maandag 10 augustus 2009

Van vlas naar olie

De vlasbloem( foto log hieronder)en de plant waar ze aan bloeit, onderscheidt zich in twee soorten.
Het vezelvlas en het olievlas.
Vezelvlas groeit hoger dan de olievlas, dat ook meer zijtakjes heeft.
Vroeger door de gemaaide en gedroogde schoven in water(stilstaande watertjes)te leggen, later in betonnen baken, tegenwoordig door de werking van de dauw direct op het veld, wordt de laag die de vezels bijeenhoudt afgebroken.
Dmv mechanische processen scheidt men de vezels van het stro, waarna de vezel gekaard, gesponnen en geweven kan worden tot linnen.
De teelt van vezelvlas gebeurt voornamelijk in het zuiden van Nederland, België en Noord-Frankrijk
Ik ging vandaag eigenlijk voor dat andere vlas, het olievlas.
Ken je de bloemetjes trouwens?
Als je in de winter de vogels voert, wordt je in het voorjaar vaak beloond met de gevallen zaadjes, die kiemen en opkomen tot verrassende bloemen.
Elk vlasbloemetje bloeit altijd maar een dag, maar zo intens zachtblauw, dat hij je hele dag kleurt.
Uit het zaad van de olievlas wordt lijnolie gewonnen of beter geslagen.
Van halfdroge reststof worden lijn- of veekoeken geperst.
Dit hele proces gebeurt in een molen.
In een van de dorpen van onze gemeente staat een molen, waar, behalve het malen van koren, het olieslaan nog op de oude manier gebeurd.
Dat was mijn doel vandaag.
Er was alleen geen bedrijvigheid vandaag.
Wel een kleine zomermarkt op het veld voor de molen.
Leuk, kantklossen, tuinplanten,honingproeven(lekker, alweer) zelfgemaakte baksels, en nog allerlei professionele en hobbyïstische handvaardigheid producten, waaronder zelfs een zilversmid.
Van de roze stokrozen,licht en donkerroze,heb ik zaad meegekregen.
In mijn agenda, heb ik de datum 23 augustus gezet, dan wordt er wel weer oliegeslagen:))

10 opmerkingen:

Martine zei

Heerlijk, je hebt weer een interessante toer gemaakt.
Ik ben meer geïnteresseerd in linnen dan in olie maar was toch graag met je meegewandeld.

Lutje zei

wat is bloggen toch interessant eigenlijk, je leest meestal veel dingen waar je geen weet van hebt.

gerdaYD zei

Merciekes assayya, weer iets bijgeleerd!
En Julia is zo schoon
Ze heeft zulke mooie haren
Van voren is het vlas
En van achteren is het garen (...)
© Rijk De Gooyer
Maak er een supermaandagje van hé!

Fluitenkruid zei

Dat klinkt als een fijne dag. Ik ken de vlasbloem niet. Is lijnolie hetzelfde als lijnzaadolie? Ik krijg die vraag wel eens op mijn werk.
Mooi hoor stokrozen, ik ga ze achter mijn tuinhuis tussen de tegels uitzaaien, daar is de hele dag zon en arme grond. Eens kijken of ze daar wel willen groeien en bloeien.

klaproos zei

dat lijkt me een heel bijzonder aangelegenheid te zijn geweest assaya, en ik had graag met je meegegaan echt waar..

ik geniet van de intense kleur van je vlasblommeke in het logje hieronder,
deze stokroos mag er ook wel zijn eigenlijk hé,

maak er een heerlijke dag van
xxx

yvette zei

net zoals Martine ga ik ook liever voor het linnen...

knuf
yvette

Anoniem zei

een mooie bloem en fijne uit leg.
je hebt weer veel moois gezien
groetjes Christiene

Morgaine zei

Dat mis ik hier aan deze kant toch wel hoor, ik weet dat ze in het noorden nog die echte markten etc. hebben, zo mooi!

Heerlijke dag heb jij in elk geval weer beleefd met nog eentje in het verschiet :D

XXX

beuzeblaadje zei

Dat klinkt leuk die zomermarkt!
De lijnolie waar jij het over hebt kan het zijn dat die hier lijnzaadolie heet?

Groetjesss,
beuzeblaadje

Alice zei

mooi bloempjes hebben die vlasblommetjes :)) nooit geweten. En die markt klinkt zeker erg leuk :)) slaap lekker !!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails