zoveel keren mooier!

ik ga morgen een dik boeket plukken, want onze kippenwei staat ermee vol.

dankjewel voor deze wijsheid, assayya!

colourfullflowergirl zei

Wij hebben het ook in de tuin, alleen komt er altijd zoveel luis op! Ik wist niet dat het goed was tegen vliegen enz. Fijn dat te weten! Dank je wel. Ga morgen gelijk een bos plukken. Lieve groetjes.

~~Seraka Photography~~ zei

bij Boerenwormkruid moet ik gelijk denken aan Wormkruidbijtjes :)))))
http://seraka.web-log.nl/seraka/2007/08/koekje_erbij.html
ècht! ik zou willen dat mijn tuintje groter was ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails